Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dunlopova pneumatika se zrodila díky drkotající tříkolce

aktualizováno 
Druhá polovina 19. století přinesla mnoho vynálezů, které navždy ovlivnily dopravu po souši. K těm nejdůležitějším bezesporu patří jízdní kolo a automobil - ani jeden z těchto dopravních prostředků by ale nejspíše nebyl tak úspěšný bez objevu jednoho veterináře.

Ilustrační foto

Až skotský rodák John Boyd Dunlop, který praxi provozoval v irském Dublinu, totiž dal světu vzduchem plněnou pneumatiku. Patent na svůj vynález dostal Dunlop před 120 lety, 7. prosince 1888, a pneumatiky nesoucí jeho jméno dodnes "obouvají" miliony aut či motocyklů po celém světě.

Gumové obruče se přitom na kolech dopravních prostředků objevovaly už dříve, jízda ale ani při jejich používání příliš pohodlná nebyla. Důkazem toho byl i syn Johna Dunlopa, který často proháněl po dvoře rodinného domu svou tříkolku.

Vozítko drkotalo po kamenité cestičce, a pokud náhodou ne, vyrývalo hluboké rýhy do trávníku. Traduje se, že Dunlop starší to jednoho únorového dne roku 1888 už nevydržel a s použitím zahradní hadice a gumové zástěry vytvořil první pneumatiku. Syna sice k použití svého vynálezu musel přesvědčovat, ale nakonec uspěl a zárodek nového průmyslového odvětví byl na světě.

Dunlop dlouho neváhal a spolu se společníkem Robertem Edlinem, výrobcem jízdních kol, se rozhodl svůj vynález začít vyrábět. Právě Edlin sestrojil v říjnu 1888 Johnu Dunlopovi první bicykl vybavený pneumatikami. Za rok z dílny vyjelo dalších 20 jízdních kol a šest tříkolek, na dalších 24 jinde koupených strojů pak Edlin a společníci pneumatiky namontovali dodatečně.

Už na jaře 1889 dostaly pneumatiky také závodní kola, jejichž jezdci tak získali výrazný náskok před konkurencí. Premiérovým vítězstvím se tak mohl 18. května 1888 pochlubit závodník Willie Hume.

Důležitější pro vývoj pneumatiky se ale ukázal být jeden z přihlížejících, William Harvey Du Cros. Majitel továrny na výrobu papíru se totiž rozhodl, že na Dunlopově nápadu vydělá. Za 3 000 liber a 1 500 akcií nově založené společnosti Pneumatic Tyre and Booth's Cycle Agency získal od vynálezce patentní práva a rozjel výrobu. Ze snů o velkolepém obchodním úspěchu se ale velmi rychle probudil - už v roce 1890 se totiž objevila v časopise Sport and Play informace o tom, že John Dunlop nebyl prvním, kdo na pneumatiku přišel.

Už v polovině 40. let 19. století totiž dostal stejný nápad skotský vynálezce Robert William Thomson, který si svá "vzdušná kola" také patentoval. Úspěšně je také zkoušel použít na několika koňských povozech, jeden z nich dokonce ujel bez závad přes 1 500 kilometrů. Pro větší rozšíření vynálezu ale nebyla vhodná doba, a tak upadl v zapomnění. John Dunlop přišel s pneumatikou jen krátce po sestrojení prvních automobilů a v éře rozmachu jízdy na kole - jeho vynález tedy měl zajištěný odbyt. Kvůli Thomsonovu prvenství nakonec v roce 1891 Dunlop o patent přišel a výroba pneumatik tak byla rázem otevřena dalším zájemcům.

Existovaly sice patenty na konkrétní konstrukční řešení, nejdůležitější nápad, tedy připevnit gumovou hadici ke kolu, ale mohl využít prakticky každý. Dunlopův vynález do konce 19. století prakticky vytlačil pevné gumové obruče a díky bratřím Michelinům se také stal samozřejmou součástí automobilu. Sám vynálezce se ale z podnikání kolem pneumatik stáhl už v polovině 90. let 19. století. Jeho jméno ale nebylo zapomenuto, nápis Dunlop lze dodnes najít na pneumatikách mnoha automobilů i motocyklů.

Slavnou značku v současnosti ze tří čtvrtin vlastní americká společnost Goodyear, zbytek ovládá japonská gumárenská firma Sumimoto.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Většinu aut v Česku koupí firmy, třetina je škodovek

Faceliftovaná Škoda Fabia

V České republice se za sedm měsíců letošního roku prodalo 165 422 nových osobních aut. Je to mírný meziroční nárůst o...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz