Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dražší benzin toho moc nezlepší

  17:33aktualizováno  17:33
Pokud chcete jezdit jako vedoucí závodník seriálu formule 1 Michael Schumacher, určitě vám k tomu nepomůže vysokooktanový benzin. Nové druhy paliva, které postupně zavádí většina prodejců pohonných hmot, jsou dozajista kvalitní, ale rozhodně se od nich nevyplatí očekávat zázraky.

Motor vašeho vozu bude mít vyšší výkon, prodlouží se jeho životnost, sníží se a nižší bude i celková spotřeba...

To vše slibují společnosti, které na tuzemském trhu nabízejí benzin s oktanovým číslem 99 a 100.

Tyto druhy paliva tak postupně nahrazují o něco levnější Natural 98, který z většiny čerpacích stanic postupně mizí. Výrazně inzerované výhody vysokooktanových benzinů se však zákazníkům při placení značně prodraží. Otázku tak zůstává, zda se tato investice vyplatí.

Více oktanů zázraky nedělá

S vysokooktanovým benzinem je to jako s vínem. Můžete si koupit lahev za několik tisíc a určitě si pochutnáte. Dobré víno se však dá pořídit i mnohem levněji.

Řidiči, kteří do svých vozů kupují vysokooktanový benzin označovaný například jako Blue Octans 99, V-Power Racing či Super 100, motoru svého vozu rozhodně neškodí.

Výhody, které tato paliva nabízejí, jsou však vykoupeny vysokou cenou, za niž jsou motoristům nabízena. Jejich plusy navíc patrně nebudou takové, jak inzerují prodejci. Podle motoristického odborníka Pavla Biskupa se vysokooktanové benziny hodí pouze pro supervýkonné sportovní vozy a moderní motory s přímým vstřikováním.

"Pokud výrobce automobilu přímo nedoporučuje tankovat benzin s oktanovým číslem 98, tak si dovolím říci, že používání vysokooktanového benzinu nic nepřináší," vysvětluje expert Pavel Biskup.

"Jestliže výkon vozu vzroste, tak pouze nepatrně, což řidič nejspíš ani nepostřehne. Prodloužení životnosti motoru je také velmi diskutabilní." Fakt, že jsou tato paliva určena především řidičům s novými vozy, potvrzuje i ředitel provozu čerpacích stanic společnosti Shell Vladimír Vacek: "Zavedením nového paliva V-Power Racing odpovídáme na postupnou obnovu vozového parku na českých silnicích."

Patero rad
Při koupi benzinu

1. Dbejte na radu výrobce Výrobce vozu doporučuje, jaký druh paliva je pro daný vůz nejvhodnější. Experimentem se nic nezíská.

2. Výkon moc nevzroste
S vysokooktanovým palivem se výkon motoru zvýší minimálně. Řidič rozdíl nejspíš ani nepostřehne.

3. Víc oktanů nic nezkazí
Pokud neřešíte otázku ceny paliva, vysokooktanovým benzinem nic nezkazíte. Motoru vozu mírně prospějete.

4. Přemýšlejte nad cenou Benzin s vyšším oktanovým číslem je proti běžnému Naturalu 95 citelně dražší. Mírné výhody jsou draze vykoupeny.

5. Starší auta na Natural 95 Například do felicie tankujte Natural 95. Starší motory výhody vysokooktanového benzinu nezužitkují.

Cenový rozdíl je velký

Pokud motorista u čerpací stanice mine stojan nabízející nejpoužívanější benzin Natural 95 a do nádrže natankuje produkt s vyšším oktanovým číslem, který na českém trhu nabízejí společnosti Benzina, Shell a OMV, svému motoru rozhodně neuškodí, spíše prospěje.

Vyšší kvalita je však draze vykoupena. Například u Benziny, jejíž síť čerpacích stanic je v České republice nejhustší, se cena pohybuje mezi 32 a 33 korunami za litr. Stejné množství Naturalu 95 v současné době vyjde zhruba o čtyři až pět korun méně. A to už je u plné nádrže znát.

Benzin pro moderní motory

Vysokooktanová paliva jsou určena především novým vozům, které pohání zážehový motor s přímým vstřikováním.

Tento typ motorů například koncern Volkswagen označuje zkratkou FSI a nově je jím vybavena i poslední generace Škody Octavia. Právě s jejím uvedením na trh se objevily nejasnosti ohledně paliva, které je pro tento vůz nejvhodnější.

Mladoboleslavská automobilka nejprve uvedla, že k pohonu výkonnějších a úspornějších agregátů je nutné používat palivo s oktanovým číslem 98. To by ale novou škodovku vzhledem k vyšší ceně tohoto benzinu na českém trhu do jisté míry poškodilo.

Zanedlouho tedy přišla změna a vedení společnosti oznámilo, že lze jezdit i na Natural 95. "U octavie vybavené motorem 1,6 FSI 85 kW je možné používat benzin s oktanovým číslem 95 nebo 98. Tankování benzinu s oktanovým číslem 95 nemá negativní dopad na životnost motoru," uvedl tiskový mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf.

U starších vozů se více oktanů nevyplatí

Kupovat si víceoktanový benzin do staršího vozu považují oslovení odborníci za zbytečné.

"Z reklamních akcí se dozvíme, že se použitím vylepšeného paliva motor pročistí a prodlouží se i jeho životnost, ale to jsou údaje, které laik těžko posoudí. V podstatě jde o draze zaplacený luxus, který své výhody má, ale není nezbytný," vysvětluje motoristický odborník Pavel Biskup.

Podobný názor má i vedoucí servisu prodejny Renault HS Auto Kontakt Zdeněk Hradecký. "Použití vysokooktanových benzinů výrobce doporučuje u aut v cenové hladině okolo sedmi set tisíc korun a výš. Zákazníkům, kteří si takové auto pořídí, většinou nevadí, jestli za litr benzinu dají o pár korun víc. U levnějších aut nemá vysokooktanový benzin smysl," říká Hradecký.

Německý test napověděl

Vysokooktanovými benziny se zabýval i renomovaný časopis německého automotoklubu ADAC. Jeho redakce si k testu paliva Shell V-Power Racing vybrala tři vozy, jejichž majitelé by podle výrobců měli používat benzin s oktanovým číslem minimálně 98.

Testu se zúčastnil i jeden vůz, jehož motor se spokojí s Naturalem 95. Měření výkonu se tak podrobilo Audi A3, BMW 316i, Porsche Boxter a Volkswagen Golf 1,4. Proti hodnotám udávaných výrobcem se výkon motoru nepatrně zlepšil pouze u vozů Porsche a Volkswagen. U zbývajících tří byl zaznamenán dokonce jeho pokles. Podobně dopadla i druhá část testu, v níž se posuzovalo pružné zrychlení.

TEST paliva Shell V-POWER 100 oktanů

Audi A3 2,0 FSI

BMW 316i

Porsche Boxster

VW Golf 1,4 16V

Naměřený výkon (kW)
S doporučeným palivem

109,2

88,0

165,3

59,7

Se Shell V- Power

109,5

87,7

167,5

60,7

Zlepšení v %

0,3

-0,4

1,3

1,7

Změřené pružné zrychlení 60-100km/h (s)
S doporučeným palivem

9,65

11,63

8,3

15,61

Se Shell V- Power

9,61

11,67

8,41

15,29

Zlepšení v %

0,4

-0,4

-1,3

2,1

Zdroj: ADAC

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.