Kolik a za co platit?
Dobrou zprávou je, že od 1.5.2004 nebude uvalováno clo na žádné zboží.
Nové auto - takové, které je mladší 6 měsíců a nemající najeto více než 6000 km, nakoupíte v jiné zemi EU bez DPH. Tuto daň je však nutné po dovozu zaplatit u nás, podle sazby platné v ČR.
Dovážíme-li automobil ojetý (tedy straší 6 měsíců, najeto více než 6000km), zaplatíme DPH v zemi nákupu.
Při registraci zaplatíme evidenční poplatek 300 - 2000 korun (300 Kč pro vozidla splňující "evropskou homologaci", 2000 Kč pro vozidla procházející schvalovacím řízením).
POZOR NOVINKA!
Nově schválený zákon o odpadech (188/2004), zavádí nový jednorázový poplatek na likvidaci autovraků ve výši 5000 korun. Poplatek se platí na zvláštní účet Státního fondu životního prostředí České republiky. V některých případech může být tento poplatek dovozci odpuštěn (více § 37 zákona o odpadech).
Kde hledat? Provoz aut je upraven dvěma zákony a to zákonem 56/2001 o podmínkách provozu vozidel a zákonem 168/1999 o pojištění odpovědnosti. Zákon 56/2001 (novelizuje zákon 168/1999) byl pětkrát novelizován: 478/2001 Sb., 175/2002 Sb., 320/2002 Sb., 193/2003 Sb. a 103/2004 Sb (začne platit 1/5/2004). Nehlédnout je třeba také do novelizovaného zákona o odpadech - 188/2004 Sb. |
V současné době smějí být do ČR dovážena ze zahraničí osobní auta stará maximálně osm let od data první registrace v zahraničí ke dni proclení vozu. Již nyní a od prvního května též budou moci být do ČR dovážena auta, která splní globální homologaci ES.
Dovoz aut bez homologace podle směrnic ES bude i nadále omezen věkem osmi let, tzn. že budou muset mít osvědčení o schválení technické způsobilosti silničního motorového vozidla (případně jeho ověřenou kopii - technický průkaz ze zahraničí) a po dovozu budou muset absolvovat kontrolu ve zkušební stanici.
(Auta starší 23 let podléhají jiným testacím vyžadovaným u veteránů.)
Evropská (globální) homologace ES: Osvědčení o tom, že automobil plní jednotné evropské předpisy. Tuto homologaci splňují auta některých značek už od roku 1993. Součástí homologace je také závazek výrobce k ekologické likvidaci auta poté, co doslouží. Jak a kde ji najít? To, že má auto "globální homologaci" poznáme podle souboru znaků uvedeného na výrobním štítku. Má předepsanou skladbu. Začíná malým písmenem e a pokračuje jedno- či dvoumístným číslem, následuje hvězdička a číslo homologace a teprve potom je klasické výrobní číslo (např. e1*93/56*0026 ). Pozor nestačí záznam v německém technickém průkazu. |
Co je možné přihlásit?
Dovoz aut ze zahraničí není výhodný jen pro ojetá auta, díky rozdílům v daňových sazbách se v některých případech vyplatí dovézt ze zahraničí i auto nové.
Postup při přihlašování jednotlivě dovezeného auta do ČR je závislý na tom, jedná-li se o auto nové, či ojeté. Dalším důležitým kritériem je, má-li tzv. "evropskou homologaci ES".
Přehled možností:
* Jednotlivě dovezené vozidlo - nové, dosud neprovozované
A) Je držitelem osvědčení o homologaci ES - bezproblémová registrace bez požadavku na jakékoliv další testy, kontroly apod.
B) Není držitelem osvědčení o homologaci ES - musí mít doklad o schválení technické způsobilosti vozidla (nebo jeho ověřenou kopii) vydaný jiným státem. Poté následuje kontrola ve zkušební stanici (tj. v pověřené STK), zda plní technické požadavky platné v ČR.
* Jednotlivě dovezené vozidlo - ojeté, již provozované a registrované v cizím státě
K 31.12.2003 bylo v ČR registrováno celkem 3 706 012 ks osobních automobilů v průměrném věku 13,49 roku. Vozidla starší než 15 let (to je do roku výroby 1988) tvoří více než třetinu (1 299 508 ks = 35,06 %) tohoto vozového parku. Od počátku roku 1993 do konce roku 2003 bylo přitom do České republiky dovezeno 1 343 547 ks ojetých osobních automobilů a tuzemské prodeje nových osobních vozidel za toto období činily 1 550 4401 ks. |
A) Je držitelem osvědčení o homologaci ES - dovoz možný bez ohledu na stáří vozidla, pouze kontrola ve zkušební stanici (stáří vozidla do 8 let), nebo v pověřené zkušebně (auta starší 8 let), zda na vozidle nebyly uskutečněny technické úpravy, které by neodpovídaly danému osvědčení o homologaci ES.
B) Není držitelem osvědčení o homologaci ES - dovoz je v tomto případě nadále omezen stářím vozidla (max. 8 let) a plněním emisních limitů podle normy EURO 2.
Dále pak zkušební stanice kontroluje, zda dané vozidlo plní technické požadavky platné v ČR v době výroby vozidla.
Zdroje: Sdružení automobilového průmyslu, Ministerstvo dopravy ČR, Informační centrum EU