Dodge Challenger SRT Hellcat

Dodge Challenger SRT Hellcat | foto: Dodge

S červeným klíčkem přes 600 koní, s černým na nákupy

  • 35
Chrysler již pod křídly Fiatu představil dosud nejsilnější osmiválec své historie. Dostane se pod kapotu faceliftovaného kupé Challenger. Nový model nese označení SRT Hellcat a majitel k němu dostane dva klíčky. Ale jen ten červený otevře výkon naplno.

Dodge Challenger patří  Fordem Mustang a s Chevroletem Camaro do trojice kultovních amerických kupé zvaných Pony Cars. Jenže konkurence je na silnicích k vidění častěji. Dodge prodává nejméně a má také nejvyšší základní cenu. Z našeho pohledu však nejsou rozdíly zásadní, v přepočtu startuje v USA camaro a mustang (starý typ) na zhruba 450 tisících korun, dodge pak na zhruba 520 tisících. Za sportovně střižené šestiválce to není špatná cena, ale to je prostě Amerika.

Aktuální challenger přišel na trh v roce 2008, takže nepřekvapí, že po šesti letech dospěl k faceliftu. A hlavně se do nabídky vrací nejsilnější provedení SRT včetně v úvodu zmíněného top modelu SRT Hellcat. Dodejme, že v Evropě se challenger neprodává, Dodge se po intermezzu, kdy patřil Mercedesu, stáhl. Pár challengerů na českých silnicích tak pochází z individuálního dovozu.

Challenger má z trojice Pony Cars asi nejvíce "namakané" svaly a nejvíce odkazuje na původní model z konce šedesátých let minulého století, který se vyráběl v letech 1968 až 1974. Historie dále nepokračovala, druhá generace ze sedmdesátých let už byla jen předělané kupé Mitsubishi Galant a po velmi dlouhé odmlce přišel v roce 2008 současný model.

Kultovní americký svalovec se převlékl, má osmiválec za pár peněz

Dodge Charger

Dodge se teď rozhodl poprvé v sériovém provedení svůj osmiválec HEMI nadopovat kompresorem. Hellcat má objem snížený o dvě deci na 6,2 litru a podle výrobce výkon přes 600 koní. Přesné číslo Chrysler neuvádí, ale lze očekávat, že se bude snažit dohnat 662 koní Mustangu Shelby GT500. Maska Hellcatu nese kontury historického modelu z roku 1971 a kapota má jeden velký nasávací otvor a dva menší výdechové. Dvacetipalcová kola nesou pneumatiky Pirelli P Zero Nero a o zpomalení se starají šestipístkové třmeny s kotouči o průměru 39,1 centimetru.

Majitel s autem dostane dva klíče. Černý, který je určený pro běžnou jízdu, nedokáže z auta dostat maximální výkon. Ten je záměrně utlumený. Prostě klíč pro jízdu na nákupy. Druhý je červený a ten už odemkne plný výkon motoru. Ideální pro víkendové projížďky nebo na okresky. Ovšem v USA spíš na uzavřenou závodní trať, jelikož tamních obvyklých maximálních 70 mil za hodinu by auto zvládlo zcela jistě i s třetím klíčem, který by odemkl jen 10 procent výkonu.

Dodge Challenger SRT Hellcat

Nové (základní) SRT, jako tradičně nejvýkonnější model řady (nepočítaje Hellcat provedení) zůstává u osmiválce HEMI o objemu 6,4 litru. Výkon se zvýšil z 345 kW na 356 kW a lehce stouplo i maximum točivého momentu, které nyní činí 643 Nm. Zájemci mají na výběr osmistupňový automat a šestistupňový manuál. V interiéru zaujmou dva displeje. Mezi budíky je sedmipalcový, na střední konzoli pak s úhlopříčkou 8,4 palce.

Pikantní je režim pro takzvaný valet parking, což u nás neznáme, ale jistě to každý viděl v nějakém filmu. Přijedete třeba k hotelu nebo nákupnímu centru a místo zdlouhavého hledání místa předáte auto obsluze a ta ho zaparkuje a následně vám auto přiveze (obvykle za poplatek). Jenže právě z filmů víme, že občas se obsluha chce se zajímavým vozem projet. A právě proto má auto pro tuto příležitost speciální režim. Ten uzamkne jedničku, omezí otáčky na maximálně 4 000 za minutu, u automatu nelze řadit pádly pod volantem, stabilizace je zapnutá a k dispozici je jen základní řidičský program.