Dolce vita s fulvií coupé

  • 13
Duch sportovních úspěchů a vytříbené elegance s puncem nostalgie. To vše v podání konceptu fulvia coupé od jedné z nejslavnějších italských automobilek, nyní pod ochrannými křídly Fiatu.

Při pohledu na elegantní tvary modelů Lancia český návštěvník autosalonu jen povzdychne - Lancie na našem trhu nepořídíme. I přesto, nebo možná právě proto, stojí za to se u stánku Lancie zastavit. Nádherná vzpomínka na legendární Fulvii Coupé 1.6 HF, která v roce 1972 vyhrála superprestižní Rally Monte Carlo, by rozhodně neměla zůstat bez povšimnutí.

Lancia Fulvia Coupé roku 2003
Lancia neponechala při tvorbě nové fulvie nic náhodě. Technici a návrháři se přísně drželi požadavků na připomenutí jedinečného modelu přelomu 60-tých a 70-tých let. Pod retro-hávem se samozřejmě skrývají nejmodernější technologie, fulvie je však nejen oslavou automobilismu, ale též stylovosti.

Však už agregát pod kapotou staré fulvie napovídal, že na roveň představě rallyových úspěchů stála při vymýšlení nového vozu idea o automobilu, kterým budou jeho majitelé dělat především parádu v úzkých uličkách měst a na křivolakých silničkách apeninského poloostrova.

Jak to bylo...
Psal se rok 1965 a na ženevském autosalonu Lancia představila svůj nový model: Lancia Fulvia Coupé 1,2. Výkonný vůz pro řidiče, kteří si chtějí vychutnat svezení ve voze, na svou dobu, s výjimečnými jízdními vlastnostmi. Čtyřválcový motor do V byl uložen vpředu v pomocném rámu, přední náprava měla čtyřúhelníková ramena, brzdy byly vpředu i vzadu kotoučové.

Frankfurtská stude je především vzpomínkou na Lancii Fulvia Coupé Rallye 1.6 HF, se kterou Sandro Munari dobyl vítězství na Rallye Monte Carlo 1972, v témže roce dosáhla i na celkové vítězství v poháru značek.

Fulvia prezentovala dokonalou symbiózou elegance a sportu. Ve své době stačilo pouze něco málo úprav a ze sériového modelu byl vůz schopný vítězit v závodech. A dařilo se jí natolik, že dnes publikum dává přídomek HF jakékoliv fulvii, bez ohledu jde-li o civilní, či závodní verzi.

V roce 1973 úspěšný model Lancie opustil seriál mistrovství světa a v roce 1976 italové ukončili jeho výrobu. Za 11-ti letou kariéru byla fulvia vyrobena ve 140 tisících exemplářích.

Dnes, čtyřicet let po premiěře a jedenatřicet let po slavném vítězství, přichází Lancie s konceptem, který uchovává ducha původní fulvie, ovšem v kabátu moderního střihu.

Designéři z Centro Stile Lancia se snažili navázat na rafinovaný koktejl elegance,

Mimo pohledného exteriéru a luxusního interiéru vyvedeného v kombinaci kůže, dřeva a leštěného hliníku, Lancia vyrobila pro fulvii stylový set kožených tašek.
čistoty, sportovnosti a originality, namíchaný v 60-tých letech Pierem Castagnerem.

Mimo vysoké dávky stylovosti samozřejmě nesmí fulvia zaostávat ani po technické stránce. Není jen pouhým stylistickým cvičením. Tříprostorová karoserie, která je jako u správného sportovního vozu hliníková (za zmínku rozhodně stojí, že již "stará" fulvia se v některých provedeních ostré verze HF chlubila hliníkovou kapotou a dveřmi.) je vyvedena v barvě slonové kosti.

Pod přední kapotou se ukrývá stočtyřicetikoňová jedna-osmička, která pohání kola přední nápravy. Maximální rychlost, kterou nová fulvia "umí", je 213 km/h. Na této hodnotě, stejně jako 8,6 sekundách potřebných ke zrychlení z 0 na stovku má zásluhu i téměř neuvěřitelná hmotnost vozu - 990 kg. (Vztah hmotnost/výkon je pak hodně zajímavý: 9,6 kilogramů na kilowatt výkonu.) Případného majitele tohoto vozu pravděpodobně nebude příliš zajímat hodnota kombinované spotřeby 7,3 litru na 100 kilometrů.

Přední náprava je typu McPherson, brzdy vpředu i vzadu jsou kotoučové (vpředu chlazené).

Milovníky syrové, sportovní jízdy dozajista potěší, že mimo pomoci ABS, je řízení vozu plně v jejich kompetenci - žádně jiné elektronické hlídače prohřešků řidiče Lancia Fulvia prostě a jednoduše nemá.

Necháme se překvapit zda zůstane jen u studie, nebo zda milovníky krásy a elegance Lancia potěší sériovou výrobou.  

Lancia Fulvia Coupé v číslech:

Motor 1,8 litru 16V
Počet válců 4
Výkon (kW/koně) 103/140 při 6 400 otáčkách
Poměr hmotnost/výkon 9,6
Max. rychlost (km/h) 213
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,6
Uložení motoru vpředu
Poháněná kola přední
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,3

Tříprostorová karoserie, která je jako u správného sportovního vozu hliníková, je vyvedena v barvě slonové kosti.

Maximální rychlost, kterou nová fulvia "umí", je 213 km/h. Na této hodnotě, stejně jako 8,6 sekundách potřebných ke zrychlení z 0 na 100vku, má zásluhu i téměř neuvěřitelná hmotnost vozu - 990 kg.

Frankfurtská stude je především vzpomínkou na "mytickou" Lancii Fulvia Coupé Rallye 1.6 HF, se kterou Sandro Munari dobyl vítězství na Rallye Monte Carlo 1972.

Technici a návrháři se přísně drželi požadavků na připomenutí jedinečného modelu přelomu 60-tých a 70-tých let. Pod retro-hávem se samozřejmě skrývají nejmodernější technologie, fulvie je však nejen oslavou automobilismu, ale též stylovosti.

Nádherná vzpomínka na legendární Fulvii Coupé 1.6 HF, která v roce 1972 vyhrála superprestižní Rally Monte Carlo, by rozhodně neměla zůstat při návštěvě frankfurtského autosalonu bez povšimnutí.

Dnes, čtyřicet let po premiěře a jedenatřicet let po slavném vítězství v Monte Carlu, přichází Lancie s konceptem, který uchovává ducha původní fulvie, ovšem v kabátu moderního střihu.

Milovníky syrové, sportovní jízdy dozajista potěší, že mimo pomoci ABS, je řízení vozu plně v jejich kompetenci - žádně jiné elektronické hlídače prohřešků řidiče Lancia Fulvia prostě a jednoduše nemá.

Mimo pohledného exteriéru a luxusního interiéru vyvedeného v kombinaci kůže, dřeva a leštěného hliníku, Lancia vyrobila pro fulvii stylový set kožených tašek.