Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zasedlo si Rakousko na české řidiče? Můžeme si za to sami, říká expert

  12:00aktualizováno  11. ledna 13:21
Kontroly dieselových aut, zda nemají upravený výfuk, zabavování klíčků od auta k mastné pokutě za překročení rychlosti a úzkostlivost při kontrolách. Mají Češi mířící do Rakouska právem pocit, že na ně jsou tamní policisté vysazení? V diskuzním pořad Rozstřel na iDNES.cz odpovídal dopravní expert Roman Budský.

Rozstřel s dopravním expertem Týmu silniční bezpečnosti Romanem Budským se zaměřil především na přísnost zahraničních policistů.

Fotogalerie

„Začátkem lyžařské sezony, při poslední cestě na hory, mě v Rakousku zastavili policisté a kontrolovali lyže ve střešním nosiči,“ popisuje čtenář iDNES.cz. „Vezl jsem také lyže pro známé, kteří za námi jeli o den později. Policistům se nezdálo, že vezeme víc lyží, než kolik je lidí v autě. Kdybych nemluvil německy, asi bych jim to nevysvětlil. Češi prý lyže v Alpách kradou.“ Podobných zážitků si z Rakouska odvážejí Češi spoustu.

Policie ani autokluby samozřejmě nepřiznají, zda mají hlídky spadeno hlavně na Čechy. Poslední zprávy o drastických opatřeních ovšem v mnohých vyvolávají strach.

„Nemůžu si na rakouské, francouzské a německé policisty stěžovat. Je třeba dodržovat předpisy a v případě, že mě zastaví, je třeba se k nim chovat s vážností a respektem,“ říká Budský. Podle dopravního experta je hádání se s úředníkem a policistou české specifikum. Policisté v zahraničí mají podle Budského dokonce dáno předpisem, že hádání nemají dopustit. V Německu za to můžete dostat i pokutu. Policistům také nesedí příliš suverénní jednání. „To pak bývají nekompromisní,“ dodává. Francouzští policisté mají ovšem i předpis, že jsou povinni pomáhat zahraničním turistům.

„V posledních letech hodně přitvrdila slovenská policie, jsou nekompromisní a odmítají diskutovat, přejali rakouský model,“ upozorňuje Roman Budský.

Dopravní expert Roman Budský v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (11. ledna...
Dopravní expert Roman Budský a moderátor Vladimír Vokál v diskusním pořadu...
Dopravní expert Roman Budský v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (11. ledna...

Budský si nemyslí, že by rakouští policisté byli na Čechy zasedlí, uznává ovšem, že kontroly především starých aut mohou být častější. „Můžeme si za to trochu sami. Máme nadprůměrně zastaralý vozový park, rakouský autopark je modernější,“ komentuje. V zemích západní Evropy bývají podle experta policisté hodně důslední při kontrole technického stavu. V Rakousku se zaměřují na kontroly výfuků s upravenými filtry pevných částic u dieselových aut. V Německu nebo Francii jsou zase třeba hákliví na úniky provozních kapalin.

V zahraničí se podle Budského více hledí na ekologii. Rakouským specifikem jsou dokonce speciální zóny, jsou to vyhrazené úseky dálnic, kde bývá kvůli snížení emisní zátěže a hluku snížená rychlost. „V Rakousku si občané bydlící u dálnic stěžují na hluk v nočních hodinách a sledují, jestli to policisté hlídají,“ vysvětluje. Budský varuje, že pokuty za překročení rychlosti v těchto místech jsou velmi vysoké a opravdu se tam často měří. Budský by snižoval rychlost v nočních hodinách i v Česku, ovšem jen pokud to má smysl kvůli snižování hlukové zátěže.

Čeští řidiči jsou evropský průměr

„Čeští řidiči nejsou tak špatní, jsou evropský průměr,“ myslí si Budský. „V Itálii se jezdí zostra, ve Skandinávii se až hystericky dodržují rychlostí limity.“ Podle Budského se dá jezdit slušně a přitom svižně.

Mladí lidé nemají podle dopravního experta takový vztah k autům jako kdysi. „Pro ně je auto pragmatická věc. Mladí si dělají řidičáky později a auto tak neprožívají,“ popisuje. Budský by ovšem i tak tlačil na změnu ve výchově řidičů, třeba s pomocí řidičáku na zkoušku nebo povinnými kurzy defenzivní jízdy.

„Ženy jsou zodpovědnější řidičky a vůbec nejsou nešikovné. Jsou opatrnější a jezdí více defenzivně,“ říká Budský, který má zkušenosti i jako učitel v autoškole. „Žena je pořád bezpečnější řidič než muž,“ prohlásil v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz.

Celý Rozstřel s Romanem Budským:





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.