Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dublin má nejbezpečnější silnice v Evropě. Praha je tajným skokanem

  12:00aktualizováno  12:00
I když se vůbec první smrtelná nehoda na světě stala právě v Irsku, v jeho metropoli mají po 150 letech nejméně nehod v celé Evropě. Ve snižování tragických čísel je ale podle všeho ještě lepší Praha.

Ilustrační snímek | foto: Policie ČR

Paradoxně to byli právě Irové, kdo musel do svých statistik zaznamenat první smrtelnou oběť autonehody. Již 31. srpna 1869 spadla Mary Wardová pod kola experimentálního parního automobilu, který vyrobili a řídili její příbuzní, synové slavného irského astronoma Williama Parsonse.

I přes smutné prvenství se Irům podařilo ze své metropole udělat jedno z nejbezpečnějších hlavních měst. Dublin má nejbezpečnější silnice v Evropě, začala se chlubit irská metropole.

Statistiky v Dublinu jsou opravdu příznivé: do konce září zemřelo na silnicích sedm lidí, v červnu dokonce žádný člověk. V Praze zemřelo za loňský rok 29 osob, z toho pět chodců. Což je nejnižší počet usmrcených osob za celou dobu, co se podrobné statistiky pražské nehodovosti vedou.

Podle irského Úřadu pro silniční bezpečnost může za skvělé výsledky důslednější práce silniční policie, omezení vjezdu nákladních vozidel do centra města a větší počet cyklistů, kteří ve výsledku snižují rychlost ostatních vozidel. A také kontroverzní zavedení bezpečné zóny v centru města s maximální rychlostí 30 km/h. Dubliňané jsou na tyto údaje pochopitelně hrdí a mají radost i z toho, že za posledních deset let se jim podařilo snížit počet úmrtí o 12 procent.

Jenže při bližším pohledu na pražská čísla najdeme také zajímavý údaj. Až do roku 2003 umíralo v Praze pravidelně více než 80 osob, o osm let později to bylo 29, tedy číslo o více než 60 procent nižší. Navíc Praha je oproti Dublinu větší a má i dvojnásobný počet obyvatel.

Pražské nehody: nejčastěji jsou banální plechové

Celkový počet nehod v hlavním městě se ale v posledním roce zvýšil skoro o pětinu. Největším viníkem je podle policistů hustý provoz a velký počet aut; na tříčlennou domácnost vycházejí v průměru dvě vozidla. I když hlavní město Praha patří k regionům z nejčastějším výskytem nehod v ČR (pátek je statisticky nejhorším dnem), z hlediska závažnosti nehod patří k nejbezpečnějším.

"U řidičů z Prahy registrujeme dlouhodobě nejvyšší četnost zaviněných nehod: riziko, že zaviní nehodu, je u nich zhruba dvakrát vyšší, než odpovídá průměru řidičů za celou republiku. V naprosté většině případů však jde o poměrně banální plechové škody, které se obejdou bez zranění," popisoval situaci v loňském roce Jaroslav Král z ČSOB Pojišťovny.

Nejvíce nehod v Praze se stává na Jižní spojce. V minulém roce se tu podle policistů přihodilo 289 dopravních nehod s jedním mrtvým. Nejnebezpečnější je pak úsek mezi ulicemi Průběžná a Průmyslová. Zde totiž bourala zhruba třetina řidičů z celé Jižní spojky.

Jedním posledních smutných zápisů do pražských policejních statistik je noční nehoda osobního auta ve Strakonické ulici v Praze z 9. listopadu, při které zemřela mladá řidička i její spolujezdec.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.
Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.

r.v. 2011, naj. 393 000 km, diesel
325 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.