MV Agusta Bestiale

MV Agusta Bestiale

Držte si helmy! Bestie vyrazí na silnici

  • 3
Radikální koncept MV Agusta Bestiale byl jedním z magnetů loňského říjnového veletrhu motocyklů v Paříži. Jeho tvůrce nyní definitivně potvrdil, že se bude vyrábět.

Exkluzivní italská značka MV Agusta nepatří k těm, které překvapují na motocyklových salonech záplavou novinek. V podstatě se dá říci, že za posledních deset let představila jen dva modely – supersport F4 a z něj odvozenou nekapotovanou Brutale, jejichž verze s různými motorizacemi, kamuflážemi a doplňky tvoří celý sortiment.

Oba stroje však patří k tomu nejkrásnějšímu, co ve světě motocyklů vůbec kdy vzniklo. Model F4 lze nalézt v učebnicích průmyslového designu a také na výstavách – jeden exemplář je třeba v Guggenheimově muzeu v Bilbau.

Studie Bestiale vznikla na základu naháče Brutale 910. Od něj se liší odklonem od jemné a vyvážené podoby s přiměřenou dávkou agresivity a sází na přímočaré, ostré linie. Krátké video z prvního představení na pařížském salonu Mondial du Deux Roues je zde:

Tento koncept však nevznikl v mateřské manufaktuře a ani nepochází z pera dvorního designéra značky MV Agusta, pana Massima Tamburiniho, který se v minulosti proslavil také designem mnoha dnes již legendárních dukatek, namátkou 851, 888 a zejména ikonické 916.

Za projektem Bestiale stojí 30letý francouzský designér nigerijského původu Yacouba Galle. Ten se také po kladných až nadšených reakcích veřejnosti nyní rozhodl realizovat omezenou sérii, vedle které hodlá nabízet i přestavbový kit pro stávající majitele.

Yacouba není ve světě motocyklů úplný nováček. Už ve dvaceti letech mu byla otištěna první ilustrace v magazínu Moto & Motards, později zde byl angažován jako testovací pilot (z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že na mezinárodních prezentacích novinek patřil k těm nejdivočejším -  oběma koly na zemi je jen málokdy a prakticky neustále vyhazuje předním nebo zadním). Dále se jako jezdec zúčastnil závodu 24h Le Mans, vytvořil kolekci oblečení nebo natočil razantní videoklip pro KTM.

Z uvedeného je patrné, že Yacouba nepatří k salonním designérům, ale že je to renesanční a vyhraněná osobnost, která se nebojí do věci říznout. Jeho styl se také promítl do radikální podoby Bestiale.

Yacouba ve svém návrhu ponechal původní techniku: motor, rám, odpružení, kyvnou vidlici a ráfky. Kompletně nové jsou zato kapotáže, při jejich výrobě došel uplatnění také oblíbený materiál každého úpravce  - karbon.

Nyní představil finální podobu, která se od té představené v Paříži liší konvenčnějším předním světlometem (původně xenon obklopený LED diodami) a výfukovou koncovkou. Jednou ze záhad této novostavby je umístění ukazatelů směru – tuto funkci by možná mohly splňovat ony dírky v bocích kapotáže.

Charakteristické rysy, jako je úzké sedlo, zkrácená nádrž a ostré tvary, zůstaly - Bestiale by tak měla podle Yacoubových představ být ergonomicky vhodnější k provádění rošťáren. Výsledkem práce ambiciózního designéra s dready je ušlechtilý a extrémní streetfighter. Této vizi padla za oběť také zpětná zrcátka.

Vedle stylistických změn tvůrce oznámil posun k lepšímu ještě u dvou zásadních parametrů: hodnota maximálního výkonu vzrostla ze 139 na 151 koní při 11 000 otáčkách, hmotnost stroje bez náplní se snížila ze 185 na 178 kg. Jaký to bude mít vliv na beztak (pro nekapotovaný stroj) vysokou maximální rychlost 262 km/h originálu, už můžeme jen odhadovat.