Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dotykový volant pomůže řidičům sledovat provoz. Ovládá se jako mobil

aktualizováno 
Doba, kterou řidiči místo vozovky sledují ovládací prvky rádia nebo navigace, se prodlužuje. Alespoň podle německých vědců, kteří tento čas chtějí zkrátit na co nejmenší míru.

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Podnětem pro vývoj dotykového volantu byl prostý fakt: s moderní technikou a zvětšujícím se počtem ovládacích prvků mimo dosah volantu se zvětšuje i čas, kdy se řidič nedívá přímo na vozovku. Albrecht Schmidt, profesor počítačového výzkumu ze stuttgartské univerzity nicméně věří, že právě dotykový volant je tím pravým řešením.

Dotykový volant

Volant vyvíjejí vědci ze Stuttgartu společně s kolegy z Duisburg-Essenu a Výzkumným centrem pro umělou inteligenci. Je vyrobený z 11 milimetrů tenkého plexiskla a Led diod. Pohyb na dotykovém displeji snímá infračervená kamera.

Vědci na začátku poprosili účastníky výzkumu, aby na volantu zaznamenávali pohyby, kterými ovládají různá technická zařízení. Na základě těchto gest vývojáři vytvořili víc než dvacet příkazů. Mezi nimi najdete například známé roztahování prstů pro zoom na dotykových displejích chytrých mobilů, nebo psaní prvního písmene pro určitý příkaz.

Dotykový volant

Jakmile byl systém příkazů hotový, pustili se do testování simulátoru. A data jednoznačně ukázala, že čas, kdy se řidič nevěnuje silničnímu provozu se výrazně zkrátil. Výzkumníci také věří, že jejich vynález bude v budoucnu schopný promítat data na přední sklo a spolupracovat například se senzory, které hlídají okolní silniční provoz.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.