Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Pardubicích zrekonstruovali vzácný trolejbus, trvalo to skoro 20 let

  15:35aktualizováno  15:35
Ke dvěma pojízdným trolejbusům Škoda 8Tr9 ze 60. let minulého století, které jsou v Česku, se v příštím roce přidá další. Mechanici pardubického dopravního podniku mají téměř po 20 letech hotovo. Příští rok se jím svezou první cestující.

Dopravní podnik v Pardubicích dokončuje renovaci historického trolejbusu Škoda 8Tr9 ze 60. let. | foto: ČTK

„Provozuschopné s papíry jsou dva, pražský a ostravský. Brňáci ho rekonstruují. My jsme ve fázi, kdy řešíme papíry na provoz vozidla,“ popisuje automechanik Pavel Zedník.

Podnik koupil vozidlo od soukromníka v roce 1998, bylo nepojízdné, karoserie zrezivělá. Původní plány, že do dvou let bude opravené, vzaly záhy za své. Historických trolejbusů tohoto typu už je velmi málo, náhradní díly prakticky neexistují.

„V roce 1998 to byl absolutní vrak (fotka v původním stavu zde). Hledali jsme několik let někoho, kdo nám opraví odporovou skříň, která řídí elektronickou část trolejbusu. Vozidlo už něco pamatuje. Lidé, kteří je opravovali, už mezi námi nejsou,“ řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Fotogalerie

Pavel Zedník pracuje v dílně 17 let, na opravách historického trolejbusu je prakticky od začátku. Hodiny strávené rekonstrukcí už ani nepočítá, jsou jich tisícovky.

„Člověk musí být fanda do historie. Díly jsme sháněli ve výprodejích, od nadšenců do trolejbusové dopravy, něco jsme si museli udělat vlastními silami,“ řekl Zedník.

Trolejbus s oblými tvary karoserie či okřídleným logem Škoda na čelní části bude vyjíždět jen výjimečně. Dopravní podnik ho představí v květnu příštího roku, kdy trolejbusová doprava ve městě slaví 65 let. Někdy na jaře se vydá na zkušební jízdy. „Styl jízdy je jiný než se současnými vozy, je tu pár vyvolených, kteří ho mohou řídit,“ řekl Pelikán.

Původně trolejbus jezdil v Praze, v barvě převažovala bílá proti červené. Dnes je červený a střecha krémově bílá, aby odpovídal barvám typickým pro tehdejší provoz v Pardubicích. Ve své době v trolejbuse ještě seděl průvodčí u pultíku a vybíral od cestujících jízdné. Později vozy nahradily trolejbusy s logem S, což znamenalo samoobslužný provoz.

Autoři: ,



Nejčtenější



Další z rubriky

Focus druhé generace: auto mnoha tváří ideální pro rodiny bez peněz

Ford Focus druhé generace

Ford Focus druhé generace přijel s kvalitnějšími materiály v interiéru a měl výrazně komfortnější podvozek než jeho...

Tak vypadala autorevoluce. Geniální první Ford Focus slaví 20 let

Ford Focus první generace

Letos je to právě 20 let, co se objevil první Ford Focus, ve své době zcela převratné auto, které navzdory...

Václavské náměstí patřilo autodědečkům, vyrazili na třídenní rallye

Rallye Praha Revival 2015

Už poosmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily...

Najdete na iDNES.cz