Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní značky mohou ohrozit život

aktualizováno 
Řidiči si stěžují: Na křižovatkách jsou značky umístěny nesmyslně a nutí nás riskovat.

Nájezd z Jižní spojky na brněnskou dálnici. Denně tu projedou desetitisíce aut. Přednost ale mají vozy vyjíždějící zleva od benzinové pumpy. | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Řidiči dopravním značkám slepě důvěřují. Většinou. Samozřejmě po silnicích jezdí ve svých vozech i ti, kterým jsou naprosto ukradené.

Ovšem v ulicích Prahy jsou i značky, nad nimiž řidiči kroutí hlavou a nejraději by nad nimi i mávli rukou. Jejich umístění je velmi mírně řečeno diskutabilní. Či spíše nesmyslné, ba dokonce nebezpečné.

Třesk skla a skřípání plechů není ničím neobvyklým pro obyvatele domů stojících u křižovatky ulic Sulická a Pod Višňovkou v Krči. Značky upravující přednost na křižovatce tu "tlačí" stovky řidičů denně do hazardu s vlastním zdravím.

Přestože zde většina aut projíždí přes křižovatku rovně, hlavní ulice je značena jinak.

Průjezd křižovatkou bez potřeby šlapat na brzdu mělo zajištěno při pozorování MF DNES jen dvanáct řidičů ze sta, kteří odbočovali.

Nejvíce aut dokonce přijelo ke křižovatce z vedlejší ulice, kde před nimi měla přednost auta ze všech ostatních směrů.

Není proto divu, že se zde tvoří dlouhé kolony, když musí každé auto před vjezdem do křižovatky přibrzdit. Nouze však není ani o dopravní nehody.

V hlášení dopravních zpravodajů je tato zapadlá křižovatka každou chvíli. "U krčského nádraží se tvoří kolony. Na křižovatce s ulicí Pod Višňovkou se střetla dvě osobní auta," hlásí zpravodaj velmi často.

"Je to tady opravdu příšerné. Bouračky jsou tu každou chvíli a určitě by se měl někdo zamyslet nad tím, jak jsou tady ty značky udělány," potvrzuje Olga Samková, která bydlí v domě přímo na křižovatce.

Značky tu upravují provoz tak, aby byl zachován plynulý průjezd autobusů hromadné dopravy. Ovšem těch linek, které zde už dávno nejezdí.

Dopravní podnik jejich trasy změnil před mnoha lety, ale značky zůstaly. Nyní tu po hlavní ulici jezdí jen jedna linka, a to ještě jen ve špičkách pracovních dnů.

Dej přednost v jízdě na dálnici
Podobně nebezpečná situace je i v Roztylech - na nájezdu z Jižní spojky na brněnskou dálnici. Auta tu ve dvou pruzích přejíždějí z jedné dálnice na druhou až osmdesátikilometrovou rychlostí.

Jenže ta, která jedou v levém pruhu, musí náhle brzdit. Na asfaltu je nakreslený velký bílý trojúhelník s červeným lemováním: Dej přednost v jízdě. Desetitisíce řidičů denně tu musí téměř zastavit, aby daly přednost několika autům vyjíždějícím z čerpací stanice.

"Chcete-li to projet bez brzd, musíte přejet mezi kamiony do pravého pruhu a pak zpátky do levého. Jenže je tam plná čára. Takže pozor na policii," radí Patrik Soukup, jenž po metropoli rozváží pizzu.

Technická správa komunikací radí řidičům, kteří mají pocit, že značky jsou na křižovatkách umístěny nesmyslně, aby se se svými podněty obrátili na magistrát či odbor dopravy místních radnic.

Ovšem není zaručeno, že budou úspěšní. Policie, se kterou úředníci umístění značek konzultují, totiž "nelogické" značení často podporuje, protože dokáže výrazně zpomalit rychle jedoucí řidiče, které jinak nic nezastaví.

Nesmyslné značení

Křiž. Sulická - Pod Višňovkou

88 procent aut projíždí křižovatkou tak, že buď vjíždějí, nebo vyjíždějí z vedlejší ulice. Po hlavní ulici jezdí jen minimum aut. Tvoří se zde kvůli tomu kolony a výjimkou nejsou ani nehody.
Nájezd z Jižní spojky na D1
Na nájezdu jsou dva pruhy, auta jedoucí v levém, rychlejším pruhu musí dát přednost řidičům vyjíždějícím z benzinové pumpy.
Křižovatka Poljanovova - Rilská
Na křižovatce na modřanském sídlišti naopak značky chybějí, což je pro řidiče matoucí. Jedou totiž po široké silnici s jízdními pruhy oddělenými travnatým pásem, přesto musí dávat přednost autům vyjíždějícím z boční uličky. Toto je problém většiny pražských sídlišť, kde chybí dopravní značení.

Máte tipy na další místa, kde je nesmyslné dopravní značení? Pište do diskuze pod článkem.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...



Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Najdete na iDNES.cz