Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní inženýr žije obchvatem už desítky let

  16:01aktualizováno  16:01
Jedním z lidí, kteří nad dálničním obchvatem Plzně strávili doslova kus života, je dopravní inženýr západočeské policie Jaroslav Mecl.

Tunel Valík na dálničním obchvatu Plzně | foto: Petr JežekMF DNES

"Je to něco, na co se nedá zapomenout. Vždyť si to vezměte, kolik bylo variant, různé úseky, upravovali jsme návrhy křižovatek, opravdu toho bylo hodně," vypočítává Mecl.

Historii a někdejší plány s plzeňskou dálnicí zná jako málokdo. "V polovině osmdesátých let padla takzvaná severní varianta, která měla jít v oblasti za Boleveckými rybníky. Už tehdy se hledalo, kudy vést dálnici jižně od Plzně, protože dopravní zatížení komunikací na České Budějovice, Klatovy i Domažlice bylo větší, než na Karlovy Vary a Most. Z hlediska nákladů a rychlosti výstavby byla vybrána varianta mezi plzeňskými částmi Černice a Bručná," vzpomíná dopravní inženýr.

V první polovině 90. let se z dálnice kolem Plzně stalo politikum. Vznikly nové trasy, nakonec se stavěla trasa skrz vrch Valík. Podle Mecla to ale ze stavebního hlediska nebylo ideální řešení.

"Soudními spory se dospělo k tomu, že dálnice se musí stavět jako tunel. Přitom profil tunelu je větší, než kolik je nad ním země. O kvalitě lesa se nedá hovořit. To není historický les, ale nálet dřevin," upřesňuje dopravní specialista.

Obří křižovatku u Černic nešlo postavit jinak
Mecl se významně podílel i na přípravě dálniční křižovatky na obchvatu Plzně u Černic. Ta je v současné době považovaná za největší a nejsložitější v celé republice.

"Výsledná křižovatka je důsledkem toho, že se změnila původní trasa a zároveň se musel chránit městský les u Černic, jehož se dálnice dotýká. Kdyby se stavěl obchvat v původní variantě mezi Černicemi a Bručnou, dnes by byla před nákupním centrem Olympia klasická dálniční křižovatka, takzvaný čtyřlístek, nebo obdobný jednoduchý typ.

Ale kvůli tomu, že se trasa obchvatu odklonila na Valík, dálnice šla souběžně s koterovským přivaděčem a pokračováním silnice první třídy na České Budějovice. Proto se objevil tenhle extrém. Ale křižovatka nešla udělat jinak," vysvětlil Jaroslav Mecl.

I když dálniční křižovatka a tři kruhové objezdy na silnicích v její těsné blízkosti vypadají hrozivě, podle Mecla je projíždění jednoduché a hlavně bezpečné.

"Podařilo se nám, že na dálnici je jen jedno místo, ze kterého se z ní sjíždí, a jedno, kde se dá na dálnici najet. Ve svém principu je to mimořádně bezpečné a jednoduché.

Jediným problematickým místem je zatáčka, když jedete po silnici od Českých Budějovic na koterovský přivaděč. Je to ale psychologický problém. Před řidičem je zatáčka, ale on v dálce před sebou vidí zase silnici.

Před zatáčkou jsou dopravní značky, ale až za nimi vyrostou zasazené keře, bude po problému. I když řidiče, kteří nedodržují předpisy a jezdí neustále příliš rychle, nezastaví ani to," soudí Jaroslav Mecl.

Dopravní inženýr očekává po otevření obchvatu další nárůst provozu na celé dálnici D5. Bude to způsobeno tím, že i v Německu se nově otevře navazující dálnice A6 až k Ambergu.

Česká dálnice z Prahy do Rozvadova tak bude v dohledné době napojena na už fungující západoevropskou dálniční síť. "Proto nákladní auta, která jezdila přes Domažlicko, budou zřejmě více využívat dálnici," soudí Jaroslav Mecl.

Autoři: ,






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.