Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Holanďan sestrojil motorku ze dřeva. Jezdí na palivo z mořských řas

Lidé zatím neví, jak bude za třicet let vypadat budoucnost dopravy. S jedním zajímavým vynálezem nedávno přišel holandský designér Ritsert Mans. Sestrojil motorku z obnovitelného zdroje materiálu – dřeva. Stroj má navíc poměrně efektivní „přírodní“ pohon, jezdí na palivo z mořských řas.

„Právě ta lidská nejistota z budoucnosti nám dává možnost zkoušet zajímavé věci a dívat se na tradiční model osobní přepravy netradičním pohledem,“ říká Mans, který poprvé v roce 2015 začal ve své dílně spekulovat nad unikátním jednostopým strojem.

„Víte, klasická motorka je vlastně tím nejprostším způsobem, jak přeměnit energii na pohyb. Není to sice úplně nejpohodlnější, možná je to trochu nebezpečné, ale je to kouzelně svobodné,“ dodává.

Vynálezce přitom nechtěl, aby mu tento pocit osobní svobody a radosti z pohybu kalilo svědomí z neudržitelnosti. Fosilní paliva přispívají ke globálnímu oteplování a samotná výroba motocyklů také nepatří z hlediska své ekologické stopy mezi ty zrovna nejčistší procesy. Jak to tedy udělat jinak a lépe? S využitím starých a osvědčených, přírodě vlastních materiálů. Navrhl tedy základní rám motorky s vidlicemi, pevnými řídítky a odpružením kompletně ze dřeva.

Vnější kryt i sedačka, to vše je u jeho cestovního prototypu vystavěno ze dřeva. Přesněji tedy glulamu, lepených vrstev vysoustružených plošek spojených přírodním klihem. „Je to původnější systém, který navíc podává při zátěži lepší výsledky než adheziva na epoxidové bázi,“ dodává Mans.

Prohlídka jednotlivých součástí kapotáže stroje připomíná procházku arboretem. Základem je březové dřevo, které není zrovna ohebné a tvárné. Je však velmi lehké a s jednotlivými díly se dá lépe pracovat.

Materiál vyrobený přírodou

V nejvíce fyzicky namáhaných součástech nastoupil len, který je z hlediska odolnosti jedním z nejkvalitnějších přírodních materiálů. A pochopitelně tu nechybí ani korek, který byl využit jako kompresní materiál v přední a zadní vidlici. Pouze kola jsou z gumy, osy a vlastní blok motoru z kovu.

V roce 2017 Mans na holandském týdnu designu poprvé „slavně“ představil svou dřevěnou motorku světu. Chvály se zrovna nedočkal. Kromě skalních nadšenců do eko-inovací totiž nepřinášel nic tak výrazně nového.

Divákům přišel koncept dřevěného stroje poněkud prehistorický. Hračičkovitý, ale nepraktický. Auto nebo motorka ze dřeva totiž pořád produkují emise ve velkém, bez ohledu na „hezký“ vzhled.

Mans jim musel dát za pravdu. Kromě dřevěného skeletu, který je sice působivý, není jeho dílo zase o tolik čistší a ekologické. Ze strany kritiků však padla i slova inspirace. Manse v jeho dílně krátce po prezentaci navštívil Peter Mooij. Vědec, který se už pár let zabývá udržitelnými energetickými systémy a patří mezi přední evropské průkopníky přírodních paliv.

Řasy dávají palivo zadarmo

Rozhodl se, že do dřevěného koně nechá zasadit speciální motor, který bude poháněn palivem vyrobeným ze zelených mořských řas. „Některé mikroskopické vodní řasy produkují olej, stejně jako třeba olivy,“ vysvětluje Mooij. „A stejně jako z oliv z nich dokážeme takový olej dostat a zpracovat jej na nízkoemisní palivo. Bez větších konstrukčních zásahů do samotného tělesa motoru.“

Princip zůstává zachován, mění se jen médium. Celý koncept dřevěné motorky se tím však dostal na dočista jinou úroveň. „Palivo získané z řas má celkem dost výhod,“ doplňuje Mooij. „Je levné, u moře snadno dostupné. A hlavně: zmíněné oleje se získávají prostřednictvím fotosyntézy, tedy z oxidu uhličitého, který načerpají z atmosféry. Ano, spálením těchto olejů se CO2 do atmosféry zase uvolní. Ale je ho jen tolik, kolik si z ní vzaly řasy. Je to neutrální proces, při kterém ovzduší neznečišťujete.“

Příznivce motorek pochopitelně bude zajímat, co takový stroj ze dřeva vlastně dovede. A možná je příjemně překvapí. S nádrží na 0,6 litru utáhne bez větších komplikací dvacetikilometrovou projížďku v náročném písčitém terénu. Pokud nefandíte pomalé jízdě, můžete bez obav přidat plyn. Maximální rychlost tohoto stroje je dána limitem 100 kilometrů v hodině. Je tedy právě tak dobrý jak na pojížďky ve městě, tak mimo zpevněné silnici. A náhradní díly? Většinu z nich si můžete nechat vyrůst na vlastní zahradě.

Postavte si svou vlastní

Na celém tomto neotřelém konceptu je sympatická ještě jedna věc. Mooij i Mans si nenechali nic pro sebe. Vydali i praktickou brožurku De Dikke Alg: waarom algen de wereld gaan redden (Tlusté řasy aneb proč řasy zachrání svět), ve které krok za krokem popisují celý výrobní postup. Ať už dílenskou část s konstrukcí motocyklu nebo tu „laboratorní“ s výrobou paliva. Podle jejich návodu si tak může podobnou dřevěnou motorku sestavit každý.

„Vždycky mě fascinoval začátek 20. století a éra nástupu prvních automobilů,“ dodává Mans. „Byla to doba, kdy se lidé nebáli zkoušet nové věci. S jedním dobrým nápadem jste mohli udělat díru do světa. Možná je na čase něco takového zase vyzkoušet. S naším nápadem teď může každý experimentovat po svém.“

Dřevěná motorka: nápad šílených vynálezců, nebo cesta, jak změnit budoucnost motoristiky?

Autoři:
Témata: palivo
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....