Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dovézt auto z dovolené? Holá iluze!

  11:10aktualizováno  11:10
Dovézt si ze zahraniční dovolené starší auto nebo motorku? To je od začátku měsíce pro většinu řadových motoristů - zájemců o levná vozidla prakticky jen iluze. Nový zákon o odmínkách provozu na pozemních komunikacích totiž dovoluje přihlásit v tuzemsku jen pětileté a mladší nebo evropskou homologací vybavené vozidlo, které však je v současnosti v České republice lacinější než kdekoliv v západní Evropě.

"Taková nehavarovaná auta jsou například v Německu o 25 až 35 procent dražší než v Česku. Jejich individuální dovoz z ciziny se tedy - pokud je lidé nedostanou výhodně, či dokonce zdarma od příbuzných nebo známých - nevyplatí," říká Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel.

Jan Slawisch dováží a opravuje auta v severočeské Krupce nedaleko hranice s Německem, které v uplynulém desetiletí bylo největší zásobárnou ojetin pro zdejší silnice. "Už před poslední úpravou podmínek dovozu se vyplatilo vozit prakticky jen bouračky, které tak představovaly v mém obchodu 98 procent podílu.

Nepoškozená auta byla už dřív nevýhodně drahá a teď se situace ještě zhoršuje," konstatuje Jan Slawisch. Doplňuje, že izmíněná auta po haváriích si daleko pravděpodobněji opatří člověk, který s německými obchodníky spolupracuje dlouhé roky a bere od nich i méně výhodné zboží než zájemce bez zkušeností a kontaktů.

V posledním desetiletí lidé ze zahraničí dovezli zhruba 1 070 000 jetých či havarovaných osobních automobilů. Začátkem devadesátých let představovaly pomoc, později začaly být zvláště nekvalitně opravené a někdy až nebezpečné exempláře na obtíž. O Česku se začalo hovořit jako o vrakovišti Evropy.

"Podle mého názoru je na trhu ojetin dostatečná nabídka, která se plynule doplňuje už z domácích zdrojů. Přibývá dokonce i dva, tři či pět roků starých aut, která byla koupena jako nová v tuzemsku, a lidé o ně mají největší zájem," sděluje ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Patří k zastáncům nového omezujícího zákona, který cestu do Česka otevírá jen solidním a ekologicky vyhovujícím automobilům. Jan Slawisch ovšem oponuje, že nová omezení dovozu ochudí zdejší trh ojetin o nejžádanější auta cenové kategorie kolem 100 tisíc korun. Očekává nedostatek kupříkladu Fordů Fiesta ročníků 1992, 1993 a 1994, Fordů Escort do roku 1994, Oplů Vectra, Volkswagenů Passat, Volkswagenů Golf III... "

Každý nemá na leasing nového či drahého jetého auta. V místech, kde mají lidé důvod bát se o práci, ostatně na leasing myslí jen málokdo," říká Jan Slawisch a upozorňuje, že stav tuzemského vozového parku zdaleka není tak příznivý, abychom mohli solidní auta z první poloviny devadesátých let odmítat. "V zemi jezdí milion aut starších 14 let a 1,3 milionu dalších, která jsou starší deseti let," vypočítává Jan Slawisch.

"Velmi přibývá lidí s omezenými finančními možnostmi, kteří dávají vyvařovat staré zkorodované Škody Favorit, zájem je io trabanty, které jsou čím dál tím skromněji k mání na území bývalé NDR. Lidé je pořád ještě legalizují k provozu na zdejších silnicích s využitím dokladů svých starých a vysloužilých vozů." Aleš Kužel, šéf nákupu největšího bazaru AAA Auto Praha, naopak soudí, že nedostatek ojetin v Česku nehrozí. "Průměrná hodnota prodaných aut se v naší firmě zvedla na 150 tisíc korun, poslední dobou přibývá zájemců také o vozy v ceně nad 300 tisíc korun," uvádí a ze zkušeností konstatuje, že poptávka o ojetiny se poslední dobou mění.

"Zatímco dřív lidé ve velkém brali ihorší auta, jen když měla dobrou značku a příznivou cenu, nyní si už vybírají," říká Aleš Kužel. "Zásadně preferují vozy koupené jako nové v tuzemsku, se servisními knížkami a bez těžkých havárií v životopise. Raději si připlatí či vezmou ojetinu na leasing, jen když je kvalitní. Další zajímavostí je, že spíš koupí mladší malý vůz než starý a velký za srovnatelné peníze. Konkrétně - už jsem nejednou viděl upřednostnit třeba pětiletého Peugeota 106 před dvanáctiletým BMW."

Odborníci odhadují, že na zdejším trhu ojetin se tísní přes 300 tisíc osobních automobilů, z nichž mnohé kvůli stáří či špatnému technickému stavu své kupce nikdy nenajdou. Rovněž je třeba vzít v úvahu fakt, že v zemi se ročně prodá kolem 150 tisíc nových vozidel, což v důsledku znamená, že do bazarů či inzertních rubrik se dostává další zhruba 100 tisíc vozidel. Dovoz ojetin z ciziny byl až dosud rovněž velmi významným zdrojem nabídky, když vloni touto cestou do země přibylo přes 96 tisíc takových automobilů.

Mezník pro ojetinu z ciziny: pět let nebo evropská značka

Jen pětiletá amladší vozidla dovoluje schválit k provozu na silnicích v České republice nový zákon, který platí od začátku tohoto měsíce. "Rozhodující přitom je datum jeho první registrace v zahraničí," upřesňuje Josef Pokorný, vrchní rada Ministerstva dopravy a spojů ČR. Současně připouští, že za zmíněné okolnosti bude schváleno ivozidlo, které mohlo třeba i rok či déle stát v zahraničním autosalonu či ve skladu dealera. Nemusí tedy bezpodmínečně být schvalováno podle skutečného stáří jako pětileté a mladší.
Schválena však budou také vozidla, kterým bylo uděleno osvědčení o homologaci a typu ve státech Evropské unie. Jak nepoučený zájemce o dovoz pozná, že auto či motorka toto evropské schválení má? - ptáme se Josefa Pokorného:
"Jednoznačně - homologace je v předepsané skladbě vyznačena na výrobním štítku takového vozidla. Vždy začíná malým písmenem e a pokračuje jedno- či dvoumístným číslem, následuje hvězdička a číslo homologace a teprve potom je klasické výrobní číslo."
Může se stát, že evropskou homologaci bude mít vozidlo starší pěti let?
"Ano. Takové případy ovšem nebudou časté. U aut se s nimi v menší míře lze setkat od roku 1994, u motorek ještě později."
Jak budou okresní úřady schvalovat k provozu starší či havarovaná auta či motorky, které jejich dovozci či majitelé dopravili do země před 1. červencem, tedy před platností nového zákona?
"Pokud o tom na úřadu zahájili příslušné řízení, tak podle starých podmínek, které byly v platnosti do 30. června 2001.

 

Moderní auta z druhé ruky jsou ve zdejších bazarech obvykle levnější než v západní Evropě

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Najdete na iDNES.cz