Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dovozcům ojetin se loni dařilo

  11:38aktualizováno  11:38
Počet ojetých vozů na českých silnicích se opět zvýší. Celní úřady vyřizovaly v roce 2001 více žádostí o dovoz nejen u ojetých osobních vozů, ale i u náklaďáků a autobusů. Oproti předcházejícímu roku došlo k nárůstu o pětinu u osobních automobilů a o 71,8 procenta u nákladních vozů. Starších autobusů se loni dovezlo o 11 procent více.

Do ČR bylo loni dovezeno 99 138 ojetých osobních automobilů, což je přesně o 20,18 procenta více, než v roce 2000. Z toho počtu bylo 50 331 vozů importováno pro obchodní účely a zbylých 48 807 vozů individuálně. Dalších 8486 ojetin bylo deklarováno při individuálním dovozu tzv. na náhradní díly. Meta sto tisíce ojetin byla téměř dosažena především díky masivnímu nárůstu individuálně dovážených vozů. Tyto případy se mezi roky 2000 a 2001 zvýšily o 39 procent.

Stále nízká zůstává deklarovaná celní hodnota. Ta sice vzrostla o třicet procent, ale ještě nedosahuje ani čtyřiceti tisíc (přesně 39 359). Je to tedy přibližně desetina průměrné celní hodnoty nového vozu, který zahraniční automobilky na tuzemském trhu umístí. Detailní informace Sdružení automobilového průmyslu říkají, že hodnota obchodních dovozů ojetin se zvýšila o 52 procent na průměrných 43.849 Kč. U individuálních dovozů je to pak 34 729 korun, což znamená nárůst o jedenáct procent.

"I nadále je velký zájem o dieselové verze. Navíc se deklarovaná cena u dieselů zvýšila více než u zážehových verzí. Trend dovozu dražších vozů je správný, konečně se dostáváme do reálnějšího světa," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

S úspěchem dovozců kontrastuje situace českých dealerů zahraničních automobilek. Prodeje nových zahraničních vozů totiž loni poklesly o 0,6 procenta. Radost mohou mít zahraniční servisy alespoň z jedenáctiprocentního nárůstu průměrné ceny nově prodaného vozu, která teď dosahuje bez padesáti korun 380 tisíc Kč.

Situace výrobců se zdá být ale podstatně horší u nákladních vozů. Ti loni prodali sice 14 231, což je o 3,6 procenta více než v předcházejícím roce, ale hrozivý je především nástup konkurence ojetin. Do ČR se totiž loni dovezlo o 72 procent o ojetých náklaďáků více. Dle Antonína Šípka je tento masivní nárůst způsoben především tím, že se pravděpodobně některé nové či zánovní náklaďáky prodávají cíleně jako ojeté. 

ČR dovezla loni také 226 ojetých autobusů, což představovalo růst o 11,2 procenta. Nových autobusů se dovezlo o 28 procent meziročně více, což představovalo 338 vozů.

Průměrná celní hodnota nového tahače představovala loni 2 048 956 korun, u autobusu to bylo 3,9 miliónu.

Také dovoz ojetých motocyklů a mopedů vzrostl o více než 25 procenta na 7964 strojů. Nových motocyklů a mopedů se dovezlo 9576 kusů.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.