Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské ulice se uvolňují, stále jsou ale nejucpanější. Hlavně ve čtvrtek

  1:00aktualizováno  9:36
Pokud se chcete vyhnout nejhorší dopravní špičce v Praze, nevyjíždějte autem v úterý ráno a ve čtvrtek odpoledne. Po Brně pak raději nejezděte ve čtvrtek a v pátek odpoledne. V tu dobu jsou dopravní zácpy v moravské metropoli vůbec nejhorší v zemi.

Ilustrační snímek | foto: idnes video

Vyplývá to z průzkumu společnosti TomTom, která sledovala hustotu dopravy v Praze, v Brně a Ostravě a spočítala čas navíc, který řidiči stráví v dopravních zácpách.

Brno dostihlo Prahu ve dvou ze tří sledovaných parametrů: v celkové úrovni dopravní zácpy a odpolední špičce. Řidiči v obou městech musejí počítat s tím, že na cestě stráví kdykoli během dne o 27 procent a v odpolední špičce v průměru o 47 procent více času, než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné.

V Praze je situace na silnicích nejhorší v době ranní špičky, kdy řidičům jízda autem trvá o 52 procent déle, v Brně je to 41 procent. Řidiči, kteří denně dojíždějí do práce v dopravní špičce v Praze, tak stráví za rok na cestách navíc 114 hodin, v Brně pak 101 hodin.

O poznání lépe se jezdí v Ostravě, kde řidiči stráví ročně na silnicích o 66 hodin více, než kdyby k zácpám vůbec nedocházelo.

Doprava v Praze se mírně lepší

Podle průzkumu se dopravní situace v Praze od roku 2008 s mírnými výkyvy zlepšuje. Metropole se v porovnání s velkými světovými městy nad 800 tisíc obyvatel umístila na 74. místě a v hustotě dopravy je na tom podobně jako Vídeň nebo Frankfurt nad Mohanem.

Čas strávený v dopravní zácpě

Česká republika

Praha: 27 procent

Brno: 27 procent

Ostrava: 18 procent

Údaj v procentech představuje čas navíc, který řidiči stráví v dopravní zácpě oproti době, kdy jsou silnice volné.

Praha se loni dostala do nejhorší dopravní zácpy ve čtvrtek 30. dubna, den před prvním ze dvou prodloužených květnových víkendů. Čtvrteční odpolední špičky v hlavním městě byly v tomto roce nejhorší z celého týdne, mezi 17 a 18 hodinou dosahovaly 51 procent. Naopak nejsnáze se odpoledne jezdí v pondělí, kdy na silnici strávíme o 42 procent času víc než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné.

V ranních špičkách je doprava nejhustší mezi 8 a 9 hodinou, v týdnu je nejhorší úterý, v těsném závěsu je pondělní ranní špička. Relativně nejklidnější je v ranní špičce situace v pátek, kdy jsou silnice ucpanější o 37 procent v porovnání s klidovým stavem.

Jízda po Brně je snazší ráno

V Brně jsou ranní dopravní špičky snesitelnější, ty odpolední jsou naopak podobné jako v Praze, ve čtvrtek a v pátek mezi 16 a 17 hodinou, kdy hustota dopravy dosahuje maxima, jsou dokonce brněnské silnice hůř průjezdné než v hlavním městě. Nejvyšší hustota dopravy z celého loňského roku zde byla naměřena 15. října. Na vině byla kombinace deštivého počasí a řady uzavírek ve městě i na dálnici D1.

Světové metropole s nejhoršími dopravními zácpami

  1. Mexico City: 59 procent
  2. Bangkok: 57 procent
  3. Istanbul: 50 procent
  4. Rio de Janeiro: 47 procent
  5. Moskva: 44 procent
  6. Bukurešť: 43 procent
  7. Salvador: 43 procent
  8. Recife, Brazílie: 43 procent
  9. Čcheng-tu, Čína: 41 procent
  10. Los Angeles: 41 procent

Údaj v procentech představuje čas navíc, který řidiči stráví v dopravní zácpě oproti době, kdy jsou silnice volné.

Hustota dopravy ve světě vzrostla od roku 2008 o 13 procent, liší se však podle kontinentu. Zatímco v Severní Americe zhoustla o 17 procent, v Evropě pouze o dvě procenta. Důvodem je pravděpodobně ekonomický růst v Severní Americe. Údaje za Evropu silně ovlivňují jihoevropské státy jako Itálie a Španělsko, kde se hustota dopravy v posledních osmi letech výrazně snížila.

Takzvaný TomTom Traffic Index vychází letos už popáté. Loni sledoval dopravní situaci ve 295 městech ve 38 zemích na šesti kontinentech. Společnost TomTom má pro průzkum k dispozici 14 trilionů dat nasbíraných za osm let.

Autor:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90...

VIDEO: Policista tančí na křižovatce jako Jackson, ta se pak méně ucpává

Tancující policista Ranjeet Singh

Ranjeet Singh je hvězdou křižovatek v indickém Indauru. Tento policista povýšil práci regulovčíka, kterou dělá už...

Specialisté v Poličce vyrobí hasičskou cisternu odolnou proti detonacím

Firma THT Polička, která vyrábí různé modifikace požárních automobilů, navázala...

Společnost THT Polička letos vyrobí pro hasiče dvě speciální cisterny, které budou odolné i proti detonacím. Hasiči si...

Najdete na iDNES.cz