Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dodge Challenger: plýtvat benzinem je tak krásné...

aktualizováno 
Levý loket z otevřeného okénka, cigareta v pravém koutku a noha na plynu nepovolí, ani když do tetelícího se vzduchu nad Route 66 začne křičet policejní houkačka. Zvuk a síla osmiválce jsou opojné...

Dodge Challenger | foto: Dodge

V tomto autě projížděli rebelové bez příčiny Amerikou křížem krážem, žádná silnice nebyla dost rovná na vyzkoušení toho, co pod rovným a dlouhým čumákem vězí, žádný soupeř přimhouřenému pohledu čtyř očí dlouho neodolal.

Evropa šílí po italském minaturním retru, kterému pod kapotou cvrliká motor velikosti challengerova motorku od stěračů, a Amerika oživuje své rozežrané muscle-cars. I tak se dá ilustrovat rozdílnost názorů na auta plenící modrou planetu na dvou březích Atlantiku.

Dodge Challenger

V hranaté japonské plechovce s hybridním motorem, kybernetickou asistentkou schovanou někde v útrobách přístrojovky a potahy z lýka barveného výtažky ze špenátu sice do supermarketu dojedete a uchlácholíte své asketické ekologické já, ale opravdová automobilová romantika na americký způsob vypadá jinak: spálit při nastartování pár litrů benzinu, při rozjezdu dva milimetry pneumatik a v neřízeně-řízeném smyku zmizet za rohem...

Dodge Challenger

Dodge Challenger je to NEJ, co si kdy zasloužilo nosit označení muscle-car. Nejenže zažil zlatou dobu těchto úžasně syrových aut, challenger byl její součástí. Bohužel byl ale i u jejího konce. Ten původní se představil se v roce 1970 ve verzi kupé a kabrio, už o čtyři roky později ale jeho kariéru utnula ropná krize.

Dodge Challenger

Kdo by chtěl o novém challengeru pochybovat, přesvědčí ho hned první nabízená nejzuřivější verze, nesoucí označení SRT8.

Extrakt amerického pojetí kupé stojí na podvozkové platformě LX (stejnou využívá 300C, Charger a Magnum). Itálie možná potřebuje drobečky, jako je 3,5metrová pětistovka, ale když americké retro, tak to musí být pořádný kus auta. Challenger tak má přes pět metrů délky (přesněji 5 023mm), široký je 1 923 a vysoký 1 448 milimetrů. Rozvor je skoro tři metry (2 946 mm) a neskromná je i hmotnost - 1 878 kilogramů.

Dodge Challenger

Náskok díky technice
Osmiválec HEMI je americká legenda mezi motory. 6,1litr ukazuje přímočarý přístup k věci, pan W. O. Bentley tomu také říkal: "Objem ničím nenahradíš!" HEMI má sice archaický rozvod OHV a původ celého motoru sahá k roku 1951, do starého železa ale nepatří.

Dodge Challenger

Ze svých půlkulových spalovacích komor (HEMIsférických) vymámí 425 koní. 570 newtonmetrů krouticího momentu přenáší na zadní kola pětistupňový automat, časem přibude šestistupňový manuál. Když se challenger rozdovádí, je na stovce pod pět sekund. Čtvrtmíli (400 metrů) pokoří za 14 sekund.

Výrobce prozatím neprozradil, jakou rychlostí bude challenger prohánět Ford Mustang a ostatní konkurenty. V případě konceptu slibovali před dvěma roky 280 km/h. - více zde

Dodge Challenger

Dvacet palců průměru ráfků se zdá najednou málo, přední pneumatiky mají rozměr 245/45 R20, zadní 255/45 R20. Za těmi předními se schovávají kotouče s průměrem 360 milimetrů, vzadu jsou o centimetr menší, zakusují se do nich čtyřpístkové třmeny od Bremba.

Pro koho by bylo koní na kočírování moc, může sáhnout po menším osmiválci 5,7litru, nebo šestiválci 3,5litru. Oba ale dorazí se zpožděním, prodej totiž nyní odstartuje limitovanou edicí v nejsilnější verzi. Challenger SRT8 se bude objednávat kromě oranžového lakování také ve stříbrné a černé. Startovací cena pro Ameriku: 37 995 dolarů – míň než 26 000 eur (670 tisíc).

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.