Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zácpy v Praze jsou 68. nejhorší na světě, na Istanbul a Moskvu nemají

  10:44aktualizováno  13:10
Během odpolední dopravní špičky stráví řidiči v celosvětovém průměru v zácpách až dvojnásobek běžné dojezdové doby. Za rok 2014 pročekali v průměru na cestě z práce 100 hodin. Praha se umístila na 68. místě, její řidiči strávili loni v kolonách 77 hodin.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vyplývá to ze studie, kterou provedla nizozemská společnost TomTom v téměř 150 světových metropolích.

Nejhorší jsou odpoledne v Istanbulu

K největším zácpám z celého dne podle výsledků průzkumu dochází na celém světě odpoledne, nikoliv ráno. A nejhorší je situace v Istanbulu, kde se jindy půlhodinová cesta ve špičce prodlouží i na víc než hodinu. Za rok se tak doba, kterou obyvatelé města kolem úžiny Bospor stráví v zácpách, může pohybovat až kolem 125 hodin. V žebříčku následují ruská města Moskva a Petrohrad. První pětici světových metropolí, které jsou nejhůře postiženy odpolední špičkou, uzavírá hlavní město Mexika a středočínský Čchung-čching.

Nejucpanější města na světě

Hodnocení TomTom za rok 2014

1. Istanbul

2. Mexico City

3. Rio de Janeiro

4. Moskva

5. Salvador (Brazílie)

6. Recife (Brazílie)

7. Petrohrad

8. Bukurešť

9. Varšava

10. Los Angeles 

Praha je s průměrným dvacetiminutovým zdržením v zácpách na třicetiminutové cestě na 68. místě na světě a 24. místě v Evropě. Podobná situace jako v české metropoli je i v německých městech Mnichov a Frankfurt nad Mohanem, ve španělské Barceloně či francouzském Lyonu. Výrazně horší než v Praze je situace například v Bukurešti, Varšavě, Římě či Londýně, naopak méně v tomto ohledu trpí obyvatelé Amsterodamu, Budapešti či Madridu.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. Oproti roku 2013 se situace v české metropoli prý mírně zlepšila. Řidiči dojíždějící za prací v Praze získají k dobru až hodinu ročně.

Hodina osobáku stojícího v koloně stojí 311 korun

Na čekání v kolonách existuje i metodika, která dokáže vyčíslit ušlý zisk. V hodnocení silnic, které vytváří ministerstvo dopravy (metodika HDM-4), je stanoveno, že osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztráty 311 korun za hodinu a těžké nákladní vozidlo 1 029 Kč/h. „Za rok 2013 takto lidé pročekali v kolonách v Česku 9,5 miliardy korun,“ uvádí Martin Hájek, manažer projektu Rodos.

Stačí zavřené tunely a v Praze se tvoří obří zácpy (1. 11. 2013):

Autoři: ,



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Vyznáte se v typech karoserií? S našim přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz