Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drahý benzin zvedá zájem o naftová auta

aktualizováno 
- Jak se ceny pohonných hmot šplhají do rekordních výšin, přibývá řidičů, kteří s tím chtějí "něco" dělat. Vsadit na plyn, ať už na zemní, či na propan-butan? To je možnost stále oblíbenější, jenže ne každý chce bombu v autě.Zbývá tedy diesel. I nadále platí, že je vhodný zvlášť pro lidi, kteří najezdí desítky tisíc kilometrů ročně,ovšem čím víc se cena benzinu zvedá, tím výhodněji vychází naftový vůz i pro motoristy,kteří nepatří ke světoběžníkům.
A to zvlášť v případech, kdy se jim podaří za cenu zhruba srovnatelnou s benzinovým autem koupit sice starší a víc jetý,ovšem stále kvalitní diesel, který nebude levnější pohonnou hmotu kompenzovat zvýšenými nároky na drahé opravy. "Potvrzuji, zájem o naftové vozy roste," prohlašuje Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha. "Jen zima, v níž mohou mít stará a nekvalitní vozidla potíže se startováním, sice v těchto dnech poptávku trochu přibrzdila, leč trend je zřejmý. Nejvíc lidé kupují menší a jednodušší dieselová auta, která jim úsporný provoz skutečně umožní - škodovky, volkswageny, fiaty, peugeoty... Menší zájem je logicky o velké vozy, například o BMW, mercedes a podobně, které sice na naftu také jezdí, ovšem s větší spotřebou a drahým servisem o dieselovou výhodu v očích šetrného tuzemce přicházejí."

Diesel - to není jenom nafta

Obecně lze konstatovat, že nový dieselový vůz se zcela jednoznačně vyplatí jen řidiči, který hodně jezdí - ročně alespoň 30 až 40 tisíc kilometrů. Kupříkladu při srovnání veškerých nákladů souvisejících s pořízením a provozem benzinové Škody Octavie 1,4 s dieselovou Škodou Octavií 1,9 SDI plyne,že majitel naftového vozu jde do plusu až po ujetí zhruba 75 tisíc kilometrů. A to ještě jsou v propočtech viz přiložená tabulka - uvedeny jen roční náklady na povinné i havarijní pojištění, které je právě u dieselu dražší než u benzinového auta menšího objemu. "Provoz dieselu - to není jenom nafta, nepochybně levnější než benzin," upozorňuje Petr Svoboda, který se věnuje naftovým motorům déle než tři desetiletí a vede diesel-servis v Plzni. "Další náklady totiž jsou u naftového vozu v mnoha ohledech vyšší než v případě benzinového auta. Diesel má například větší náplně motorového oleje,který je nutné častěji měnit. Dražší jsou olejové, palivové a často i vzduchové filtry. Také servisní intervaly jsou - s výjimkou nejmodernějších typů - kratší, víc se platí za některé náhradní díly. Dražší zpravidla bývá povinné i havarijní pojištění," vypočítává Petr Svoboda hlavní nevýhody naftového vozidla a rekapituluje, že je může vyvážit jen maximálně časté cestování za levnější naftu.

Dřív se vyplatí ojetina

Uvedená fakta si novopečený majitel dieselu uvědomí v plné tíze až při provozu automobilu, zatímco s vyšší pořizovací cenou je konfrontován už při úvahách o výběru typu. Nové diesely jsou o desítky tisíc korun dražší než benzinové verze téže značky. Například u Nissanu byl rozdíl mezi benzinovým a naftovým modelem Almera dokonce více než stotisícový a importéra vedl kvůli malému zájmu ke stažení dieselové verze z tuzemské nabídky. "Obecně však lze říci, že automobilky mají dobře vypočítané ceny dieselů, které se slušně prodávají jak nové, tak starší," míní Tomáš Pánek a upřesňuje, že u ojetin bývá naftový model zhruba o 15 000 až 30 000 korun dražší než stejně stará a podobně jetá benzinová verze. To pochopitelně staví už zmíněné srovnání provozních nákladů benzinové a dieselové octavie do jiného světla. Jestliže totiž majitel vozu s 1,9litrovým dieselem absolvuje prvních 30 tisíc kilometrů o necelých 30 tisíc korun dráž než kolega s benzinovým autem, tak při prodeji ojetiny s uvedenými 30 tisíci kilometry na kontě dostane právě o zhruba 30 tisíc korun víc ve srování s motoristou nabízejícím neoblíbenou 1,4litrovou benzinovou verzi. A s přibývajícími kilometry na tom bude majitel dieselu lépe a lépe. Ještě výhodněji vyjde ze srovnání motorista, který za cenu použitého benzinového vozu koupí dieselovou ojetinu a bude mít štěstí, že jeho vůz nepochybně starší a s větší porcí kilometrů na tachometru nezačne trpět závadami či jinými problémy, které provoz prodraží. Kupříkladu za 160 tisíc korun lze nyní snadno pořídit benzinovou Škodu Felicii 1,3 MPi z roku 1997 s 50 tisíci až 70 tisíci kilometry stejně jako naftového Fiata Punto 1,7 D, který však bude v optimálním případě z roku 1995 a se 100 tisíci kilometry za sebou. V takovém případě vydělává majitel dieselu prvních zhruba deset tisíc korun už po 30 tisících kilometrech - pokud samozřejmě do zad nevpadly náklady na opravy, které právě u staršího dieselu hrozí spíš než u mladšího benzinového auta.

Vyšší nároky, nižší spotřeba

"Po dvou zimách jsem kupoval novou baterii, na jejíž kvalitu má nafťák větší nároky než benzinový vůz, během 120 tisíc kilometrů jsem kupoval také dvoje žhavicí svíčky, dřív než u lehčího benzinového vozu byly opotřebené brzdové destičky a přední tlumiče," upozorňuje na rizika ze svých zkušeností Martin Huml, manažer jednoho plzeňského automobilového závodního týmu a v soukromí majitel dieselového Volkswagenu Golf III z roku 1994. Zatímco jedna z největších předností dieselu - delší životnost motoru - se poslední dobou s benzinem srovnává či už je dokonce stejná, výhoda nižší spotřeby a levnějšího paliva trvá. "Jestliže u benzinového auta lze jen s obtížemi dodržet katalogovou spotřebu zvlášť při častém městském provozu, lze s dieselem jezdit úsporně bez nejmenších starostí," konstatuje Petr Svoboda. Výhodou dieselu je také jeho více méně neměnná spotřeba i při jízdě blížící se maximu výkonu hlavně na dálnicích či ve městě, zatímco benzinový vůz v takových případech spolyká o dost víc. "S vědomím všech pro i proti ovšem trvám na tom, že diesel se vyplatí tím víc, čím víc kilometrů řidič najede," tvrdí Petr Svoboda.

Srovnání nákladů na provoz nových i jetých benzinových a naftových vozů

Model Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Fabia
LX 1,4 LX 1,9 SDI Classic 1,4

Cena (Kč) 336 900 384 900 279 900
Zákonné pojištění (Kč) 3259 5000 3259
Havarijní pojištění (Kč) 11 428 13 056 10 692
Celkem základní náklady (Kč) 351 587 402 956 293 851
Servisní interval (km) 15 000 15 000 15 000
Cena výměny oleje (2) (Kč) 1094 (3) 1506 (3) 1610 (4)
Palivový filtr (Kč) 360 (6) 1253 (6) 360 (6)
Servisní prohlídka (Kč) 579 630 600
Spotřeba (l/100 km) 7,4 5,2 6,9
Cena 1 litru (Kč) 26 (8) 21 (9) 26 (8)
Pohonné hmoty na 1000 km (Kč) 1924 1092 1794
Náklady na 30 000 km
Celkem (Kč) 412 655 439 988 352 091
Náklady na 45 000 km
Celkem (Kč) 443 187 458 504 381 212
Náklady na 60 000 km
Celkem (Kč) 474 083 478 273 410 691
Náklady na 75 000 km
Celkem (Kč) 504 617 496 789 439 811
Náklady na 90 000 km
Celkem (Kč) 535 151 515 305 468 931

Model Škoda Fabia Škoda Felicia Fiat Punto
1,9 SDI 1,3 MPi (jetý) 1,7 D (jetý)

Cena (Kč) 339 900 160 000 160 000
Zákonné pojištění (Kč) 5000 2344 3259
Havarijní pojištění (Kč) 12 984 7560 5901 (1)
Celkem základní náklady (Kč) 357 884 169 904 169 160
Servisní interval (km) 15 000 15 000 15 000/7500
výměna oleje
Cena výměny oleje (2) (Kč) 2240 (4) 920 (3) 1650 (5)
Palivový filtr (Kč) 360 (6) 1253 (6) 360 (6) 915 (7)
Servisní prohlídka (Kč) 700 475 400
Spotřeba (l/100 km) 4,7 6,7 5,3
Cena 1 litru (Kč) 21 (9) 26 (8) 21 (9)
Pohonné hmoty na 1000 km (Kč) 987 1742 1113
Náklady na 30 000 km
Celkem (Kč) 393 374 221 848 211 780
Náklady na 45 000 km
Celkem (Kč) 411 119 252 524 233 090
Náklady na 60 000 km
Celkem (Kč) 430 117 280 364 254 400
Náklady na 75 000 km
Celkem (Kč) 447 862 307 889 275 710
Náklady na 90 000 km
Celkem (Kč) 465 607 335 414 297 020

PRAMEN: MF DNES

Vysvětlivky: 1 vůz je ve stáří, kdy už lze sjednat pojištění pro ojetiny, které však není při likvidaci stejně výhodné jako klasické pojištění, 2 olej, filtr a práce, 3 Castrol GTX 3, 4 Castrol TXT, 5 Selenia, 6 po 60 000 km, 7 po 15 000 km, 8 Natural 95, 9 nafta

Poznámka: pro srovnání ojetin posloužila auta v ceně 160 000 Kč, Škoda Felicia 1,3 MPi z roku 1997 s 50 000 až 70 000 kilometry a Fiat Punto 1,7 D z roku 1995 se 100 000 kilometry, intervaly výměn a druhy olejů jsou podle doporučení daných výrobcem, ceny podle náhodně vybraných servisů v Plzni

Přednosti i nevýhody naftového automobilu

+
- nižší spotřeba paliva ve srovnání s benzinovým vozem
- nafta je levnější než benzin
- nízká spotřeba při městském cestování i při jízdě na maximum výkonu třeba na dálnicích
- jetý naftový vůz se poměrně dobře prodává
- v některých případech delší životnost motoru
- starší typy motorů mají větší životnost než stejně staré benzinové verze

-
- vyšší pořizovací cena naftového auta
- častější pravidelný servis, výměny oleje a filtrů
- větší olejové náplně a dražší olejové, palivové i vzduchové filtry
- starší modely mají výrazně nižší akceleraci ve srovnání s benzinovými vozy
- při stejném výkonu obvykle dražší povinné i havarijní pojištění
- dražší opravy
- dražší žhavicí svíčky
- při špatné péči a problematickém palivu ohrožené palivové čerpadlo, jehož oprava je drahá
- u starších a méně kvalitních vozů problematický zimní provoz
- vyšší cena akumulátoru, který u dieselu obvykle má menší životnost než v benzinovém autě
(hč, pet)

Starý a nekvalitní naftový automobil může majiteli místo úspor přinést starosti s opravami, které často bývají mnohem dražší než u benzínového vozu.

Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.