Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drogy za volantem: Jak se řídí s marihuanou?

aktualizováno 
"Zastavte, máte pod autem kužel!" ozývá se z vysílačky ležící na podlaze octavie. Ale řidič neslyší, je tak trochu mimo. Vleče kužel pod autem ještě desítky metrů. Když pak zastaví, "chcípne" mu motor.
Jízda mezi kužely se nejlépe povedla ve střízlivém stavu, nejhorší byla s marihuanou

Jízda mezi kužely se nejlépe povedla ve střízlivém stavu, nejhorší byla s marihuanou | foto: Dan MaternaMF DNES

"Mačkal jsem jiný pedály," směje se. To dělá pořád - než sedl za volant, vykouřil si půlku marihuanového "jointa". Jezdí evidentně špatně, nepřesně, brzdí buď zbytečně brzy, nebo naopak pozdě; sám má však pocit, že si užívá bezproblémovou jízdu.

Marihuana alias "tráva“ je lehká rekreační droga, kterou si s požitkem dopřávají tisíce lidí mladší i střední generace.  Spousta z nich by "zkouřená“ za volant nikdy nesedla, další tvrdí, že naopak jezdí opatrněji, s menší agresivitou, uvolněně.

Zkusili jsme za pomoci špičkové měřicí techniky srovnat reakce střízlivého a "zkouřeného“ řidiče. A to na mosteckém polygonu, kde jsme prováděli i testy s alkoholem ...ČTĚTE ZDE

PUSŤTE SI VIDEO: JÍZDA S MARIHUANOU

Veselá droga
Můj redakční kolega coby příležitostný kuřák marihuany - a nyní pokusný králík - věří, že problémy mít nebude; já, suchar, tvrdím, že bude jezdit pomaleji a méně jistě. Takže nejdřív absolvujeme "střízlivé“ kolečko všemi atrakcemi polygonu a dostáváme se k tomu hlavnímu.

Řidič si zapaluje deseticentimetrového jointa, neboli cigaretu marihuany. Materiál je to kvalitní, silný, takže ji típá v polovině a uvelebuje se na dvacet minut v sedačce. Účinná látka THC začíná působit.

"Teď bych nešel řídit ani náhodou. Vím, že jsem ovlivněnej natolik, že by to nebylo bezpečný,“ říká kolega a začíná se usmívat. Po dvaceti minutách má sucho v ústech a dostává se do veselé nálady.

Ten solidní málomluvný chlapík se mění před očima: řeční, i když nemůže najít správná slova, a když se ho na něco zeptám, nikdy nezareaguje napoprvé. Ale tvrdí: "Myslím, že je to v pohodě, už můžu jít jezdit.“ Tak jdeme.

Zvládne smyk?
Začínáme tam, kde jsme střízliví končili: na desce, která "ustřelí“ pod zadní nápravou, a simuluje tak smyk. Ve střízlivém stavu to pro řidiče nebyl problém, pod vlivem "trávy“ jede o pět kilometrů pomaleji, smyk začíná srovnávat o 12 metrů později, ale auto nakonec zvládá.

Elektronika však vyhodnocuje pomalé reakce jako "nedostatečné řízení“. Problémy přicházejí i při vyhýbacím manévru: začíná brzdit o dva metry dále, ale na brzdu šlape prudčeji. A nevyšlapává spojku, takže mu zhasíná motor.

"Mačkal jsem jiný pedály, proto mi to chcíplo,“ směje se. To ostatně dělá skoro pořád. Špatný odhad se projevuje i při vyhýbacím manévru. "Začal se vyhýbat o šest metrů dříve, točil volantem větší silou. Neodhadl, že stačí méně, reakce byla přehnaná,“ komentuje šéf polygonu Jiří Patera.

Užívám si!
Stejná "přeopatrnost“ se ukazuje i při parkování mezi papírové kartony - jede velmi pomalu, vyklání se dokonce z okénka, ale manévr zvládá.

"Fakt si to dávám, baví mě to,“ libuje si šofér u slalomu, jehož výsledky jsou však špatné: jede nejpomaleji ze všech jízd, navíc převálcuje dva kužely. Jeden vleče pod autem, i když jej technici ve vysílačce vyzývají, aby zastavil.

"Droga způsobila mírnou dezorientaci v prostoru při rychlejším pohybu, což se popisuje i v literatuře,“ hodnotí lékařka Drahoslava Krhounková.

A ukazuje se ještě jedno riziko: jako spolujezdci se mi velmi lehce daří odvést pozornost šoféra jinam, takže zapomíná včas brzdit a hlídat si rychlost. Uvolněnost se však mění v euforii, když se nechá lehce vyprovokovat k rychlé jízdě. Pak dokonce zapomíná zatáhnout okénko, takže se všichni - včetně kamery - sprchujeme ve vodní bariéře.

Po zhruba dvou hodinách je po všem, působení drogy odeznívá. "Jsem v pohodě, teď bych mohl dělat cokoli, i řídit. Ale dál než tak 50 kilometrů bych neriskoval,“ říká náš šofér a skutečně už normálně komunikuje a reaguje; je pouze ospalý a utahaný.

A co na chování řidiče říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová? "Marihuana odvádí od reality, dává pocit, že řízení je pouze hra, stejně jako u alkoholu. I tyto projevy euforie, pocitu radosti z řízení, byť špatného a nebezpečného, se projevily. Pokud by se tak řidič choval v reálném provozu, jistě by se dostal do nebezpečné situace a ohrožoval by ostatní.“

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz