Zasedlo si Rakousko na české řidiče? Můžeme si za to sami, říká expert

  12:00aktualizováno  11. ledna 13:21
Kontroly dieselových aut, zda nemají upravený výfuk, zabavování klíčků od auta k mastné pokutě za překročení rychlosti a úzkostlivost při kontrolách. Mají Češi mířící do Rakouska právem pocit, že na ně jsou tamní policisté vysazení? V diskuzním pořad Rozstřel na iDNES.cz odpovídal dopravní expert Roman Budský.

Rozstřel s dopravním expertem Týmu silniční bezpečnosti Romanem Budským se zaměřil především na přísnost zahraničních policistů.

Fotogalerie

„Začátkem lyžařské sezony, při poslední cestě na hory, mě v Rakousku zastavili policisté a kontrolovali lyže ve střešním nosiči,“ popisuje čtenář iDNES.cz. „Vezl jsem také lyže pro známé, kteří za námi jeli o den později. Policistům se nezdálo, že vezeme víc lyží, než kolik je lidí v autě. Kdybych nemluvil německy, asi bych jim to nevysvětlil. Češi prý lyže v Alpách kradou.“ Podobných zážitků si z Rakouska odvážejí Češi spoustu.

Policie ani autokluby samozřejmě nepřiznají, zda mají hlídky spadeno hlavně na Čechy. Poslední zprávy o drastických opatřeních ovšem v mnohých vyvolávají strach.

„Nemůžu si na rakouské, francouzské a německé policisty stěžovat. Je třeba dodržovat předpisy a v případě, že mě zastaví, je třeba se k nim chovat s vážností a respektem,“ říká Budský. Podle dopravního experta je hádání se s úředníkem a policistou české specifikum. Policisté v zahraničí mají podle Budského dokonce dáno předpisem, že hádání nemají dopustit. V Německu za to můžete dostat i pokutu. Policistům také nesedí příliš suverénní jednání. „To pak bývají nekompromisní,“ dodává. Francouzští policisté mají ovšem i předpis, že jsou povinni pomáhat zahraničním turistům.

„V posledních letech hodně přitvrdila slovenská policie, jsou nekompromisní a odmítají diskutovat, přejali rakouský model,“ upozorňuje Roman Budský.

Dopravní expert Roman Budský v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (11. ledna...
Dopravní expert Roman Budský a moderátor Vladimír Vokál v diskusním pořadu...
Dopravní expert Roman Budský v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (11. ledna...

Budský si nemyslí, že by rakouští policisté byli na Čechy zasedlí, uznává ovšem, že kontroly především starých aut mohou být častější. „Můžeme si za to trochu sami. Máme nadprůměrně zastaralý vozový park, rakouský autopark je modernější,“ komentuje. V zemích západní Evropy bývají podle experta policisté hodně důslední při kontrole technického stavu. V Rakousku se zaměřují na kontroly výfuků s upravenými filtry pevných částic u dieselových aut. V Německu nebo Francii jsou zase třeba hákliví na úniky provozních kapalin.

V zahraničí se podle Budského více hledí na ekologii. Rakouským specifikem jsou dokonce speciální zóny, jsou to vyhrazené úseky dálnic, kde bývá kvůli snížení emisní zátěže a hluku snížená rychlost. „V Rakousku si občané bydlící u dálnic stěžují na hluk v nočních hodinách a sledují, jestli to policisté hlídají,“ vysvětluje. Budský varuje, že pokuty za překročení rychlosti v těchto místech jsou velmi vysoké a opravdu se tam často měří. Budský by snižoval rychlost v nočních hodinách i v Česku, ovšem jen pokud to má smysl kvůli snižování hlukové zátěže.

Čeští řidiči jsou evropský průměr

„Čeští řidiči nejsou tak špatní, jsou evropský průměr,“ myslí si Budský. „V Itálii se jezdí zostra, ve Skandinávii se až hystericky dodržují rychlostí limity.“ Podle Budského se dá jezdit slušně a přitom svižně.

Mladí lidé nemají podle dopravního experta takový vztah k autům jako kdysi. „Pro ně je auto pragmatická věc. Mladí si dělají řidičáky později a auto tak neprožívají,“ popisuje. Budský by ovšem i tak tlačil na změnu ve výchově řidičů, třeba s pomocí řidičáku na zkoušku nebo povinnými kurzy defenzivní jízdy.

„Ženy jsou zodpovědnější řidičky a vůbec nejsou nešikovné. Jsou opatrnější a jezdí více defenzivně,“ říká Budský, který má zkušenosti i jako učitel v autoškole. „Žena je pořád bezpečnější řidič než muž,“ prohlásil v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz.

Celý Rozstřel s Romanem Budským:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Najdete na iDNES.cz