Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při debatách o dojezdu nejčastěji řeší právě spotřeba na dálnici. Kolik toho ale elektrické vozidlo ujede v čistě městském provozu? Sedli jsme do nového Renaultu Zoe a celý den jezdili křížem krážem po Praze, abychom to zjistili.
Experiment jsme podnikli s novým Renault Zoe R135 s 52 kWh akumulátorem a 100 kW / 245 Nm elektromotorem.

Experiment jsme podnikli s novým Renault Zoe R135 s 52 kWh akumulátorem a 100 kW / 245 Nm elektromotorem. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Auta se spalovacím motorem mají největší spotřebu paliva ve městě. Střídající se akcelerace, zpomalování, rozjíždění a zastavování spotřebuje více benzínu či nafty než konstantní jízda po okresce nebo dálnici. U elektromobilu je to ale úplně jinak. Nejvyšší spotřebu má při rychlé jízdě po dálnici, nižší na okreskách a nejnižší při skákání po městě.

Je to dáno tím, že elektromobil má největší točivý moment už prakticky od nulových otáček, a tak je rozpohybování vozidla energeticky úspornější. Zároveň, zatímco u vozidla se spalovacím motorem se při brzdění všechna pohybová energie promění v odpadní teplo, elektromobil kinetickou energii pomocí rekuperace mění opět v elektřinu a ukládá ji do akumulátoru. 

Navíc, elektromotor spotřebovává energii jen v záběru, pokud stojí, energii nespotřebovává – i když tuto vlastnost napodobují i konvenční pohony pomocí systému start–stop. Tolik velmi stručná teorie.

Celý den za volantem

Naše ranní cesta vedla nejprve po dálnici D10 do Prahy, respektive k rychlé nabíječce Innogy ve Strašnicích. Tam jsme doplnili akumulátor na 99 % a vyrazili na cestu křížem krážem po městě. Jeli jsme ještě na zimních pneumatikách Nokian WR D4, v kabině přitápěli na 22 °C (teplota venku se pohybovala od 9 do 15 °C) a dynamiku vozu využívali podle potřeby. Nejeli jsme „ekorallye“ s cílem co nejnižší spotřeby, ale zcela běžným způsobem s plným komfortem s cílem zjistit běžnou reálnou spotřebu, respektive dojezd.

Za 9 hodin jsme po Praze najezdili 236 kilometrů.

Cestu jsme zvolili tak, abychom prostřídali jak ploché centrum a nábřeží, tak kopcovité části, rezidenční lokality s omezenou rychlostí a stopkou každých třicet metrů, tak městský okruh, městské tunely i cestu na letiště a do okrajových částí, jako jsou Řeporyje nebo Dolní Počernice. Po devíti hodinách jízdy – s krátkou zastávkou pro hamburger do okénka u Šáreckého údolí – jsme ujeli 236 kilometrů a spotřebovali při tom 64 procent kapacity akumulátoru. Průměrná spotřeba se ustálila na 12,8 kWh / 100 kilometrů. Po skončení testu tak v akumulátoru zbylo 35 % elektrické energie, což by podle palubního počítače stačilo na dalších 136 kilometrů jízdy.

Na rychlé nabíječce Innogy jsme před začátkem měření doplnili energii spotřebovanou při dálniční jízdě do Prahy.

V součtu bychom tak s Renaultem Zoe s 52kWh akumulátorem po městě ujeli více než 360 kilometrů – na zimních pneumatikách, s puštěným topením, normálně dynamickou jízdou. O pár dní později jsme si zkusili podstatně kratší, ale také pestrý pražský průjezd již na letních gumách Michellin Primacy 4, s menší potřebou topit, a dostali jsme se na 11,4 kWh / 100 kilometrů, což by znamenalo dojezd lehce přes 400 kilometrů.

S novým Renaultem Zoe máme přitom dlouhodobou průměrnou kombinovanou spotřebu 15,5 kWh / 100 kilometrů. Pokud při cestě více dominují dálnice (např. víkendové otočení Benátky nad Jizerou, Praha, Pardubice, Praha, Benátky nad Jizerou ve třech lidech), pak se dostáváme na zhruba 17,5 kWh / 100 km.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...