Tunel Valík na dálničním obchvatu Plzně

Tunel Valík na dálničním obchvatu Plzně | foto: Petr Ježek, MF DNES

Dopravní inženýr žije obchvatem už desítky let

  • 5
Jedním z lidí, kteří nad dálničním obchvatem Plzně strávili doslova kus života, je dopravní inženýr západočeské policie Jaroslav Mecl.

"Je to něco, na co se nedá zapomenout. Vždyť si to vezměte, kolik bylo variant, různé úseky, upravovali jsme návrhy křižovatek, opravdu toho bylo hodně," vypočítává Mecl.

Historii a někdejší plány s plzeňskou dálnicí zná jako málokdo. "V polovině osmdesátých let padla takzvaná severní varianta, která měla jít v oblasti za Boleveckými rybníky. Už tehdy se hledalo, kudy vést dálnici jižně od Plzně, protože dopravní zatížení komunikací na České Budějovice, Klatovy i Domažlice bylo větší, než na Karlovy Vary a Most. Z hlediska nákladů a rychlosti výstavby byla vybrána varianta mezi plzeňskými částmi Černice a Bručná," vzpomíná dopravní inženýr.

V první polovině 90. let se z dálnice kolem Plzně stalo politikum. Vznikly nové trasy, nakonec se stavěla trasa skrz vrch Valík. Podle Mecla to ale ze stavebního hlediska nebylo ideální řešení.

"Soudními spory se dospělo k tomu, že dálnice se musí stavět jako tunel. Přitom profil tunelu je větší, než kolik je nad ním země. O kvalitě lesa se nedá hovořit. To není historický les, ale nálet dřevin," upřesňuje dopravní specialista.

Obří křižovatku u Černic nešlo postavit jinak
Mecl se významně podílel i na přípravě dálniční křižovatky na obchvatu Plzně u Černic. Ta je v současné době považovaná za největší a nejsložitější v celé republice.

"Výsledná křižovatka je důsledkem toho, že se změnila původní trasa a zároveň se musel chránit městský les u Černic, jehož se dálnice dotýká. Kdyby se stavěl obchvat v původní variantě mezi Černicemi a Bručnou, dnes by byla před nákupním centrem Olympia klasická dálniční křižovatka, takzvaný čtyřlístek, nebo obdobný jednoduchý typ.

Ale kvůli tomu, že se trasa obchvatu odklonila na Valík, dálnice šla souběžně s koterovským přivaděčem a pokračováním silnice první třídy na České Budějovice. Proto se objevil tenhle extrém. Ale křižovatka nešla udělat jinak," vysvětlil Jaroslav Mecl.

I když dálniční křižovatka a tři kruhové objezdy na silnicích v její těsné blízkosti vypadají hrozivě, podle Mecla je projíždění jednoduché a hlavně bezpečné.

"Podařilo se nám, že na dálnici je jen jedno místo, ze kterého se z ní sjíždí, a jedno, kde se dá na dálnici najet. Ve svém principu je to mimořádně bezpečné a jednoduché.

Jediným problematickým místem je zatáčka, když jedete po silnici od Českých Budějovic na koterovský přivaděč. Je to ale psychologický problém. Před řidičem je zatáčka, ale on v dálce před sebou vidí zase silnici.

Před zatáčkou jsou dopravní značky, ale až za nimi vyrostou zasazené keře, bude po problému. I když řidiče, kteří nedodržují předpisy a jezdí neustále příliš rychle, nezastaví ani to," soudí Jaroslav Mecl.

Dopravní inženýr očekává po otevření obchvatu další nárůst provozu na celé dálnici D5. Bude to způsobeno tím, že i v Německu se nově otevře navazující dálnice A6 až k Ambergu.

Česká dálnice z Prahy do Rozvadova tak bude v dohledné době napojena na už fungující západoevropskou dálniční síť. "Proto nákladní auta, která jezdila přes Domažlicko, budou zřejmě více využívat dálnici," soudí Jaroslav Mecl.

,