Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Důchodci za volantem: Nebezpečí?

  14:52
Policie obvinila osmasedmdesátiletého řidiče z Ostravy, který srazil v trabantu na přechodu ve Frenštátu pod Radhoštěm dvě desetileté děti. Jsou starší řidiči nebezpečím pro ostatní účastníky silničního provozu? Nebo se díky svým zkušenostem vyrovnají mladým, horkokrevným a nerozvážným mladým řidičům?

Někteří mají v tomto ohledu jasno. Například účastník internetové diskuse skrývající se pod přezdívkou "xmolly", píše: "... že bych odebral všem osobám starší 70 let řidičák.... Už jen proto, že hůře reagují, vidí, mají špatný zdravotní stav atd. a nejhorší je, že si to mnoho z nich neuvědomuje. Taky jezdí třeba 50 mimo obec (říkají, že jedou bezpečně), ba naopak vytvářejí kolony nervozních řidičů, kteří se snaží dědulu předjet a vznikají tak dále nebezpečnější situace...."

Opačný názor má Václav Špička z Autoklubu České republiky: "Myslím si, že samotný vyšší věk nehraje tu nejvýznamnější roli. Pomalejší reakce a horší zrak a sluch starších lidí bývají u nich kompenzovány zkušeností, opatrností. Starší řidiči mnohem méně riskují a nemají potřebu se předvádět."

Policie obvinila osmasedmdesátiletého řidiče z Ostravy, který srazil v trabantu na přechodu ve Frenštátu pod Radhoštěm dvě desetileté děti. Důchodce je obviněn z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti, hrozí mu až pět let vězení nebo peněžitý trest...více ZDE

Zjistí lékaři skutečný zdravotní stav?

Václav Špička říká, že Schopnost člověka zúčastnit se silničního provozu jako řidič může posoudit jenom lékař.

"Otázkou je, jak probíhají povinné prohlídky starších řidičů (v 60, 65 a 68 letech, a pak vždy po dvou letech) - tedy pokud na tyto prohlídky vůbec chodí. Lze předpokládat, že prohlídky většinou nezahrnují psychologické vyšetření, že lékař často nezjišťuje, zda starší řidič je schopen dostatečně rychle reagovat a rovněž není vyloučeno, že nebere v úvahu nemoci, které by mohly ovlivnit schopnost řídit motorové vozidlo (cukrovka, epilepsie aj.), právě tak jako léky, které řidič užívá a které by mohly mít vliv na jeho schopnosti," uvádí Špička.

Věk ošálit nelze

"Přehled dopravní psychologie" autorů Štikara a Hoskovce cituje americkou studii z roku 1982: "Nebezpečí nehod u řidičů stoupá zejména po 65. roce. Relativně nejnižší podíl na nehodovosti mají řidiči zhruba mezi 35 a 45 lety."

Ze studií vyplývá, že s přibývajícími lety se snižuje výkonnost smyslů. Starší řidič za volantem hůře vidí, hůře slyší, pomaleji reaguje a potřebuje více času k započetí nějakého úkonu.

Veteráni za volantem sice tyto nevýhody částečně kompenzují zkušeností, jsou za volantem ukázněnější, méně riskují a obecně jsou obezřetnější, ale s přibývajícími lety ovšem nezadržitelně klesá jejich schopnost učit se a zvládat řešit složité dopravní situace .

Zástupce autoklubu to lapidárně shrnuje: "Otázkou je, zda si člověk včas uvědomí, že ´už to není, jak to bývalo´, zda si uvědomí zhoršující se schopnost řídit vozidlo (i tomu by měly pomoci lékařské prohlídky). V běžném provozu se to neprojeví, případně je to znát na rychlosti a způsobu jízdy. Když však dojde k náročnější až kritické situaci, mohou ty zhoršené schopnosti přinést i tragické následky."

Veteráni za volanty veteránů

Zapomenout nelze ani na vozový park řidičů. Díky ekonomické "síle" důchodců nelze předpokládat, že by jejich garáže ukrývaly to nejnovější z moderní automobilové produkce. Nacházíme je spíše za volanty vozů "pyšnícími" se věkem jejich dětí a patřícími na vrakoviště, případně do inventáře technického muzea. Trabant  osmasedmdesátiletého řidiče, který svůj stroj neubrzdil před dvojicí dětí, je toho důkazem.

Václav Špička k tomu říká: "Starší řidiči mívají starší vozy ("už to nestojí za to kupovat nové auto", anebo prostě na nové auto není dost peněz). No a starší typy aut mají horší vlastnosti než typy nové (jde o podvozek, účinnost brzd atd.)."

S přibývajícími lety ubývají síly a snižuje se výkonnost smyslů

OČI:
*ubývá zrakové ostrosti
*zmenšuje se rozsah zorného pole
*zvyšuje se práh pro vnímání světla
*klesá akomodační schopnost oka
*zhoršuje se vnímání prostoru
*snižuje se schopnost rozlišovat barvy

Starší lidé tak potřebují pro rozeznání předmětu větší o

světlení a delší pozorovací doby, zejména po oslnění. V této oblasti dochází k výraznější změně jíž po čtyřicátém roce věku.

Snižuje se také schopnost vidění za soumraku. V tomto případě nepomohou ani brýle.

UŠI:
*ubývá sluchové ostrosti

POSTŘEH
Rozdíly jsou podle dopravních psychologů zřetelné i při prostém vnímání dopravní značky. Starší řidiči postřehnou dopravní značku méně často než mladší řidiči. Důsledkem pak bývá nedání přednosti v jízdě.

REAKCE:
*u řidičů starších 55 let bylo zjištěno, že jejich reakční schopnost klesá

Starší lidé také potřebují více času na započetí a provedení nějakého pohybu. Potřebují také větší přestávky, než přejdou k další úvaze.

Přehled dopravní psychologie; Jiří Štikar, Jiří Hoskovec; Univerzita Karlova; 1995

Staří lidé za volantem

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...