Drsná výchova pražských řidičů: kdo jezdí rychle, je debil

  • 618
Naproti Žlutým lázním na podolském nábřeží pravém břehu Vltavy stojí "výchovný" billboard. Jedeš víc jak 130 km/h? Tak jsi debil!Jednoduché sdělení, ve kterém si komik Karel Hynek nebere servítky, patří do kampaně projektu Autoškola národa.

Stotřicítkou městem snad nikdo nejezdí, ale billboard stojí zrovna v místech, kde pražská policie na dlouhé rovince podél Vltavy ráda měří rychlost.

Karel Hynek, mezi znalci pořadu Na stojáka známý jako "Borec", v jednom svém skeči kritizoval a zesměšňoval chování českých řidičů a své vystoupení zakončil návrhem umístit k silnicím billboard s jednoduchým sdělením. Jeho sen se splnil. Plakát vychovává řidiče u jedné rušné pražské silnice.

Karel Hynek a jeho výchovný billboard v pražském Podolí

Nevyplatí se to

Jezdit v Česku rychle se ani příliš nevyplatí. Kromě toho, že si koledujete o pokutu, moc času neušetříte

Když pojedete z Prahy do Poděbrad stošedesátkou, dojedete tam jen o 4 minuty dřív, než když pojedete maximální předpisovou stotřicítkou. Do Jablonce nad Nisou se člověk dodržující předpisy dostane z Prahy jen o sedm minut později než ten, který vyžene ručičku tachometru o poznání výš. Přitom právě nepřiměřená rychlost může za čtvrtinu všech nehod.

porovnejte

50 km jedete rychlostí 130 km/h 23 minut

50 km ujedete rychlostí 160 km/h za 18,75 minuty

A nejde jen o úsporu času, můžete si to přepočítat i na peníze kvůli zvýšené spotřebě. "Testoval jsem to na svém autě, při nejběžnější delší trase 160 km při úsporné jízdě spotřeba 4,8 l/100km, čas 2h:35 min, při rychlé jízdě spotřeba 8,3 l/100 km, čas 1h:42 min," popisuje diskutující na iDNES.cz DanSed.

"Takže při úsporné jízdě úspora 168 Kč za 0,88 h, tedy 190 Kč za hodinu," vypočítává. "A navíc ušetřím životní prostředí 40 % zplodin, spotřebuji o totéž méně neobnovitelných zdrojů a ušetřím i díky menší pravděpodobnosti a následkům případné nehody."

Více než třetina Čechů v evropském průzkumu přiznává, že sešlápnout plyn až na zem považují za zábavu. Studie také ukázala, že 14 procent Čechů se netají tím, že na dálnicích překračují povolenou rychlost pravidelně, v obci běžně jezdí rychle 6 procent respondentů. Více o evropském průzkumu čtěte ZDE

Odborníci upozorňují, že jízda autem je náročná činnost. Pro piráty přitom mnohem víc než pro ty, co jedou v klidu. Rychle jedoucí šofér trpí větším stresem, ale také se musí více s autem "prát". "Řízení auta je samo o sobě činností, která klade relativně vysoké nároky na psychické i fyzické schopnosti člověka," konstatuje Iva Macků z Centra dopravního výzkumu. "Řidič musí soustavně a přiměřeně zpracovávat velké množství informací a signálů za velmi krátký časový úsek," dodává.

Stres a často i fyzická bolest třeba zad nebo pevně sevřených rukou na volantu mají za následek deformované vnímání, sníženou sebekontrolu a ještě větší tendenci k riskování. K nehodě je tak opět mnohem blíž.

Karel Hynek a jeho výchovný billboard v pražském Podolí

Karel Hynek a jeho výchovný billboard v pražském Podolí