Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zácpy v Praze jsou 68. nejhorší na světě, na Istanbul a Moskvu nemají

  10:44aktualizováno  13:10
Během odpolední dopravní špičky stráví řidiči v celosvětovém průměru v zácpách až dvojnásobek běžné dojezdové doby. Za rok 2014 pročekali v průměru na cestě z práce 100 hodin. Praha se umístila na 68. místě, její řidiči strávili loni v kolonách 77 hodin.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vyplývá to ze studie, kterou provedla nizozemská společnost TomTom v téměř 150 světových metropolích.

Nejhorší jsou odpoledne v Istanbulu

K největším zácpám z celého dne podle výsledků průzkumu dochází na celém světě odpoledne, nikoliv ráno. A nejhorší je situace v Istanbulu, kde se jindy půlhodinová cesta ve špičce prodlouží i na víc než hodinu. Za rok se tak doba, kterou obyvatelé města kolem úžiny Bospor stráví v zácpách, může pohybovat až kolem 125 hodin. V žebříčku následují ruská města Moskva a Petrohrad. První pětici světových metropolí, které jsou nejhůře postiženy odpolední špičkou, uzavírá hlavní město Mexika a středočínský Čchung-čching.

Nejucpanější města na světě

Hodnocení TomTom za rok 2014

1. Istanbul

2. Mexico City

3. Rio de Janeiro

4. Moskva

5. Salvador (Brazílie)

6. Recife (Brazílie)

7. Petrohrad

8. Bukurešť

9. Varšava

10. Los Angeles 

Praha je s průměrným dvacetiminutovým zdržením v zácpách na třicetiminutové cestě na 68. místě na světě a 24. místě v Evropě. Podobná situace jako v české metropoli je i v německých městech Mnichov a Frankfurt nad Mohanem, ve španělské Barceloně či francouzském Lyonu. Výrazně horší než v Praze je situace například v Bukurešti, Varšavě, Římě či Londýně, naopak méně v tomto ohledu trpí obyvatelé Amsterodamu, Budapešti či Madridu.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. Oproti roku 2013 se situace v české metropoli prý mírně zlepšila. Řidiči dojíždějící za prací v Praze získají k dobru až hodinu ročně.

Hodina osobáku stojícího v koloně stojí 311 korun

Na čekání v kolonách existuje i metodika, která dokáže vyčíslit ušlý zisk. V hodnocení silnic, které vytváří ministerstvo dopravy (metodika HDM-4), je stanoveno, že osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztráty 311 korun za hodinu a těžké nákladní vozidlo 1 029 Kč/h. „Za rok 2013 takto lidé pročekali v kolonách v Česku 9,5 miliardy korun,“ uvádí Martin Hájek, manažer projektu Rodos.

Stačí zavřené tunely a v Praze se tvoří obří zácpy (1. 11. 2013):

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.