Dolce vita revival: Fiat 500

  16:00aktualizováno  16:00
Jedna z největších legend automobilové historie znovu ožívá. Fiat 500 rozhodně nebude levný, ale bude krásný.

Fiat si počkal na klid po ženevském autosalonu, aby se pochlubil s malým lamačem řidičských srdcí. Aby se fiátek v autosalonovém šrumci neztratil, představuje se tři dny po jeho ukončení. Prozatím jen na prvních šesti oficiálních fotkách.

Naživo se ukáže 4. července, na den přesně padesát let po uvedení slavného pradědečka. Premiéra maličkého fiátku proběhne také na stejném místě jako před půlstoletím, v severoitalském městě aut - Turíně.

Ikona Itálie, která ji společně s loni šedesátiletou vespou (skútr na kterém jezdil v Prázdninách v Římě Gregory Peck a Audrey Hepburnová) motorizovala, se dočkává své reinkarnace.

Před třemi lety "pětistovku" na autosalonu v Ženevě (2004) předznamenal projekt Tripiuno. V sériové podobě ale nebude mít tři, ale konvenčnější čtyři místa pro cestující.

Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500




Základními tvary a proporcemi, ale i drobnými detaily, odkazuje na veleslavného předchůdce. Dílo geniálního konstruktéra Danteho Giacosy, o které se dnes sběratelé perou, vzniklo v letech 1957 až 1975 v 3 893 294 kopiích.

Uvnitř čekají dvoubarevná sedadla s kulatými opěrkami hlavy. Minimalisticky ztvárněné přístrojovce vévodí bílý volant a za ním obří kruhová kaplička.

Pradědeček z roku 1957 odvezl kromě dvou dospělých 70 kilo nákladu. Pravnuk je co do rozměrů o mnoho větší. Na délku má o víc než padesát centimetrů navíc, je také o 33 cm širší. Fiat 500 pro 21. století je 355 centimetrů dlouhý, 149 vysoký a 165 centimetrů široký. Mezi koly má 230 centimetrů. 

Mechanika se zezadu přestěhovala nad přední nápravu. O pohon se budou zpočátku starat tři motory. Na místo původního dvouválce s tolika centimetry krychlovými, kolik jich má v názvu (vzduchem chlazený, 10 kW), přišly benzinové, které mají objemy 1,2 a 1,4 litru s výkony 69 a 100 koní. Mezi ně se objemově usadil turbodiesel 1,3 Multijet - ceněná chlouba italské automobilky (výkon 75 koní). Motory mají splňovat ekonormy Euro 5, které vstoupí v platnost v roce 2009, budou spolupracovat s pěti- a šestistupňovými manuálními převodovkami.

Podle neoficiálních informací se na příští rok připravuje premiéra sportovní verze se znovuoživovanou značkou Abarth (snad s přeplňovanou jedna-dvojkou). Podle automagazínu Infomotori se na rok 2009 chystá verze kabrio a prý i mikrokombík, kterému kdysi u Fiatu říkali Giardiniera.

S novou pětistovkou chce Fiat překročit desetiprocentní podíl na evropském trhu. Potvrdil to i šéf automobilky Sergio Marchionne v Bruselu na srazu automobilových výrobců, napsal deník la Repubblica.

Nová pětistovka má být stylovkou, která se zařadí po bok MINIho a jemu podobných. Pro levné cestování má Fiat Pandu, 500 má dostat cenovku, která naznačí, že je něco extra. Mluví se o 10 tisících eurech.

Pětistovečky budou vyjíždět z polské fabriky Fiatu ve městě Tichy, společně s druhou generací nesmrtelného Fordu Ka, s kterým si budou půjčovat díly. Ročně jich chce Fiat prodat podle serveru Infomotori 120 tisíc. Distribuce by měla odstartovat 15. záři.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Najdete na iDNES.cz