Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Domácí úpravy aut mohou být efektní, ale také nelegální a nebezpečné

  16:29aktualizováno  16:29
- Snaha odlišit svůj automobil od ostatních nutí některé motoristy investovat a vyšperkovat svůj automobil k nepoznání. Přilepí spoilery, obují velká kola, namontují nový výfuk, přimontují rampu s přídavnými světlomety. Ti šikovnější a majetnější ještě sníží podvozek a upraví motor. Není tajemstvím, že se mnohdy jedná o úpravy nelegální. Tito řidiči nejenže porušují zákony a nařízení, ale výsledky jejich snažení mohou být nebezpečné nejen pro ně, ale i pro ostatní.
výměna kol

výměna kol - Při výměně kol hraje svou roli nejen rozteč šroubů, ale i šířka disků. | foto: MAFA: Jiří Janda

"Mám rád silná rychlá auta, na nové ale nikdy mít nebudu, a tak jsem si pořídil deset let starou ojetinu," říká pětadvacetiletý Petr z Prahy. "Nemám peníze na náročnou přestavbu, a tak jsme spoustu věcí udělal sám. Spoilery jsem koupil z jiného vozu a dolaminoval podle svých představ, pružiny jsem jednoduše uřízl o jeden závit, tlumič výfuku vykuchal a navařil na něj jiný koncový díl. Sportovní tlumiče jsou z vrakoviště, stejně jako volant, sedačky a větší kola. Jedině motor jsem svěřil odborníkovi."
Podobné auto však podle policie a techniků STK nemá na silnici co dělat. "Už při silniční kontrole bude mít majitel tohoto vozu problémy," tvrdí ředitel pražské dopravky Zdeněk Bezouška. "Hodně pozná policista už při zevrubné prohlídce, zbytek technik na STK. Při silniční kontrole může majitel vozu, na kterém byly provedeny nedovolené úpravy, dostat pokutu až tisíc korun, rovněž mu může být odebrán malý technický průkaz a nařízena návštěva STK. Při opakovaném porušení vyhlášky pak hrozí pokuta až dva tisíce korun a ztráta řidičského průkazu."
Na technické kontrole, a je jedno, zda byla nařízena policistou nebo jde o pravidelnou prohlídku, porovnávají technici skutečný stav vozidla s tím, co je uvedeno v dokladech. "V případě, že vozidlo neodpovídá údajům v technickém průkazu, například pneumatiky mají nevyhovující rozměr či nesouhlasí počet nebo provedení dálkových světlometů, je toto hodnoceno jako závažný závada," konstatuje Miroslav Lhoták z Ústavu silniční a městské dopravy. "Pochopitelně jinak přistupuje technik k úpravám, které byly dodatečně zapsány do technického průkazu dopravním inspektorátem. Ten může po žádosti o přestavbu a následné prohlídce vozu udělit výjimku."
Před domácím a neschváleným "tuningem" varuje i profesionální úpravce Edvard Udženija z vyhlášené pražské tuningové firmy. "Na motor si lidé většinou netroufají, ale o to víc se vyřádí na podvozku. Jenže pak stačí jedna chyba a k neštěstí není daleko. Začíná to u nevhodných kol a jejich přichycení. Jenže právě to hraje důležitou roli včetně použitých šroubů atd. Druhým, často vídaným jevem je použití nevhodných pružin a tlumičů. Kdo sníží auto tak, že uřízne pružinu, nejenže bude mít špatně odpružené auto, ale riskuje i poškození podvozku." Podle Evžena Udženija mezi další klasické úpravy patří změna výfukové soustavy. "Amatér výfuk buď jen uřízne a navaří jiný, nebo upraví tlumič a katalyzátor. Pak ale výfuk neplní dobře svou funkci, je hlučný, hodně se ohřívá a hlavně zpětné rázy jdou do motoru. Majitel takového vozu riskuje poškození motoru i požár celého auta."
Problém není jen v tom, že motoristé doma v garáži improvizují a dělají si, co je napadne. I oficiální trh trh s autodoplňky, podobně jako nabídka různých úpravářských služeb, trpí anarchií. "Soudím, že ani ne polovina zmíněného sortimentu je v pořádku. Někdy chybí jen administrativní drobnosti. Horší je, když pochybný výrobek neplní slíbenou funkci či poškodí vozidlo. A nejzávažnější jsou případy, kdy ohrozí zdraví či dokonce životy motoristů," konstatuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy a spojů, který se zabývá schvalováním motoristického příslušenství k provozu. "Vím, že není v možnostech obyčejného motoristy, aby se v nepřeberné nabídce nejrůznějších doplňků, dílů, součástí a služeb dokonale vyznal. Ale základní zásady, jak nekoupit neschválený, nevhodný či dokonce nebezpečný výrobek, jsou prosté." Podle Josefa Pokorného postačí ignorovat zboží a služby, které nejsou opatřeny národním typovým schválením neboli tuzemským atestem, případně homologační značkou Evropské hospodářské komise nebo Evropské unie. Náhradní díly mají mít originální logo výrobce a číslo, nebo k nim musí být přiložen doklad o tom, že jsou k použití schváleny.
Uvedené zásady platí pro celý sortiment - od maličkých teploměrů a doplňkových světlometů přes disky a autorádia třeba až po nákladné tunningové úpravy. Nejmenší rizika koupě neschválených doplňků jsou u značkového příslušenství. O poznání horší důvěru mají specializované obchody s autodoplňky a náhradními díly a ještě níž v žebříčku stojí malí prodejci a benzinové stanice. Nejrizikovější bývá nabídka supermarketů a obchodníků na tržištích. Ostražitost je na místě i při koupi a montáži různých karosářských doplňků či úprav podvozků a motorů. "Bezproblémová většinou bývá jen zakázka ve specializované dílně, a to za podmínky, že její pracovníci jsou schopni předložit doklady o schválení konkrétních služeb," uvádí Tomáš Heger, specialista z ministerstva dopravy a spojů. "Navíc některé zásahy do motorových vozidel jsou tak zásadní, že spadají už do oblasti přestaveb. Za ty se považují zejména platné předpisy změny podstatné části nebo celku, který může mít vliv na bezpečnost silničního provozu či na životní prostředí nebo se týká údajů v technickém průkazu vozidla."
Přestavba vozidla není žádnou lácí, i když ji motorista dělá doma v garáži. Jen sedmnáctipalcová kola s kvalitním obutím přijdou na padesát tisíc korun, sada spoilerů stojí alespoň polovinu. Sportovní pružiny a tlumiče se prodávají od dvaceti tisíc korun, přestavba interiéru si žádá dalších alespoň sedm tisíc a tím výčet úprav zdaleka nekončí.


Nejčastější problémy automobilových doplňků
BAREVNÉ PŘEKRYTY ŽÁROVEK HLAVNÍCH SVĚTLOMETŮ - snižují až o 30 procent účinnost světlometu; špatně chlazená žárovka dříve praská; hrozí spálení světlometu; jsou nepříjemné pro protijedoucí řidiče; žádný z nabízených exemplářů není v tuzemsku schválen k provozu
MRAČÍTKA SVĚTEL - částečně zakrývají činnou plochu světlometů a homologační značky
MASKY (PŘEKRYTY) SVĚTLOMETŮ - zakrývají velkou část činné plochy světlometů, z 99 procent jim chybí oficiální schválení
PRŮHLEDNÉ PŘEKRYTY SVĚTLOMETŮ - pokud netvoří součást schválených světlometů, nejsou v tuzemsku zatím vyzkoušeny a legalizovány k provozu
RÁDIA - často nemají atest, který je třeba hledat v česky psaném návodu nebo na prodejním balení
POTAHY SEDADEL A AUTOKOBERCE - zkouška a atest jsou nezbytné, neboť mohou být vyrobeny z materiálů vyšší než povolené hořlavosti
STŘEŠNÍ NOSIČE - nezkoušené a neatestované se mohou i při banální nehodě utrhnout a proměnit ji v tragédii
SNÍŽENÍ PODVOZKU - neodborné provedení může zcela zásadně ovlivnit jízdní vlastnosti auta; při zkrácení pér není vůz dostatečně odpružen, pružiny a tlumiče nespolupracují
VÝFUKY - jiné než homologované nebo originální náhradní díly mohou být postižitelně hlučné; snižují výkon; zpětnými rázy ničí motor; při použití nekvalitního materiálu mohou způsobit požár
KONCOVKA VÝFUKU - pokud směřuje vzhůru, nemůže být podle současných předpisů v tuzemsku schválena, což je také případ nyní velmi populárního tzv. DTM provedení
DISKY - nekupovat, pokud nemají tuzemský atest nebo evropsky uznávané vylité označení KBA s číslem; rozměr musí souhlasit s údaji v technickém průkazu vozidla
KOLOVÉ ŠROUBY PROTI KRÁDEŽI - nevyzkoušené výrobky bez atestu mohou praskat či ovlivnit vyvážení kol
TŘETÍ (STŘEDNÍ) BRZDOVÉ SVĚTLO - zatím není schváleno jako doplněk, naprosto nepřípustné jsou dvě mlhovky v roli brzdových světel na zadním sklem, u nových aut je zmíněné třetí brzdové světlo schváleno s vozidlem
PODLOŽKY POD KOLA - doma nebo v dílně udělané a nevyvážené podložky mohou praskat nebo "házet", a tak ničit pneumatiku, nápravu, čepy a další; originální podložky z ušlechtilých slitin jsou vyvažovány laserem

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.