Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test: na zimních pneu v létě zastavíte o šest metrů dál

  14:25aktualizováno  14:25
Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní. Jízdu s ojetými zimními pneumatikami v létě vyzkoušel rakouský autoklub ÖAMTC. Ukázalo se, že přezout je se vyplatí.

Zimní pneumatika | foto: Nokian

Stále víc řidičů na letní nepřezouvá a ani nebude. Podle zkušeností prodejců pneumatik část řidičů kola vymění až před plánovanou letní dovolenou. "Nicméně ze světa přichází vzrůstající trend řidičů, kteří během celého roku nepřezouvají vůbec," Václav Částka ze společnosti Dobré pneu.

Dle zákona jsou zimní pneumatiky povinné do 31. března. Ideální čas pro přezutí zimních pneumatik na letní je tehdy, když se dlouhodobě změní provozní podmínky – jde nejenom o teplotu vzduchu, ale také o teplotu vozovky.

Může se hodit

Vypovědělo vám během zimy auto službu? Kupte si nové. Vybírejte na Automodul.cz.

"Řidiči šetří nebo dojíždějí zimní pneumatiky na minimální povolenou hranici hloubky dezénu," vysvětluje Částka. Obutí na autě musí mít v zimě minimálně čtyři milimetry, kdežto v létě postačí 1,6 mm.

Dříve přezouvalo podle Částky víc řidičů, novým trendem jsou jedny gumy na celý rok. "Dosud v našem pneuservisu přezulo 75 % řidičů oproti loňsku," informuje manažer pneuservisu z jižních Čech Miroslav Simandl.

Pozor na staré pneumatiky

Důvod pro dojíždění starých zimních plášťů v létě je pochopitelný. Zimní pneumatika ztrácí při používání časem své ceněné vlastnosti. Speciální příměsi, které zajišťují její měkkost za nízkých teplot fungují pouze omezenou dobu. Výrobci uvádějí, že po prvním použití lze jezdit bezpečně na sněhu na zimácích čtyři sezony. Pak už za nízkých teplot dostatečně "nelepí" a zůstávají tvrdé. Protože ale v zimě obvykle jezdí řidiči méně a opatrněji, zůstávají jim po "životním cyklu" zimáky se stále ještě dostatečným vzorkem.

Co se děje se stárnoucí pneumatikou? Postupným vysycháním se mění její struktura. Na boční straně se objeví viditelné drobné prasklinky a běhoun pneumatiky začne být tvrdý. Ověřit to lze jednoduše, při poklepání bude mít pneumatika dutý zvuk připomínající poklep na skořápku.

Delší brzdná dráha

Léto na zimních pneumatikách s sebou ovšem přináší rizika. Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která v nízkých teplotách sice lépe "lepí" k vozovce, avšak v létě se zvyšuje spotřeba paliva, uvádí se přibližně o 10 procent. Kvůli měkkosti se pláště také rychleji opotřebovávají.

"Úspora z nepřezutí je tedy poněkud zdánlivá, a to především v případech, kdy se řidiči zvedá číslo na tachometru každým rokem alespoň o 10 000 km," dodává Václav Částka. "Ten by sice mohl ušetřit jednu sadu letních gum, leč zimní pneumatiky mu vydrží kratší dobu a navíc mají v létě horší jízdní parametry," vysvětluje.

V testu rakouského autoklubu ÖAMTC autu na zkušebním okruhu mechanici měnili obutí. Část testu jezdilo na dosluhujících zimních pneu, další díl patřil novým letním pneumatikám a zbylá třetina zkušebních kol připadla na nové celoroční pneumatiky. Technici autoklubu měřili brzdnou dráhu, sledovali kontakt auta se silnicí při aquaplaningu. Testy probíhaly při rychlosti 100 km/h.

Test ukázal, že nejbezpečnější jízdu při jarním a letním počasí zaručují letní pneumatiky. Při zkoušce brzd na mokré silnici zimní pneumatiky za letními jasně zaostaly. Brzdná dráha z rychlosti 80 km/h byla u letního obutí o 6,4 metru kratší než se zimními plášti.

Třetí sada celoročních gum skončila v porovnání brzdných drah také před zimními, ale za letními koly. Vše bylo jinak, když se zkoušelo brzdění na suché vozovce – slabiny ukázaly celoroční pláště.

Na letních stojíte, se zimáky ještě jedete

"Zatímco s letními pneumatikami už stojíte, jede auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě rychlostí 42 km/h," popisuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

"Dokonce i zimní pneumatiky dopadly při tomto testu o něco lépe než celoroční obutí," dodává. Na malou bezpečnost ojetých zimních pneumatik ukázal test, při němž byla zkušební dráha pod vodou hlubokou sedm milimetrů.

Auto se starými zimními pneumatikami ztratilo kontakt s vozovkou už při rychlosti 65 km/h. Obě nové sady pneumatik si vedly mnohem lépe. Celoroční pláště jsou sice lepší volbou než jízda s dosluhujícími zimními gumami, ani zdaleka však nejde o optimální řešení. Test tedy jednoznačně prokázal, že nejlepší je střídat podle ročního období letní a zimní pláště.

Další test rakouského autoklubu ÖAMTC se pokusil zjistit, jak se mění vlastnosti letních plášťů s jejich stárnutím. Ukázalo se, že po pěti letech už je i málo opotřebovaná pneumatika méně bezpečná než nová.

"S přibývajícím stářím pneumatik se výrazně zhoršují především vlastnosti spojené se záběrem na mokru," říká expert autoklubu ÖAMTC Friedrich Eppel. I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně.

ÖAMTC v testu vyzkoušel výrobky od jednoho výrobce, ale s různým stářím. Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety.

Všechny testované dezény musely mít hloubku alespoň pět milimetrů. Test se zaměřil na jízdní vlastnosti na mokré a suché silnici. Srovnávala se brzdná dráha, ovládání na mokru a brzdění nasuchu.

Výsledky zkoušek ukázaly, že dva a tři roky používané pláště mají sice o něco horší vlastnosti než nové, ale rozdíl ještě není tak patrný. Skok v bezpečnosti přichází u pětiletých a starších plášťů. Automobilové obutí od pátého roku začíná zaostávat významnou měrou za novými pneumatikami.

"Test ÖAMTC dokázal, že nejlepší vlastnosti si pneumatiky drží jen první čtyři sezony. Pak jejich bezpečnost klesá. A to i když je hloubka dezénu stále ještě vysoko nad zákonnou normou pro letní obutí, která činí 1,6 milimetru," popisuje Petr Buček z AutemBezpečně.cz. "Také na suché silnici potvrdil test úbytek bezpečí s přibývajícím stářím pneumatik, rozdíl však není tak velký jako na mokré vozovce," uzavírá.







Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Mercedes Třída GL 5,5 63...
Mercedes Třída GL 5,5 63...

r.v. 2014, naj. 38 500 km, benzín
2 359 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.