Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské ulice se uvolňují, stále jsou ale nejucpanější. Hlavně ve čtvrtek

  1:00aktualizováno  9:36
Pokud se chcete vyhnout nejhorší dopravní špičce v Praze, nevyjíždějte autem v úterý ráno a ve čtvrtek odpoledne. Po Brně pak raději nejezděte ve čtvrtek a v pátek odpoledne. V tu dobu jsou dopravní zácpy v moravské metropoli vůbec nejhorší v zemi.

Ilustrační snímek | foto: idnes video

Vyplývá to z průzkumu společnosti TomTom, která sledovala hustotu dopravy v Praze, v Brně a Ostravě a spočítala čas navíc, který řidiči stráví v dopravních zácpách.

Brno dostihlo Prahu ve dvou ze tří sledovaných parametrů: v celkové úrovni dopravní zácpy a odpolední špičce. Řidiči v obou městech musejí počítat s tím, že na cestě stráví kdykoli během dne o 27 procent a v odpolední špičce v průměru o 47 procent více času, než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné.

V Praze je situace na silnicích nejhorší v době ranní špičky, kdy řidičům jízda autem trvá o 52 procent déle, v Brně je to 41 procent. Řidiči, kteří denně dojíždějí do práce v dopravní špičce v Praze, tak stráví za rok na cestách navíc 114 hodin, v Brně pak 101 hodin.

O poznání lépe se jezdí v Ostravě, kde řidiči stráví ročně na silnicích o 66 hodin více, než kdyby k zácpám vůbec nedocházelo.

Doprava v Praze se mírně lepší

Podle průzkumu se dopravní situace v Praze od roku 2008 s mírnými výkyvy zlepšuje. Metropole se v porovnání s velkými světovými městy nad 800 tisíc obyvatel umístila na 74. místě a v hustotě dopravy je na tom podobně jako Vídeň nebo Frankfurt nad Mohanem.

Čas strávený v dopravní zácpě

Česká republika

Praha: 27 procent

Brno: 27 procent

Ostrava: 18 procent

Údaj v procentech představuje čas navíc, který řidiči stráví v dopravní zácpě oproti době, kdy jsou silnice volné.

Praha se loni dostala do nejhorší dopravní zácpy ve čtvrtek 30. dubna, den před prvním ze dvou prodloužených květnových víkendů. Čtvrteční odpolední špičky v hlavním městě byly v tomto roce nejhorší z celého týdne, mezi 17 a 18 hodinou dosahovaly 51 procent. Naopak nejsnáze se odpoledne jezdí v pondělí, kdy na silnici strávíme o 42 procent času víc než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné.

V ranních špičkách je doprava nejhustší mezi 8 a 9 hodinou, v týdnu je nejhorší úterý, v těsném závěsu je pondělní ranní špička. Relativně nejklidnější je v ranní špičce situace v pátek, kdy jsou silnice ucpanější o 37 procent v porovnání s klidovým stavem.

Jízda po Brně je snazší ráno

V Brně jsou ranní dopravní špičky snesitelnější, ty odpolední jsou naopak podobné jako v Praze, ve čtvrtek a v pátek mezi 16 a 17 hodinou, kdy hustota dopravy dosahuje maxima, jsou dokonce brněnské silnice hůř průjezdné než v hlavním městě. Nejvyšší hustota dopravy z celého loňského roku zde byla naměřena 15. října. Na vině byla kombinace deštivého počasí a řady uzavírek ve městě i na dálnici D1.

Světové metropole s nejhoršími dopravními zácpami

  1. Mexico City: 59 procent
  2. Bangkok: 57 procent
  3. Istanbul: 50 procent
  4. Rio de Janeiro: 47 procent
  5. Moskva: 44 procent
  6. Bukurešť: 43 procent
  7. Salvador: 43 procent
  8. Recife, Brazílie: 43 procent
  9. Čcheng-tu, Čína: 41 procent
  10. Los Angeles: 41 procent

Údaj v procentech představuje čas navíc, který řidiči stráví v dopravní zácpě oproti době, kdy jsou silnice volné.

Hustota dopravy ve světě vzrostla od roku 2008 o 13 procent, liší se však podle kontinentu. Zatímco v Severní Americe zhoustla o 17 procent, v Evropě pouze o dvě procenta. Důvodem je pravděpodobně ekonomický růst v Severní Americe. Údaje za Evropu silně ovlivňují jihoevropské státy jako Itálie a Španělsko, kde se hustota dopravy v posledních osmi letech výrazně snížila.

Takzvaný TomTom Traffic Index vychází letos už popáté. Loni sledoval dopravní situaci ve 295 městech ve 38 zemích na šesti kontinentech. Společnost TomTom má pro průzkum k dispozici 14 trilionů dat nasbíraných za osm let.

Autor:




Nejčtenější

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.