Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dražší palivo se vyplatí, možná ne hned

aktualizováno 
Značková paliva nesníží výdaje při tankování, ale šetří náklady na servis a opravy vozu.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Václav PancerMF DNES

Parametry motorových paliv jsou jasně dány normami. Minimálně vyhovující jakost by tak měla mít, ať už vám je prodá kdokoliv.

V praxi se bohužel ne úplně zřídka setkáváme se závadnými palivy. Příčinou může být nedodržení technologie skladování a přepravy, ale i úmyslné přimíchávání jiných látek ve snaze navýšit zisk.

Veřejné a poloveřejné stanice
Český trh je specifický vysokým počtem čerpacích stanic. Mnohé vznikaly v období podvodů s lehkými topnými oleji za účelem praní peněz. Nikoho tehdy nemusela zajímat návratnost těchto investic. Dnes již bývají v rukách nových vlastníků či nájemců.

Ti nevydělávají na daňových podvodech. Očekávají zisk z podnikání, takže snižují náklady. Šidí údržbu (odkalování tanků, výměny filtrů na výdejních stojanech) a neváhají nakupovat levné pohonné hmoty, byť třeba bez atestů jakosti.

Specifikem českého trhu jsou takzvané poloveřejné čerpací stanice v areálech dopravních podniků, bývalých traktorových stanic či zemědělských družstev. Unikají kontrolám, protože jsou oficiálně provozovány jen pro vlastní potřebu podniku.

Občas vyvěsí na bránu ceduli s cenou benzinu a nafty, kterou přilákají lidi zvenku. Navíc místní už obvykle vědí, že si tam mohou přijet levně natankovat, i kdyby tam cedule nevisela. Zde už opravdu chybí jakákoliv, byť teoretická, záruka kvality.

Nerad dávám doporučení typu tankujte u velkých čerpacích stanic renomovaných značek, protože to sám skoro považuji za ohrožení hospodářské soutěže. Nicméně na českém trhu kvalitě náležitou pozornost věnují skutečně jen velcí prodejci.

Dobrou zárukou pro mne je pečeť jakosti motorových paliv, kterou přiděluje Ústav paliv a maziv, a. s., a bývá viditelně vylepena na výdejních stojanech.

Prodejce pohonných hmot si platí předem neohlášené kontroly s odběrem vzorků a jejich vyhodnocením akreditovanou laboratoří. Již fakt, že je ochoten platit za to, aby byl kontrolován, ukazuje na pozornost, kterou věnuje kvalitě.

Kvalita není samoúčelná
Benzin s nižším oktanovým číslem nalitý do staršího automobilu (bez čidla klepání) způsobí detonační spalování. Krom známého klepavého zvuku to způsobuje i velmi rychlé opotřebení motoru, u výkonných agregátů třeba i okamžité zničení.

Voda v naftě způsobí korozi vstřikovacího zařízení a i u nového vozidla pak výrobce odmítne reklamaci, protože toto nebylo konstruováno na čerpání vody. Nedostatečná mazivost způsobí rychlé opotřebení a zadírání třeba vysokotlakého čerpadla systému Common Rail.

Výše škod bývá u moderních vznětových motorů obvykle od 50 tisíc Kč a následné dokazování viny prodejci pohonné hmoty je těžké. Často totiž nafta, která zadírání odstartovala, již v nádrži vozidla při jeho definitivním kolapsu není. Nezbývá proto, než minimalizovat riziko už při nákupu.

Natankovat dobrý benzin jednou za čas nestačí
Největší záruku dávají povýrobně aditivované pohonné hmoty. Na českém trhu je prodávají pouze společnosti Benzina, OMV a Shell.

Není potřeba kupovat ty nejdražší, už základní paliva těchto značek mají nadstandardní jakost. Nafta má vyšší cetanové číslo (které slibuje tišší spalování, lepší akceleraci a mírnou úsporu paliva), lepší mazivost, méně pění při tankování, chrání kovové povrchy před korozí a brání tvorbě úsad. Benzin též aditivací získává čisticí vlastnosti.

Nelze však od těchto paliv čekat, že by po jednorázovém natankování vyčistily zanesený motor, jejich účinky jsou až dlouhodobé. Snížení spotřeby je u nafty s vyšším cetanovým číslem prokázáno, je ovšem na hranici pozorovatelnosti (nanejvýš pět procent, v praxi dvě až tři).
Prémiové benziny prodávané za vyšší cenu jsou aditivovány mazivostní přísadou, která přechází do motorového oleje a vyrovnává tak zhoršování jeho vlastní mazivosti.

Opět je však potřeba jezdit na toto palivo stále, efekt na hranici pozorovatelnosti se dostaví po několika tisících kilometrů. Od značkových paliv proto nečekejme snížení výdajů při tankování, ale rozhodně v dlouhodobém horizontu přinášejí nižší náklady na opravy a delší životnost auta.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.