Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Václav Pancer, MF DNES

Dražší palivo se vyplatí, možná ne hned

  • 201
Značková paliva nesníží výdaje při tankování, ale šetří náklady na servis a opravy vozu.

Parametry motorových paliv jsou jasně dány normami. Minimálně vyhovující jakost by tak měla mít, ať už vám je prodá kdokoliv.

V praxi se bohužel ne úplně zřídka setkáváme se závadnými palivy. Příčinou může být nedodržení technologie skladování a přepravy, ale i úmyslné přimíchávání jiných látek ve snaze navýšit zisk.

Veřejné a poloveřejné stanice
Český trh je specifický vysokým počtem čerpacích stanic. Mnohé vznikaly v období podvodů s lehkými topnými oleji za účelem praní peněz. Nikoho tehdy nemusela zajímat návratnost těchto investic. Dnes již bývají v rukách nových vlastníků či nájemců.

Ti nevydělávají na daňových podvodech. Očekávají zisk z podnikání, takže snižují náklady. Šidí údržbu (odkalování tanků, výměny filtrů na výdejních stojanech) a neváhají nakupovat levné pohonné hmoty, byť třeba bez atestů jakosti.

Specifikem českého trhu jsou takzvané poloveřejné čerpací stanice v areálech dopravních podniků, bývalých traktorových stanic či zemědělských družstev. Unikají kontrolám, protože jsou oficiálně provozovány jen pro vlastní potřebu podniku.

Občas vyvěsí na bránu ceduli s cenou benzinu a nafty, kterou přilákají lidi zvenku. Navíc místní už obvykle vědí, že si tam mohou přijet levně natankovat, i kdyby tam cedule nevisela. Zde už opravdu chybí jakákoliv, byť teoretická, záruka kvality.

Nerad dávám doporučení typu tankujte u velkých čerpacích stanic renomovaných značek, protože to sám skoro považuji za ohrožení hospodářské soutěže. Nicméně na českém trhu kvalitě náležitou pozornost věnují skutečně jen velcí prodejci.

Dobrou zárukou pro mne je pečeť jakosti motorových paliv, kterou přiděluje Ústav paliv a maziv, a. s., a bývá viditelně vylepena na výdejních stojanech.

Prodejce pohonných hmot si platí předem neohlášené kontroly s odběrem vzorků a jejich vyhodnocením akreditovanou laboratoří. Již fakt, že je ochoten platit za to, aby byl kontrolován, ukazuje na pozornost, kterou věnuje kvalitě.

Kvalita není samoúčelná
Benzin s nižším oktanovým číslem nalitý do staršího automobilu (bez čidla klepání) způsobí detonační spalování. Krom známého klepavého zvuku to způsobuje i velmi rychlé opotřebení motoru, u výkonných agregátů třeba i okamžité zničení.

Voda v naftě způsobí korozi vstřikovacího zařízení a i u nového vozidla pak výrobce odmítne reklamaci, protože toto nebylo konstruováno na čerpání vody. Nedostatečná mazivost způsobí rychlé opotřebení a zadírání třeba vysokotlakého čerpadla systému Common Rail.

Výše škod bývá u moderních vznětových motorů obvykle od 50 tisíc Kč a následné dokazování viny prodejci pohonné hmoty je těžké. Často totiž nafta, která zadírání odstartovala, již v nádrži vozidla při jeho definitivním kolapsu není. Nezbývá proto, než minimalizovat riziko už při nákupu.

Natankovat dobrý benzin jednou za čas nestačí
Největší záruku dávají povýrobně aditivované pohonné hmoty. Na českém trhu je prodávají pouze společnosti Benzina, OMV a Shell.

Není potřeba kupovat ty nejdražší, už základní paliva těchto značek mají nadstandardní jakost. Nafta má vyšší cetanové číslo (které slibuje tišší spalování, lepší akceleraci a mírnou úsporu paliva), lepší mazivost, méně pění při tankování, chrání kovové povrchy před korozí a brání tvorbě úsad. Benzin též aditivací získává čisticí vlastnosti.

Nelze však od těchto paliv čekat, že by po jednorázovém natankování vyčistily zanesený motor, jejich účinky jsou až dlouhodobé. Snížení spotřeby je u nafty s vyšším cetanovým číslem prokázáno, je ovšem na hranici pozorovatelnosti (nanejvýš pět procent, v praxi dvě až tři).
Prémiové benziny prodávané za vyšší cenu jsou aditivovány mazivostní přísadou, která přechází do motorového oleje a vyrovnává tak zhoršování jeho vlastní mazivosti.

Opět je však potřeba jezdit na toto palivo stále, efekt na hranici pozorovatelnosti se dostaví po několika tisících kilometrů. Od značkových paliv proto nečekejme snížení výdajů při tankování, ale rozhodně v dlouhodobém horizontu přinášejí nižší náklady na opravy a delší životnost auta.