Drobnosti, které usnadní cestování autem

-
Víc než kdykoliv jindy se v zimě vyplatí odnímatelné gumové koberečky u všech sedadel automobilu. Jednak zabrání znečištění pevných koberců zbytky sněhu, posypových materiálů a soli, která zanechává ošklivé skvrny, a jednak je lze využít při vyprošťování auta například na parkovištích či jinde,kde se vozidlo nechce pohnout kvůli náledí z místa. Koberečky řidič prostě vloží pod kola vozu, který tak snáz vyjede. Pro tento účel jsou nejvhodnější klasické rohožky.

Při ometání ledu či sněhu z auta smetáčkem, který je dobré vozit celou zimu ve výbavě, by řidič neměl zapomenout na kapotu. Zabrání tak nepříjemnému a někdy i nebezpečnému odlétávání sněhu z kapoty na přední sklo. Samozřejmostí by mělo být očištění všech, tedy i bočních skel. Pro ošetření těsnění proti přimrzání ke dveřím se poslední dobou osvědčuje tzv. suchý silikon ve spreji. Při aplikaci na dveře - i na páté v zadní části vozu - je třeba dbát, aby se silikon nedostal na lakované části karoserie. Při případných opravách by na taková místa nepřilnul lak. Toto ošetření je ovšem vhodné svěřit servisu. Výrobek je totiž poměrně drahý a nejčastěji bývá k mání ve velkém balení, které postačí pro pět desítek dveří. Servisy za práci účtují minimální sazby. Pokud dveře přece jen přimrznou, tak k uvolnění přispějí rány zaťatou pěstí kolem dveří. Výsledkem zběsilého trhání naopak bude poškozené těsnění.

Zapnutá klimatizace brání zamlžení skel po usednutí do vozu tím, že snižuje vlhkost vzduchu. Kdo klimatizaci nemá, ten musí naplno pustit topení a větrání, které samozřejmě bude mířit na skla. Proti mlžení skel pomůže také pootevření bočního okna. Auto se nejlépe ohřeje jízdou, nikoliv s motorem v chodu na místě. Je slušností parkovat tak, aby automobil nevadil údržbě silnic či třeba záchranné službě a hasičům. Je chytré parkovat tak, aby odjezd nemohly zkomplikovat závěje sněhu, které by k nešikovně odstaveném u vozu nahrnuli silničáři.

Při zimním parkování vozu je nutné myslet také na odjezd za ztížených podmínek. To znamená odstavit vůz tak, aby vyjížděl dopředu a nemusel ke všem případným komplikacím ještě couvat. Při parkování v mrazu není dobré zatahovat ruční brzdu, neboť by mohla zamrznout a komplikovat odjezd. Vyplatí se podložit stěrače třeba krabičkami od zápalek, aby nepřimrzly k oknu. Pokračování na straně 5

Tankovat se má tak, aby nádrž byla pořád spíš plná než prázdná. Proto, aby i v dlouhých kalamitách bylo možné držet v provozu motor,a tím i topení.

Při výměně náplně ostřikovače - při náhradě vody nemrznoucí kapalinou - je potřeba odstříknout starou náplň i z vedení až k tryskám u skel i světlometů.

Všechny zámky zaslouží před zimou prostříknutí speciálním přípravkem proti zamrzání, podobné ošetření vyžadují u některých automobilů - například u starších modelů Fiatu Uno - i zátky palivových nádrží.

Akumulátor v nedokonalém stavu může komplikovat zimní startování nejen u dieselů, což se mezi motoristy většinou ví, ale také u vozů s elektronickou řídicí jednotkou. Ta v některých případech při poklesu napětí nefunguje, byť se motor přičiněním startéru protočí.

Hlavně u starších aut zejména škodovek řad 100/120 - zaslouží pozornost elektrická instalace, zvláště kabely k zapalovacím svíčkám a mezi rozdělovačem a zapalovací cívkou. Péče patří i svíčkám. Obecně platí: pokud má vůz problémy se startováním v létě, bude mít v zimě potíže mnohem výraznější.

Při startování starších škodovek s mechanickým čerpadlem paliva je vhodné po delším zimním parkování ještě před otočením klíčku ručně dočerpat benzin do karburátoru. K bolestem zmíněných aut totiž patří vadné ventilky, které mají držet benzin v obvodu, nebo pórovité a odpařování benzinu umožňující hadičky rozvodu paliva. Po dočerpání paliva musí zůstat ovládací páčka v horní poloze,jinak nebude čerpadlo pracovat na pohon od vačkového hřídele.