Jízda mezi kužely se nejlépe povedla ve střízlivém stavu, nejhorší byla s marihuanou

Jízda mezi kužely se nejlépe povedla ve střízlivém stavu, nejhorší byla s marihuanou | foto: Dan Materna, MF DNES

Drogy za volantem: Jak se řídí s marihuanou?

  • 277
"Zastavte, máte pod autem kužel!" ozývá se z vysílačky ležící na podlaze octavie. Ale řidič neslyší, je tak trochu mimo. Vleče kužel pod autem ještě desítky metrů. Když pak zastaví, "chcípne" mu motor.

"Mačkal jsem jiný pedály," směje se. To dělá pořád - než sedl za volant, vykouřil si půlku marihuanového "jointa". Jezdí evidentně špatně, nepřesně, brzdí buď zbytečně brzy, nebo naopak pozdě; sám má však pocit, že si užívá bezproblémovou jízdu.

Marihuana alias "tráva“ je lehká rekreační droga, kterou si s požitkem dopřávají tisíce lidí mladší i střední generace.  Spousta z nich by "zkouřená“ za volant nikdy nesedla, další tvrdí, že naopak jezdí opatrněji, s menší agresivitou, uvolněně.

Zkusili jsme za pomoci špičkové měřicí techniky srovnat reakce střízlivého a "zkouřeného“ řidiče. A to na mosteckém polygonu, kde jsme prováděli i testy s alkoholem ...ČTĚTE ZDE

PUSŤTE SI VIDEO: JÍZDA S MARIHUANOU

Veselá droga
Můj redakční kolega coby příležitostný kuřák marihuany - a nyní pokusný králík - věří, že problémy mít nebude; já, suchar, tvrdím, že bude jezdit pomaleji a méně jistě. Takže nejdřív absolvujeme "střízlivé“ kolečko všemi atrakcemi polygonu a dostáváme se k tomu hlavnímu.

Řidič si zapaluje deseticentimetrového jointa, neboli cigaretu marihuany. Materiál je to kvalitní, silný, takže ji típá v polovině a uvelebuje se na dvacet minut v sedačce. Účinná látka THC začíná působit.

"Teď bych nešel řídit ani náhodou. Vím, že jsem ovlivněnej natolik, že by to nebylo bezpečný,“ říká kolega a začíná se usmívat. Po dvaceti minutách má sucho v ústech a dostává se do veselé nálady.

Ten solidní málomluvný chlapík se mění před očima: řeční, i když nemůže najít správná slova, a když se ho na něco zeptám, nikdy nezareaguje napoprvé. Ale tvrdí: "Myslím, že je to v pohodě, už můžu jít jezdit.“ Tak jdeme.

Zvládne smyk?
Začínáme tam, kde jsme střízliví končili: na desce, která "ustřelí“ pod zadní nápravou, a simuluje tak smyk. Ve střízlivém stavu to pro řidiče nebyl problém, pod vlivem "trávy“ jede o pět kilometrů pomaleji, smyk začíná srovnávat o 12 metrů později, ale auto nakonec zvládá.

Elektronika však vyhodnocuje pomalé reakce jako "nedostatečné řízení“. Problémy přicházejí i při vyhýbacím manévru: začíná brzdit o dva metry dále, ale na brzdu šlape prudčeji. A nevyšlapává spojku, takže mu zhasíná motor.

"Mačkal jsem jiný pedály, proto mi to chcíplo,“ směje se. To ostatně dělá skoro pořád. Špatný odhad se projevuje i při vyhýbacím manévru. "Začal se vyhýbat o šest metrů dříve, točil volantem větší silou. Neodhadl, že stačí méně, reakce byla přehnaná,“ komentuje šéf polygonu Jiří Patera.

Užívám si!
Stejná "přeopatrnost“ se ukazuje i při parkování mezi papírové kartony - jede velmi pomalu, vyklání se dokonce z okénka, ale manévr zvládá.

"Fakt si to dávám, baví mě to,“ libuje si šofér u slalomu, jehož výsledky jsou však špatné: jede nejpomaleji ze všech jízd, navíc převálcuje dva kužely. Jeden vleče pod autem, i když jej technici ve vysílačce vyzývají, aby zastavil.

"Droga způsobila mírnou dezorientaci v prostoru při rychlejším pohybu, což se popisuje i v literatuře,“ hodnotí lékařka Drahoslava Krhounková.

A ukazuje se ještě jedno riziko: jako spolujezdci se mi velmi lehce daří odvést pozornost šoféra jinam, takže zapomíná včas brzdit a hlídat si rychlost. Uvolněnost se však mění v euforii, když se nechá lehce vyprovokovat k rychlé jízdě. Pak dokonce zapomíná zatáhnout okénko, takže se všichni - včetně kamery - sprchujeme ve vodní bariéře.

Po zhruba dvou hodinách je po všem, působení drogy odeznívá. "Jsem v pohodě, teď bych mohl dělat cokoli, i řídit. Ale dál než tak 50 kilometrů bych neriskoval,“ říká náš šofér a skutečně už normálně komunikuje a reaguje; je pouze ospalý a utahaný.

A co na chování řidiče říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová? "Marihuana odvádí od reality, dává pocit, že řízení je pouze hra, stejně jako u alkoholu. I tyto projevy euforie, pocitu radosti z řízení, byť špatného a nebezpečného, se projevily. Pokud by se tak řidič choval v reálném provozu, jistě by se dostal do nebezpečné situace a ohrožoval by ostatní.“

,