Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta jen pro bohaté. Starosta Dubaje ví, jak zabránit dopravním zácpám

aktualizováno 
Spojené Arabské Emiráty jsou pro motoristy zhmotněným rájem. Benzin je neuvěřitelně levný, stejně jako pojištění nebo parkovné. Není proto divu, že v ulicích se objevuje stále více aut, která komplikují dopravu. Starosta Dubaje má na nepříznivou situaci poměrně jednoduché a radikální řešení.

Nízké ceny a rychlý nárust populace začínají dopravnímu systému Dubaje způsobovat velké problémy. | foto: Profimedia.cz

Vysoké platy, levný benzin (10,50 Kč/litr), nízké parkovné i pojištění vozidel navíc znamenají, že silnice hlavního města Emirátů začínají plnit automobily všeho druhu. Situaci nepomáhá ani rychle rostoucí počet obyvatel. Populace ve městě se jen během poslední dekády zdvojnásobila a městský dopravní systém se začíná blížit ke kolapsu.

Originální řešení, jak dostat situaci ve městě pod kontrolu představil minulý týden starosta Dubaje Hussain Lootah. "Každý si ve městě užívá luxusní život," řekl serveru The National na konferenci Dubai-Hamburg 2014 pořádané v Německu. "Ale bez zákonů omezujících vlastnictví auta kapacita našich silnic na všechna vozidla stačit nebude."

Policejní Bugatti Veyron v akci s majáky na Jumeirah Road v Dubaji. Veyron se...

Policejní Bugatti Veyron v akci s majáky na Jumeirah Road v Dubaji. Veyron se stal součástí policejního vozového parku na začátku února letošního roku.

Jako řešení proto vidí navrhnout platovou hranici, která by určovala, kdo může v Emirátech vlastnit automobil a kdo ne. Lidé, kteří ji nepřesáhnou, budou odkázáni na služby městské dopravy.

Posvítit si chce i na ceny benzinu a souvisejících služeb. "Měli bychom navýšit poplatky za parkování, cenu benzinu i pojištění," říká starosta Lootah. "V Německu stojí parkovné 30 dirhamů za půl hodiny, v Dubaji jeden dirham (5,45 Kč)," argumentuje.

Tvrdá ruka

Policie v bourácích

Na bezpečnost ve Spojených arabských emirátech dohlížejí policisté v nejlepších supersportech na trhu. Už tak rozsáhlý arzenál, který tvoří například Nissan GT-R, Mercedes-Benz SLS AMG, McLaren 12C, Ferrari FF nebo Aston Martin One-77, naposledy rozšířilo Bugatti Veyron.

Zároveň starosta odmítá myšlenku, že by obyvatele města mohla navést ke snížení počtu vozidel jakákoliv mediální kampaň nebo systém sdílení vozidel. "V Dubaji najdete více než 200 národností, v kampaních nebo vzdělávání nevidím žádný efekt," říká starosta. "A jakákoliv měkká opatření nefungují vůbec, dokonce ani v Evropě nebo Americe. Dokud nepostupujete tvrdě, nebudou vás poslouchat."

Podle něj bude právě počet aut ve městě největší výzvou v budoucnosti Dubaje. Tíživou situaci mají zlepšit také elektrická a hybridní vozidla, zároveň starosta požádal obyvatele města, aby více využívali městskou hromadnou dopravu. Radnice si hodně slibuje i od nové tramvajové dráhy, která by měla být dokončena v listopadu letošního roku.

"Ve městě je spousta jiných alternativ: taxi, autobusy i metro. A my postavíme více metra, budeme ho rozšiřovat stanici po stanici. Máme také luxusní autobusy, ale lidé je nevyužívají, protože ceny aut jsou velice nízké."

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.