Ford F-150 Raptor SuperCrew

Ford F-150 Raptor SuperCrew | foto: Ford

Trump je nadějí pro automobilky. Může zmírnit tlak na snižování spotřeby

  • 51
Nově zvolený americký prezident Donald Trump ve volební kampani sliboval, že přezkoumá řadu přísných regulatorních pravidel, která podle něj zpomalují ekonomiku. Šanci vycítily automobilky, které Trumpovu administrativu žádají o přezkoumání pravidel pro spotřebu paliva a emise.

V průběhu dvou volebních období, kdy vládl v USA prezident Obama, prošly tamní automobilky velmi strastiplnou cestou. Před úplným pádem je v krizi musela zachránit právě vláda. A Obama výměnou za tuto pomoc automobilkám nastavil přísná pravidla týkající se ochrany ovzduší. V roce 2012 tak byla nastavena cesta, podle které by průměrná spotřeba všech osobních aut prodaných v USA v roce 2025 měla dosáhnout hodnoty 54,5 mil na galon, tedy zhruba 4,3 litru na 100 kilometrů.

Tyto cíle jsou pravidelně přehodnocovány, a nastavení konkrétních limitů pro rok 2025 tak bude na pořadu dne v následujících zhruba dvou letech. Automobilky původně ani nepočítaly s tím, že by se šance na změnu přísných limitů naskytla, v podstatě totiž věřily ve výhru demokratické kandidátky Clintonové, která by pokračovala ve směru nastaveném Obamou. Jenže s nečekanou výhrou republikánského kandidáta Trumpa teď automobilkám svitla naděje.

Republikáni nejenže tradičně patří k odpůrcům přísné regulace, ale Trump samotný bude snad prvním novodobým americkým prezidentem, který je milovníkem automobilů. V jeho garáži se nachází řada atraktivních aut a například v roce 2005 pomáhal Cadillacu s propagací jeho modelu XLR-V a o rok později si pořídil civilní verzi prezidentské limuzíny Cadillac DTS. V roce 2008 byl zase prvním, kdo se v USA svezl v Audi R8.

Americká Aliance výrobců automobilů (Alliance of Automobile Manufacturers – AAM) se tak narychlo na Trumpovu kancelář obrátila s tím, že by měla přezkoumat regulaci na poli autoprůmyslu, a to nejen v oblasti spotřeby paliva, ale i jinde. V dopise adresovaném Trumpově kanceláři žádá AAM o koordinovaný přístup napříč regulatorními úřady, ať už jde o EPA (Agentura na ochranu životního prostředí), NHTSA (Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu), ale také Federální obchodní komisi, Ministerstvo vnitřní bezpečnosti, FCC a další instituce. Automobilky žádají, aby v mnoha případech došlo alespoň ke sjednocení místy protichůdných nebo dvojakých pravidel.

Přitom existuje naděje, že alespoň částečně by automobilky mohly uspět. „Trumpova administrativa provede kompletní zhodnocení všech federálních regulací. Dojde i k přezkoumání pravidel pro spotřebu paliva a emisních standardů, aby bylo zaručeno, že nepoškozují spotřebitele nebo americké zaměstnance,“ reagoval na dotaz Wall Street Journal Trumpův poradce John Mashburn. Jedním z cílů nového amerického prezidenta totiž bude zajistit více pracovních míst a to například i v autoprůmyslu.

Trump je silně proti tomu, aby americké automobilky stěhovaly výrobu za hranice, například do Mexika. Dostal se proto už do křížku se zástupci Fordu, který chce za jižní hranice USA přestěhovat výrobu svých malých modelů. Automobilka ovšem slibuje, že tento krok žádná pracovní místa v USA neohrozí, v uvolněných kapacitách chce Ford vyrábět větší modely, především SUV a pick-upy. Ty by měly zaměstnancům přinést lepší platy, jelikož jde celkově o ziskovější vozy. Možná právě i výměnou za slib lepší práce a více pracovních příležitostí by mohl Trump vyvinout tlak na menší regulaci spotřeby a emisí.

Automobilky poukazují na to, že současná přísná pravidla zvyšují ceny vozů. „Dobře míněná regulace přináší riziko zvýšení nákladů na vyhovění předpisům do takové míry, že další bezpečnostní nebo úsporné technologie dostávají nová auta z finančního dosahu průměrného zákazníka,“ řekl pro server Automotive News Mitch Bainwol, šéf AAM. Dalším paradoxem je, že automobilky nemohou přesně ovlivnit, o jaké vozy bude mezi zákazníky zájem. Nízká cena ropy a celkově uvolněnější atmosféra posledních let přitom znamenají, že zákazníci nakupují větší auta s vyšší spotřebou paliva, což činí snižování flotilového průměru velmi komplikovaným. Splnění nastavených pravidel by si tak vyžádalo mnohem vyšší podíl vozidel s pohonem čistě na elektřinu nebo vodík. Auta s alternativním pohonem přitom v USA mají na trhu menší než tříprocentní podíl.

Jenže případné zmírnění přísných podmínek nebude vůbec jednoduché a už teď se jeví jako jedinou schůdnou cestou kompromis. Zpřísnění pravidel by rozhněvalo automobilky, jejich zmírnění zase různé organizace zabývající se ochranou životního prostředí. Některé z nich již vyjádřily vůli bránit přísnější pravidla i soudní cestou. „Jestliže se Trumpova administrativa rozhodne zmírnit standardy pro spotřebu paliva, které jsou u americké veřejnosti velmi populární a byly podporovány i samotným autoprůmyslem, určitě nás najde v cestě,“ prohlásil pro Automotive News Luke Tonachel z organizace Natural Resoureces Defence Council.

Automobilky si také musí dát pozor, aby případné zmírnění standardů nevyvolalo i některé nepříjemné reakce. Jednou z nich by mohlo být přehodnocení postoje ze strany Kalifornie, která se v roce 2011 zavázala, že sjednotí svou jinak mnohem přísnější regulaci s tou celostátní právě výměnou za to, že celoamerická pravidla přitvrdí. Pokud by teď naopak pravidla zmírnila, Kalifornie by se svou tradičně silnou Radou pro ochranu ovzduší (CARB) mohla zavést ještě tvrdší pravidla, která by automobilkám silně komplikovala prodej vozů v nejbohatším státě USA.