Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

aktualizováno 
Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly klesat. Na konci letošního roku by podle jejích cílů nemělo být více než 393 obětí na životech. Už na konci prvního pololetí je pravděpodobné, že se cíl splnit nepodaří.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Monika TomáškováMAFRA

Na silnicích v ČR podle asociace i policejních statistik zemřelo letos od ledna do června 233 lidí, meziročně o deset více. Dalších 1047 se těžce zranilo, což byl nárůst oproti loňsku o 23 lidí. Počet nehod se zvýšil o necelé jedno procento a činil téměř 50 tisíc. V Česku nehod přibývá posledních devět let s výjimkou let 2011 a 2014. Souvisí se zvyšováním počtu vozidel a houstnutím provozu.

Lidský faktor může za 99 procent nehod, potvrzují čeští experti

„Strategii se nedaří dlouhodobě plnit, počty mrtvých a těžce zraněných jsou dlouhodobě vysoké. Navíc cíle strategie nejsou nikterak ambiciózní. V severských zemích se už běžně pracuje s cílem nulového počtu mrtvých na silnicích,“ uvedl Marcel Mourek, ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS), která sdružuje konkurenční evropské výrobce bezpečnostních prvků včetně českých, pobočku má i v ČR. Právě hnutí Vision Zero prezentuje EABS veřejnosti a odpovědným institucím.

Podle Mourka je na vině také nedostatek pasivních bezpečnostních prvků na silnicích. „Projekty komunikací jsou zastaralé. Každý bezpečnostní prvek na silnicích musí odpovídat českým normám, které ale pocházejí z minulého století. Přitom vývoj jde rychle kupředu,“ uvedl. 

Podle Mourka existují například nové typy vodorovného značení, které upozorní řidiče na vyjetí z pruhu, či bezpečnější svodidla, která zadrží i nákladní auta. „Většina moderních opatření se ale na českých silnicích nepoužívá, protože je normy neznají. Nicméně spolupracujeme s ministerstvem dopravy a připravujeme požadavky na legislativní změny,“ dodal.

Pasivní bezpečnostní prvky nechrání podle EABS jen řidiče. „Například nové způsoby osvětlení přechodů, tlumicí bariéry znemožňující vyjetí havarovaného vozu na chodník. Významnou skupinou umírajících jsou motocyklisté. Přitom na většině silnic nejsou ani svodidla s ochranou proti podjetí motorkářem,“ řekl analytik EABS Jánko Ostrolucký.

Od ledna do června zemřelo nejvíce lidí na silnicích v osobních autech - 112, následovalo 56 chodců o 38 motocyklistů. Nejtragičtějším měsícem byl květen a nejhorším dnem pátek. Nejvíce nehod, 70 procent, se stalo na silnicích mimo obce, 26 procent v obcích a zbytek na dálnicích.

Pozornost při zabezpečování silnic by se měla podle asociace soustředit hlavně na silnice nižších kategorií a obecní komunikace. „Zveme zástupce krajů a starosty na pravidelné kulaté stoly. Nejbližší se koná 1. října v Českých Budějovicích,“ dodal Mourek.

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Najdete na iDNES.cz