Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drogy za volantem: Jak se řídí s marihuanou?

aktualizováno 
"Zastavte, máte pod autem kužel!" ozývá se z vysílačky ležící na podlaze octavie. Ale řidič neslyší, je tak trochu mimo. Vleče kužel pod autem ještě desítky metrů. Když pak zastaví, "chcípne" mu motor.
Jízda mezi kužely se nejlépe povedla ve střízlivém stavu, nejhorší byla s marihuanou

Jízda mezi kužely se nejlépe povedla ve střízlivém stavu, nejhorší byla s marihuanou | foto: Dan MaternaMF DNES

"Mačkal jsem jiný pedály," směje se. To dělá pořád - než sedl za volant, vykouřil si půlku marihuanového "jointa". Jezdí evidentně špatně, nepřesně, brzdí buď zbytečně brzy, nebo naopak pozdě; sám má však pocit, že si užívá bezproblémovou jízdu.

Marihuana alias "tráva“ je lehká rekreační droga, kterou si s požitkem dopřávají tisíce lidí mladší i střední generace.  Spousta z nich by "zkouřená“ za volant nikdy nesedla, další tvrdí, že naopak jezdí opatrněji, s menší agresivitou, uvolněně.

Zkusili jsme za pomoci špičkové měřicí techniky srovnat reakce střízlivého a "zkouřeného“ řidiče. A to na mosteckém polygonu, kde jsme prováděli i testy s alkoholem ...ČTĚTE ZDE

PUSŤTE SI VIDEO: JÍZDA S MARIHUANOU

Veselá droga
Můj redakční kolega coby příležitostný kuřák marihuany - a nyní pokusný králík - věří, že problémy mít nebude; já, suchar, tvrdím, že bude jezdit pomaleji a méně jistě. Takže nejdřív absolvujeme "střízlivé“ kolečko všemi atrakcemi polygonu a dostáváme se k tomu hlavnímu.

Řidič si zapaluje deseticentimetrového jointa, neboli cigaretu marihuany. Materiál je to kvalitní, silný, takže ji típá v polovině a uvelebuje se na dvacet minut v sedačce. Účinná látka THC začíná působit.

"Teď bych nešel řídit ani náhodou. Vím, že jsem ovlivněnej natolik, že by to nebylo bezpečný,“ říká kolega a začíná se usmívat. Po dvaceti minutách má sucho v ústech a dostává se do veselé nálady.

Ten solidní málomluvný chlapík se mění před očima: řeční, i když nemůže najít správná slova, a když se ho na něco zeptám, nikdy nezareaguje napoprvé. Ale tvrdí: "Myslím, že je to v pohodě, už můžu jít jezdit.“ Tak jdeme.

Zvládne smyk?
Začínáme tam, kde jsme střízliví končili: na desce, která "ustřelí“ pod zadní nápravou, a simuluje tak smyk. Ve střízlivém stavu to pro řidiče nebyl problém, pod vlivem "trávy“ jede o pět kilometrů pomaleji, smyk začíná srovnávat o 12 metrů později, ale auto nakonec zvládá.

Elektronika však vyhodnocuje pomalé reakce jako "nedostatečné řízení“. Problémy přicházejí i při vyhýbacím manévru: začíná brzdit o dva metry dále, ale na brzdu šlape prudčeji. A nevyšlapává spojku, takže mu zhasíná motor.

"Mačkal jsem jiný pedály, proto mi to chcíplo,“ směje se. To ostatně dělá skoro pořád. Špatný odhad se projevuje i při vyhýbacím manévru. "Začal se vyhýbat o šest metrů dříve, točil volantem větší silou. Neodhadl, že stačí méně, reakce byla přehnaná,“ komentuje šéf polygonu Jiří Patera.

Užívám si!
Stejná "přeopatrnost“ se ukazuje i při parkování mezi papírové kartony - jede velmi pomalu, vyklání se dokonce z okénka, ale manévr zvládá.

"Fakt si to dávám, baví mě to,“ libuje si šofér u slalomu, jehož výsledky jsou však špatné: jede nejpomaleji ze všech jízd, navíc převálcuje dva kužely. Jeden vleče pod autem, i když jej technici ve vysílačce vyzývají, aby zastavil.

"Droga způsobila mírnou dezorientaci v prostoru při rychlejším pohybu, což se popisuje i v literatuře,“ hodnotí lékařka Drahoslava Krhounková.

A ukazuje se ještě jedno riziko: jako spolujezdci se mi velmi lehce daří odvést pozornost šoféra jinam, takže zapomíná včas brzdit a hlídat si rychlost. Uvolněnost se však mění v euforii, když se nechá lehce vyprovokovat k rychlé jízdě. Pak dokonce zapomíná zatáhnout okénko, takže se všichni - včetně kamery - sprchujeme ve vodní bariéře.

Po zhruba dvou hodinách je po všem, působení drogy odeznívá. "Jsem v pohodě, teď bych mohl dělat cokoli, i řídit. Ale dál než tak 50 kilometrů bych neriskoval,“ říká náš šofér a skutečně už normálně komunikuje a reaguje; je pouze ospalý a utahaný.

A co na chování řidiče říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová? "Marihuana odvádí od reality, dává pocit, že řízení je pouze hra, stejně jako u alkoholu. I tyto projevy euforie, pocitu radosti z řízení, byť špatného a nebezpečného, se projevily. Pokud by se tak řidič choval v reálném provozu, jistě by se dostal do nebezpečné situace a ohrožoval by ostatní.“

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.