Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Domečky na kolečkách

  17:06aktualizováno  17:06
Odvézt si na dovolenou kamkoliv v Evropě nejen svůj hrnek na kafe, ale mít možnost postavit si ho i na vlastní stůl v pojízdném obýváku, to je lákavá představa. Až tak, že se podle údajů z Centrálního registru vozidel už bezmála třicet tisíc rodin z Česka rozhodlo pořídit si obytný přívěs či obytné auto.

Kolik stojí půjčení karavanu

Chcete si příští léto vyzkoušet, jak by vám vyhovovala dovolená v karavanu? Po celé republice už existují půjčovny přívěsů či obytných automobilů. Ale najít je, to vyžaduje jisté úsilí - neexistuje totiž jejich adresář. Asociace Caravan Clubů při autoklubu takový adresář teprve chce připravit. Zatím lze půjčovny nalézt obvykle při prodejnách nových karavanů a jejich servisech.

Ceny za zapůjčení:

přívěsy 500 Kč až 2500 Kč/den
obytná auta 2000 Kč až 4000 Kč/den
Poznámka: Ceny se liší podle velikosti, vybavení, stáří modelu. U řady půjčoven pak cenu ovlivňuje i délka a roční období k zapůjčení. Na současnou letní sezonu mají půjčovny vozidla zadaná, objednávají se totiž v předstihu už od začátku roku.
Starší obytné přívěsy a obytná auta lze v Česku koupit už za pár desítek tisíc korun.

Ale pozor! Nákup starších zahraničních karavanů má svá úskalí.

I nabídka nových je široká.

Moderních obytných přívěsů a obytných automobilů jsou především v době letních dovolených plné kempy.

Ale karavany, jak se jim říká, mají dnes už tak dobře vyřešenou tepelnou izolaci, že se v nich dá bydlet bez problémů i v zimě na horách.

„Vždycky mám jistotu, že nikdo už nepil z mého hrníčku a nespal v mé posteli,“ vyjadřuje přednost obytného přívěsu Jan Kašpar, skalní příznivec karavaningu.

„Jako mnoho jiných u nás za bývalého režimu jsem začínal s polským obytným přívěsem, který jsem tahal za žigulíkem. Pak jsem si koupil ojetý větší německý přívěs a teď už koketuju s myšlenkou pořídit si do penze obytné auto.“

Auta versus přívěsy

Možnost vzít si kamkoliv svého oblíbeného mazlíčka pod hlavu i toho živého čtyřnohého je tak vábná, že obchod s obytnými přívěsy i auty v Česku všeobecně vzkvétá. Mnoho lidí dává přednost táboření v přírodě před hotelovým luxusem, ale stan se jim nezdá pohodlný. V poslední době se rozrůstá hlavně počet majitelů obytných automobilů.„Současný trend je jednoznačný: prodáváme stále více obytných aut na úkor přívěsů, a to hlavně v nejlehčí kategorii do 3,5 tuny,“ říká Pavel Kolář z firmy KOV Velim. „Tyto automobily postavené zpravidla na podvozcích lehkých užitkových vozů mají výhody v tom, že na ně stačí běžné řidičské i v příznivé skupině z hlediska dálničních poplatků. Dají se koupit již prakticky v cenách od milionu korun.

Ceny karavanů

Karavany se neformálně dělí podle váhy a velikosti. I menší může být citelně dražší než větší vozidlo, podstatnou část ceny tvoří bohatost a provedení vnitřní výbavy, u aut i použitý podvozek/motor (nejčastěji Citroën, Fiat Ducato/Iveco, Peugeot). Dvě vozidla srovnatelné velikosti se mohou lišit cenově o více než 50 procent. Ceny jsou proto orientační.

Obytné přívěsy nové

jednoosé do 1,5 tuny:           300 000-600 000 Kč
těžší přívěsy, zpravidla dvouosé: 500 000-700 000 Kč i více

Obytné automobily nové

do celkové hmotnosti 3,5 tuny a délky 7 m: 1-2 miliony Kč
o hmotnosti 3,5 až 4,5 tuny: do 3 milionů Kč
nad 4,5 tuny: od 2,5 milionu Kč výše

Karavany ojeté

Podle odborníků platí přibližný výpočet poklesu ceny z původní podle stáří karavanu:

1 rok: - 15 %
2 roky: - 25 %
3 roky: - 30 %

Dál už ceny klesají pomaleji.

To se sice může zdát hodně peněz, když ceny rozměrově srovnatelného přívěsu začínají kolem tří set tisíc korun, ale k tomu musíte připočítat dostatečně silné auto na tahání… Pak je jasné, že kdo chce hlavně cestovat, dá přednost obytnému autu, které přece jen skýtá větší komfort a vychází jako celek cenově nastejno.“

Pozor na ojetiny!

Stoupá pochopitelně zájem i o ojetiny v této kategorii. „Ceny starších obytných přívěsů klesají trochu méně než u osobních aut, protože najedou ročně zpravidla jen pár tisíc kilometrů,“ tvrdí Milan Busta, motoristický novinář, který se léta na mototuristiku specializuje.

„Nejsou tak mechanicky opotřebované a také tak rychle nestárnou vzhledově. Při koupi staršího přívěsu je však nutné se vyvarovat vozidel britského původu. Přívěsy z ostrovů jsou sice k mání v bazarech za lákavě nízké ceny, ale hodí se jen jako zahradní domek na parcelu. Kvůli jízdě vlevo mají také vstupní dveře na levé straně.“ Levostranné přívěsy v tuzemsku nemusí získat registrační značku, aby mohly vyjet na silnici.

Nejde jen připojit a jet

„I britské přívěsy umíme předělat, ale jednak to je vždycky vidět a jednak to stojí tolik, že se to nevyplatí,“ říká Jan Jecha ze servisu pro karavany na Zavadilce u Nymburka.

„U starších karavanů je nutná i dodatečná montáž chráničů na 220 voltů podle českých norem, které nejsou povinné ani v Německu.“ Při uvažování o koupi obytného přívěsu je nutné zkontrolovat v technickém průkazu vašeho vozu, jakou má povolenou hmotnost přívěsu. A je tu i povinnost mít na přívěsy nad 750 kg (dnes je to většina) průkaz skupiny E.

Na dovážené přívěsy se bohužel vztahuje stejné pravidlo jako na dovoz ojetých aut: nesmějí být starší osmi let, i když obvykle jedinou složitější mechanikou jsou brzdy. Je to trochu nesmysl.

Co si koupit raději?

A pokud bude někdo zvažovat, zda se vyplatí karavan koupit, nebo raději půjčit, Kolář k tomu říká: „Lze spočítat, že když někdo má možnost použít karavan více než čtyřikrát do roka na týdenní cestu, vyplatí se koupě na leasing, kdo méně, je ještě výhodnější půjčení.“ Někdo ale má pocit, že jet s vypůjčeným karavanem je skoro jako jít do hotelu.

Karavan, nebo jachtu? Karavanojachtu

V Americe, v zemi neomezených možností a bláznů, kteří si své sny plní, vznikl nefalšovaný křižník, kterému je jedno, jede-li po vodě, nebo po souši ...VÍCE

„Dnes už jsou zde k mání prakticky všechny značky,“ charakterizuje domácí trh s karavany Pavel Kolář.

"Výběr je bohatý jako u aut. Jiná věc je, že lidé musí informace o karavanech při uvažované koupi více hledat než u osobních aut. Je jasné, že v současnosti jsou karavany i v nižší cenové hladině velmi kvalitní. Otázkou spíš je kvalita dalšího servisu a služeb spojených s jejich provozem.“

Kdo si chce především užívat cestování, volí podle Pavla Koláře pětimetrové obytné auto s ekonomickým dvoulitrovým dieselmotorem o výkonu kolem stovky koní.

„Pokud ale někdo uvažuje o přestěhování kusu svého domova do oblíbeného letoviska na celou letní sezonu, pak asi dá přednost přívěsu. Zde pozor hlavně na jeho váhu. Menší vozy, třeba fabie, mají právě kvůli limitu na váhu přívěsu hodně omezený výběr. Od úrovně octavie už ten problém mizí,“ radí Pavel Kolář.

Kolik stojí dovolená s karavanem

Karavaning není pouze řešení pro ty, kteří by tímto způsobem cestování chtěli zásadně ušetřit. Majitel karavanu získává ještě jinou zásadní výhodu: veze si s sebou kus domova, komfort a v kempech přitom zaplatí podobně, jako by spal ve stanu. Vesměs totiž po Evropě platí: za obytný automobil nejsou sazby příliš odlišné od sazby za stan, auto + přívěs stojí zhruba dvojnásobek toho, co se platí za obytné auto.

Například ve Španělsku se platí v průměrných kempech v přepočtu přibližně 90 až 150 korun za osobu, 90 až 180 korun za automobil a totéž za stan nebo karavan. Někde jsou poplatky za automobil a stan či karavan sdruženy do společného poplatku za parcelu. Tříčlenná rodina s automobilem a přívěsem zaplatí za jednu noc v kempu střední kategorie v průměru tolik, za kolik v soukromí nezíská ubytování ani pro jednu osobu.

NA DOVOLENOU VE VLASTNÍM Nejen třem, ale i třeba šestičlenné posádce dokáže moderní obytný karavan poskytnout plný komfort

VTIPNÉ ŘEŠENÍ Obytný automobil Dethleffs Advantage nabízí zajímavý fígl: dvojlůžko při jízdě umístěné na stropu kabiny se na spaní spustí dolů

Karavan - to je kus domova kdekoli po světě

LOŽNICE Komu by se nelíbilo vézt si s sebou na dovolenou svou vlastní postel, na kterou je zvyklý

OBYTNÝ PROSTOR Malá, ale chytře uspořádaná je kuchyňka s přiléhajícím sedacím koutem

GARÁŽ Posledním hitem moderních obytných aut jsou vestavěné garáže třeba i na kola či skútr

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.