Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dolce Vita na dvou kolech. Na vespě vedou všechny cesty do Říma

  12:00
Na vespě zažijete obrovskou kupu zábavy a náročnější řízení vás odmění úžasným zážitkem. Všechny slabiny a nedokonalosti vyplývající z robustní a jednoduché konstrukce umí PX neuvěřitelně dobře prodat jako výhody a vaši cestu městem změní v celodenní výlet.
Italská vosa. Vespa PX 150

Italská vosa. Vespa PX 150 | foto: Piaggio

Pamatujete si na tu scénu z filmu Prázdniny v Římě, ve které Gregory Peck v roli novináře naloží krásnou princeznu v podání sličné Audrey Hepburnové na skútr a vyrazí na projížďku za krásami historického Říma? Tento slavný filmový moment odstartoval několik desetiletí slávy značky Vespa a stál u zrodu kultovní řady skútrů, kterých se vyrobilo přes 17 milionů kusů!

Vespa (v italštině "vosa") je v dnešní době (a zvláště letos, kdy se slaví 150 založení Itálie coby samostatného státu) národním symbolem i chloubou. Málokdo ví, že mateřská společnost Piaggio vlastnící i značku Vespa původně vyráběla letadla a k výrobě skútrů přešla kvůli zničení továrny v Pontedeře americkými bombardéry na konci II. světové války.

Vespa PX 150

Díky pozvání na italské Vespa Days jsme v ulicích Říma vyzkoušeli ten nejstylovější a nejpraktičtější italský dopravní prostředek určený do centra evropských měst, retro skútr Vespa PX 150.

Z nádherných klasických tvarů vespy se během pětašedesátileté historie značky stalo takřka umělecké dílo. Dvoutaktní vzduchem chlazená stopadesátka, klasické kyvné odpružení předku, rezervní kolo pod bočním krytem a k tomu ještě ruční řazení na levé rukojeti - to je stručný výčet hlavních předností, díky kterým se od roku 1977 vyrobily a prodaly neuvěřitelné tři miliony strojů PX. Je to nejúspěšnější model vespy v historii.

Stará známá

Po čtyřech letech od dočasného zastavení výroby se Vespa PX vrací na scénu v téměř nezměněné podobě. Podmanivý dvoutakt je doplněným o katalyzátor, díky kterému splňuje i přísnou normu Euro III. Nová Vespa PX nás vítá v parku pod Koloseem a na první pohled jde o staré známé PX. Téměř stejný stroj, jaký v otlučeném stavu brázdí ve stovkách exemplářů ulice každého italského města.

Pro nerozhodnuté

Manuál pro začínající skútrařky a skútraře ZDE

Vespa, to je klasický prohnutý tvar samonosné karoserie z jediného kusu ocelového plechu, charakteristický tvar světlometu, jednoduchá řídítka, bachraté boční kryty zakrývající po jedné straně motor a na druhé straně rezervní kolo a baterii.

Namísto podsedlového prostoru je pro nákup připravená mohutná plechová schránka před nohama jezdce, kam jsem v pohodě naskládal obsah batůžku i s velkým foťákem a ani jsem moc nelitoval, že pod sedlem není žádné úložné místo.

Pod odklopení sedla na vás vybafne rovná plocha krytá plastem, ze které vystupují jen víčko nádrže, další víčko nádržky s olejem pro oddělené mazání a kryt přístupu k vzduchovému filtru. Na přední straně je pak dvěma háčky řešené odjištění bočních krytů skrývajících napravo dvoutaktní stopadesátkový jednoválec a nalevo náhradní kolo. Nenajdete zde kompletní kolo, ale pouze vnější obruč ráfku. Ta se v případě defektu jednoduše našroubuje na středový disk předního nebo zadního kola, obě mají shodný desetipalcový průměr a výměna kola je tak díky jednostrannému zavěšení hračkou i pro naprostého amatéra, opravdu stačí jen najít správný klíč.

Vespa PX 150

Kombinaci praktických vlastností i klasického image vám připomene i gumový potah malé středové konzoly s nalisovaným jménem téhle italské legendy. A kdyby vám i tohle bylo málo, můžete sáhnout po bílé výroční verzi 150 let Itálie s trikolórou v barvě italské vlajky. Jinak ale vespě jednoznačně nejvíc sluší zářivě červená barva, i když ani v modré nebyla k zahození.

Ale konec obdivování, startujeme do pověstného římského provozu. Nové PX má samozřejmě i elektrický startér, ale kdo by odolal možnosti našlápnout si mašinu klasicky pákou! Okamžitě se ozývá nádherné štěkání dvoutaktu, poškádlím plyn a vytočím motor na neutrál. Tohle mi u skútrů vždycky trochu chybělo.

S mírnými obavami se vyhoupnu do sedla. Jak se sem se svými téměř dvěma metry naskládám? Nebudu se mlátit řídítky do kolen jako u čínských skútrů? Žádné obavy, PX není žádný asijský drobek a kolena mají dost místa zepředu i shora! Taky na sedlu je znát, že tu zapracovaly moderní materiály a důstojné pohodlí tu doplňuje i protiskluzový pásek oddělující místo spolujezdce.

Konečně přichází ta hlavní chvíle: spojka, pak otočit rukojetí nahoru a zařadit jedničku. V mládí jsem se párkrát svezl na stadionu, takže si na řazení rukojetí rychle zvykám a posouvám se na první světelnou křižovatku. Smečka skútrů nejrůznějších objemů, které zde čekají na každých semaforech, mi ale okamžitě ujíždí - nečekají totiž na zelenou, ale startují už o sekundu dříve hned po zhasnutí zeleného signálu pro chodce.

I tak hned vidím, že moderní čtyřtaktní dvoustovky budou na rozjezd rychlejší než mašina s klasickou spojkou. Ovšem po zařazení dvojky se projevuje síla vytočeného dvoutaktu a PX se rychle zařazuje do rychlého proudu motorek a příbuzenstva vespy. Na dvoutakt má PX docela silné střední otáčky a není problém nechat motor trochu podtočit, i tak se můžete po přidání plynu spolehnout na slušný zátah.

Vespa PX 150

Ve vyšších otáčkách je stopadesátce nejlíp a s krásným řezavým ječením dvoutaktu si to žene po městě. Tam, kde ostatní skútry jen tiše bručí a ševelí, si to jezdec na PX nádherně užívá, podřazuje si před zastavením na červenou, "vrká" si plynem a sleduje pobavené pohledy jezdců na maxiskútrech. Díky řazení můžete stroj probudit nejen startérem nebo startovací pákou, ale můžete ho taky překvapivě snadno roztlačit! Další přínos jsem objevil při vyjíždění z hlubokého štěrku pod sochami v parku, se spojkou to šlo podstatně líp, než kdybych musel bojovat s variátorem.

S nuceným chlazením na boku motoru nehrozí přehřátí ani při delším stání, elektronické zapalování se zase stará o dokonale kultivovaný běh motoru v každém režimu. Rovnou můžete zapomenout na kouř modrého dýmu z výfuku, díky katalyzátoru prakticky nepoznáte, že jedete za skupinou dvoutaktních skútrů. Jen mě trochu zarazilo potrubí a baňka výfuku vystrčená dole pod podlážkou nad asfalt, kde bude na ráně kamínkům i nepřízni počasí, ale taky dostane dost zabrat při přejíždění obrubníků.

Škola radosti

Je dobré si uvědomit, že jedete na kusu historie a tahle vespa má v popisu práce rozdávat potěšení z jízdy, nikoliv co nejrychlejší přesun z bodu A do bodu B.

Převodovka i blok motoru prodělaly jen minimální změny a jakmile začnete pospíchat a pokusíte se bleskově řadit jako na sportovní motorce, občas narazíte na mezineutrál a skončíte s motorem ječícím naprázdno. Při řazení je tedy dobré nechat aspoň půl vteřinky na srovnání otáček.

Ve městě přijde ke slovu hlavně dvojka a trojka, na čtyřku dojde v centru Říma jen výjimečně, ale na výpadovce přijde její chvíle a PX to rozbalí až přes stovku! Ale o rychlost a výkon u tohoto stroje až tolik nejde, na desetipalcových kolech to na dálnici zrovna moc není a řízení je dělané spíš na rychlosti kolem šedesátky a proplétání po městě.

Rám spojený se samonosnou karoserií je ovšem dostatečně tuhý a po městě není problém skútr poslat do pořádných náklonů. Odpružení lehkého stroje přitom přidává na zábavnosti jízdy a dává řidiči skvělou odezvu. Na druhou stranu ale kyvné zavěšení předku moc nefiltruje menší nerovnosti a na kostkách vám pořádně vydrncá ruce.

Co je ale důležité, podrží vás na velkých hupech nebo propadlých kanálech - jednoduchá konstrukce je tu znát, však taky v roce 1980 dokázal skútr Vespa PX 200 dojet do cíle soutěže Paříž - Dakar!

K večeru odevzdávám poslední stroj na parkoviště a mechanici od Vespy mi nabízí, že si můžu ještě vzít na svezení moderní stopětadvacítky řady LX nebo rovnou třístovku Gran Turismo. A já s překvapením zjišťuju, že mě to vůbec neláká a raději si to nechám na zítra.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...