Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dům na kolečkách, to je styl života. V Praze mají sraz karavanisté

aktualizováno 
Přes třináct stovek lidí se sešlo na pražském srazu příznivců kempování a karavaningu. Zůstanou tu ještě sedm dní, kdy navštíví několik českých měst. Lidé sem jeli z 31 zemí, Sergej Poljokov dorazil z Ruska.

Patnáct set kilometrů dlouhý výlet absolvoval v sobotu dvaapadesátiletý Sergej Poljokov, aby se mohl na letňanském výstavišti zúčastnit srazu karavanistů. Je to pro něj prestižní záležitost, podobná akce v takovém rozsahu se koná jednou do roka. Na sedmasedmdesátý ročník F.I.C.C. Rally se do české metropole sjelo na 1 320 lidí, respektive více jak šest set příznivců s karavany či obytnými vozy.

Pražský sraz karavanů začal o uplynulém víkendu a bude trvat až do poloviny

Pražský sraz karavanů začal o uplynulém víkendu a bude trvat až do poloviny srpna.

Karavan, nebo obytný vůz?

Karavan
Je obytný přívěs, který si připojíte za auto. Na dovolené vám prakticky supluje hotel. Můžete ho nechat stát na místě a auto používat jako běžný dopravní prostředek. S karavanem pojedete pomaleji, je horší na ovládání.

Obytný vůz
Je byt na kolech, od vozové části ho neoddělíte. Využijí ho ti, kdo víc cestují a dovolenou nechtějí strávit na jednom místě. S obytným vozem dosáhnete větší rychlosti, lépe se ovládá.

"Snažíme se ukázat návštěvníkům krásy Prahy i dalších míst. Plánované jsou výlety do Českého Krumlova, Karlových Varů, Českých Budějovic, Tábora, Mělníka, Kutné Hory, Pardubic či na Karlštejn. Mnozí přijeli do České republiky poprvé," řekl ČTK za pořadatele Miroslav Fiřt z Federace campingu a caravaningu České republiky.

S karavanem máte spoustu přátel

Kromě návštěvníků z celé Evropy se tu sešli i Australané, Číňané, Korejci a Američané. Ze vzdálenějších destinací ovšem návštěvníci nedorazili ve vlastních karavanech, ale ve vozech pronajatých v Česku nebo jinde v Evropě. Lidé, kteří si vozy takto pronajímají, prý obvykle putují i několik týdnů či měsíců.

"V caravaningu neznáme hranice. Je to životní styl," říká slovenský účastník Július Vágáši, který patří mezi letité karavanové nadšence. "Jsem veterán a patřím mezi zakladatele caravaningové organizace v Československu. Na setkání jsme jezdili už v 60. letech." Zúčastnil se prý desítek akcí v Evropě, v Asii i v Africe. Sám organizoval setkání ve Vysokých Tatrách, kde se podobná setkání konala v 70. a 90. letech.

"Je to domek na kolech, který dává člověku svobodu. Pro lidi, kteří chtějí poznávat svět, je karavan ideální prostředek," míní. "Mám tam všechno, co potřebuji k životu. Nejdůležitější je klid, pokoj a soukromí. Když vystoupíte, najdete si hned spoustu přátel," vysvětluje výhody cestování v karavanu.

Sergej Poljokov dorazil se svým klubem karavanistů z ruského Pskovu, který leží zhruba tři sta kilometrů na jihozápad od Sankt Petěrburgu. "Karavan jsem si pořídil před třemi čtyřmi roky. Proč? Prostě se mi ten způsob života líbí. Je to svoboda, nejsem rád čímkoliv omezovaný," popisuje Poljokov, proč do svého koníčku investoval v přepočtu víc než půl milionu korun.

Sergej Poljokov dorazil na pražský sraz karavanů z Ruska

Sergej Poljokov dorazil na pražský sraz karavanů z Ruska.

Se svým karavanem už stihl procestovat řadu zemí, byl v Německu, Francii nebo Chorvatsku. "Prakticky každý rok jsem projížděl i Prahou, ale nikdy jsem se tu pořádně nezastavil. Až letos," doplňuje cestovatel z Ruska.

Ve svém karavanu má malou kuchyňku, televizi, jeho kolega vedle má v karavanu dokonce zavedený plyn, klimatizaci nebo mikrovlnnou troubu. "Karavan si lze zařídit prakticky jako byt, jen je to mnohem dražší," říká Poljokov.

Vybavení karavanu je dražší

Kolik stojí vybavení

  • alarm 12 096 Kč
  • plynová trouba 14 424 Kč
  • markýza (3 m) 14 424 Kč
  • nosič na motorku 57 624 Kč
  • venkovní přípojka vody – sprcha 4 632 Kč
  • klimatizace 48 120 Kč
  • lednice 21 600 Kč
  • sporák 19 320 Kč
  • latexové matrace 14 136 Kč
  • nosič na dvě kola 4 776 Kč

Podle prezidenta Federace campingu a caravaningu ČR Bohumila Starého lednice, která běžně stojí tři tisíce korun, vyjde v provedení do karavanu na čtyřnásobek. Obývací stěnu, kterou byste do bytu pořídili za třicet tisíc, koupíte za tři sta tisíc.

Na rozdíl od laminátových buněk zavěšených v minulosti za škodovkami jsou moderní karavany mnohdy jako luxusní dům. "Výhodou je, že jsou mobilní a mohou měnit prostředí podle libosti," řekl Fiřt. Ceny moderních domů na kolech jsou od 800 000 do několika milionů korun.

Podle Fiřta zájem o karavanovou turistiku v Česku výrazně roste. "Není to jen hobby, ale způsob života. Lidé, kteří si takové cestování oblíbí, jsou ochotni investovat nemalé prostředky," řekl. Federace campingu a caravaningu České republiky sdružuje asi 850 členů. Počet lidí, kteří holdují karavanové turistice, se však jen těžko může odhadnout.

Karavan jako levnější hotel

Karavany byly hitem spíš v minulosti, teď se na jejich místo tlačí obytné vozy. "Lépe a rychleji se s nimi jede, je to fajn prostředek pro někoho, kdo víc cestuje, přejíždí z jednoho místa na druhé," vysvětluje Miroslav Fiřt.

Naopak karavany si pořizují ti, kdo dorazí k moři a příbytek mají jako levnější hotel.

Pražský sraz karavanů začal o uplynulém víkendu a bude trvat až do poloviny

Češi využívají karavany nejčastěji pro cesty k moři. Oblíbenými destinacemi karavanistů jsou Chorvatsko, Španělsko, ale také Slovensko nebo maďarský Balaton.

Československo bylo v roce 1933 při založení mezinárodní federace, která sdružuje milovníky kempování. Záštitu nad akcí převzali premiér Petr Nečas, ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský a pražský primátor Bohuslav Svoboda. Sraz karavanistů končí 14. srpna.

Autoři: , ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.