Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dolce vita revival: Fiat 500

  16:00aktualizováno  16:00
Jedna z největších legend automobilové historie znovu ožívá. Fiat 500 rozhodně nebude levný, ale bude krásný.

Fiat si počkal na klid po ženevském autosalonu, aby se pochlubil s malým lamačem řidičských srdcí. Aby se fiátek v autosalonovém šrumci neztratil, představuje se tři dny po jeho ukončení. Prozatím jen na prvních šesti oficiálních fotkách.

Naživo se ukáže 4. července, na den přesně padesát let po uvedení slavného pradědečka. Premiéra maličkého fiátku proběhne také na stejném místě jako před půlstoletím, v severoitalském městě aut - Turíně.

Ikona Itálie, která ji společně s loni šedesátiletou vespou (skútr na kterém jezdil v Prázdninách v Římě Gregory Peck a Audrey Hepburnová) motorizovala, se dočkává své reinkarnace.

Před třemi lety "pětistovku" na autosalonu v Ženevě (2004) předznamenal projekt Tripiuno. V sériové podobě ale nebude mít tři, ale konvenčnější čtyři místa pro cestující.

Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500




Základními tvary a proporcemi, ale i drobnými detaily, odkazuje na veleslavného předchůdce. Dílo geniálního konstruktéra Danteho Giacosy, o které se dnes sběratelé perou, vzniklo v letech 1957 až 1975 v 3 893 294 kopiích.

Uvnitř čekají dvoubarevná sedadla s kulatými opěrkami hlavy. Minimalisticky ztvárněné přístrojovce vévodí bílý volant a za ním obří kruhová kaplička.

Pradědeček z roku 1957 odvezl kromě dvou dospělých 70 kilo nákladu. Pravnuk je co do rozměrů o mnoho větší. Na délku má o víc než padesát centimetrů navíc, je také o 33 cm širší. Fiat 500 pro 21. století je 355 centimetrů dlouhý, 149 vysoký a 165 centimetrů široký. Mezi koly má 230 centimetrů. 

Mechanika se zezadu přestěhovala nad přední nápravu. O pohon se budou zpočátku starat tři motory. Na místo původního dvouválce s tolika centimetry krychlovými, kolik jich má v názvu (vzduchem chlazený, 10 kW), přišly benzinové, které mají objemy 1,2 a 1,4 litru s výkony 69 a 100 koní. Mezi ně se objemově usadil turbodiesel 1,3 Multijet - ceněná chlouba italské automobilky (výkon 75 koní). Motory mají splňovat ekonormy Euro 5, které vstoupí v platnost v roce 2009, budou spolupracovat s pěti- a šestistupňovými manuálními převodovkami.

Podle neoficiálních informací se na příští rok připravuje premiéra sportovní verze se znovuoživovanou značkou Abarth (snad s přeplňovanou jedna-dvojkou). Podle automagazínu Infomotori se na rok 2009 chystá verze kabrio a prý i mikrokombík, kterému kdysi u Fiatu říkali Giardiniera.

S novou pětistovkou chce Fiat překročit desetiprocentní podíl na evropském trhu. Potvrdil to i šéf automobilky Sergio Marchionne v Bruselu na srazu automobilových výrobců, napsal deník la Repubblica.

Nová pětistovka má být stylovkou, která se zařadí po bok MINIho a jemu podobných. Pro levné cestování má Fiat Pandu, 500 má dostat cenovku, která naznačí, že je něco extra. Mluví se o 10 tisících eurech.

Pětistovečky budou vyjíždět z polské fabriky Fiatu ve městě Tichy, společně s druhou generací nesmrtelného Fordu Ka, s kterým si budou půjčovat díly. Ročně jich chce Fiat prodat podle serveru Infomotori 120 tisíc. Distribuce by měla odstartovat 15. záři.

Autor:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.