Dovoz ojetiny ze zahraničí se každému nevyplatí

Dovoz ojetin ze zahraničí přišel se začátkem letošního roku o benevolentní výjimky,a v Česku tak lze k provozu přihlásit jen automobily, které bezvýhradně vyhoví emisním požadavkům předpisu Euro II. Obvykle jde o vozy od ročníku výroby 1995. "Vyhovují ale také některá auta ročníku výroby 1994 a například určité modely Fordu Fiesta či Escort dokonce i starší," upřesňuje předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel Jan Slawisch. Ale upozorňuje, že každý nezkušený zájemce o dovoz jetého či havarovaného auta z ciziny by se měl o podmínkách schválení technické způsobilosti konkrétního typu k provozu na tuzemských silnicích důkladně informovat na dopravní policii a u zastoupení značky dřív,než v zahraničí vůz koupí. Člověk, který v dovozu ojetin nepracuje či nemá kontakty, takřka jistě v Německu, Švýcarsku či jinde v motoristicky vyspělé Evropě nepořídí vůz, který by mu vyšel levněji než srovnatelný kus v tuzemsku. Přijatelná auta v přijatelných cenách totiž tamní obchodníci obvykle nechávají tradičním odběratelům z Česka, Polska a dalších zemí, kteří u nich nakupují už delší čas, ve větším množství, a přitom berou také kusy,které by samostatně v cizině zřejmě hned tak někdo nevzal. Zdejším předpisům vyhovující a na trhu nejžádanější auta od roku výroby 1995 a v ceně do 100 tisíc korun, tedy asi do 5000 německých marek, se na západních trzích hledají stále obtížněji. "Zatímco v Česku se dovoz ojetin zpřísnil, Poláci ho uvolnili a mohou domů vozit auta zhruba od ročníku 1991. A když například v Německu koupí starší vozy,dostanou k nim i novější," říká Jan Slawisch, který působí v severočeské Krupce nedaleko česko-německé hranice. A zatímco dřív měl k nejbližšímu německému obchodníkovi s ojetinami 28 kilometrů, teď jezdí nakupovat 400 až 500 kilometrů hluboko do německého vnitrozemí. "I tam je ale aut, která lze do tuzemska dovézt, relativně málo," říká Jan Slawisch. "Když před cestou prozkoumám internetovou nabídku 280 tisíc osobních vozů s tím, že mám zájem kupříkladu o Fordy Fiesta v ceně do 5000 marek, dostanu z celého Německa přehled pouhých osmdesáti aut."

Témata: Ford