Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dušek: Zvítězí jednoválce

aktualizováno 
Jindřich Dušek, designér, šéfredaktor vznikajícího časopisu Autodesign

Co vám nejvíce chybí na automobilu současnosti a co se na něm zásadněji podle vás změní do roku 2010?

Myslím, že mu nic nechybí, je takový, jaký jej společnost potřebuje. Existuje celá škála druhů automobilů, které vyhovují společenské a ekonomické objednávce. Můžeme si stěžovat na nedostatek originality - když budeme mluvit o designu, ale je zřejmé, že se auta navrhují tak, aby vyhovovala vkusu průměrného středoproudaře. A co se změní do roku 2010? Myslím si, že v Evropě ani v Americe (teď myslím hlavně USA a Kanadu) se mnoho nezmění. Představuji si, že se automobil stane dostupný pro obyvatele dosud méně rozvinutých oblastí Asie - trhy v Indii a Číně nebo v Rusku musí pro dnešní automobilky představovat obrovskou výzvu. Mohly by tu vznikat projekty určené pro jiné než "euroamerické" zhýčkané a tradicí svázané zákazníky.

Kdy se začnou po silnicích běžně prohánět vozy s vodíkovým pohonem a která z technologií zpracování vodíku nakonec zvítězí? Nebo se dočkáme ještě úplně jiného pohonu?

Představuji si, že to bude okolo roku 2020. Která technologie zvítězí? Systém palivových článků vyrábějících elektrickou energii pro elektromotory nebo zážehová pohonná jednotka schopná zpracovat kromě vodíku i benzín? Těžko říct. Asi až praxe a masovější nasazení vodíkového pohonu ukáže, který směr zvítězí. Ve hře jsou hlediska bezpečnosti, výkonu, hmotnosti a velikosti jednotek, a také vyjádření celkového ekologického zatížení jednotlivých variant.

V Česku pochází každé druhé prodané auto z továren Škody. Změní se toto silné postavení domácí automobilky v nejbližších letech?

Podle mého názoru si škodovky v příštích 5 až 10 letech udrží významnou pozici u českých zákazníků.

Nepřivedou stále ucpanější silnice a dálnice více lidí na vlaková a autobusová nádraží?

Asi ano, pro některé cesty a pro některé pasažéry se vlak, ale i autobus, tramvaj, metro nebo rychlodráha v Praze může stát lepším (rychlejším, bezpečnějším, ekologičtějším, pohodlnějším) dopravním prostředkem. Zatím však tyto atributy v Česku těmto dopravním prostředkům nezřídka chybí.

Co by mohlo zlepšit současnou situaci na českých silnicích, kde se stává ve srovnání s Evropou nadprůměrné množství nehod a kde často kralují bezohlední piráti, jímž jsou příkladem i řidiči vládních limuzín?

Aut je čím dál více a silnice jakoby nestačily - ani kvalitou, ani průchodností. Rychlé a jednoduché řešení asi není nasnadě. Jednak jde o "vyřešení" technických podmínek, (což je záležitost peněz), jednak o odklon od hulvátství, buranství a agresivity (což je stav ducha celé společnosti). Jízda po českých silnicích ve městě i na dálnici je čím dál více nervydrásajícím zážitkem.

Jaký trend ve světě automobilů převáží? Auta pro radost, sporťáky, malá městská vozidla, velká auta pro rodinu? Nebo zvítězí "chytrá auta", která spojují všechno dohromady?

Myslím, že převáží středoproudařská auta pro rodinu (snad čtyřmístná), ve kterých z 90 % jezdí  obvykle 1 až 2 osoby. Jsou to tzv. jednoválce nebo dvouválce (podle počtu osob, které se v nich "válí"). Automobil bude spolu se "vzrůstající" (měnící se) životní úrovní a celém světě patřit do rodiny stejně jako pračka, myčka nebo plazmová televize. Nejvíce se toho bude z hlediska designu i techniky odehrávat u městských a sportovních automobilů. A městská vozidla se budou prosazovat i z hlediska objemu výroby. Chytrá auta s vodíkovým pohonem, která nebudou potřebovat silnice, ale budou se za pomoci autopilota pohybovat po svých trajektoriích jak ve městech, tak i v meziměstských aglomeracích, pochopitelně zvítězí. Ale to už se budeme nacházet v tak trochu jiném kyberprostoru.

Jakým autem jezdíte vy?

Jezdím Škodou Octavií 4x4 a také klasickým Roverem 820.

***

Giugiaro : V autech už chybí jen sekretářka

Opravdovou budoucností je ekologie. Osobně příliš nevěřím využití vodíku jako alternativního zdroje energie v blízké době, protože by to vyžadovalo také změny na politicko-ekonomické úrovni. Předpokládám jeho větší využití až v delším časovém horizontu ...VÍCE

Rinderknecht: Auta se vzdají kudrlinek

Všichni výrobci se budou snažit vytvořit jedinečný, snadno rozpoznatelný design a charakter vozu. Auta se vzdají zbytečných kudrlinek ...VÍCE

 

Bambas: Nechme monarchistických manýrů

O vládních řidičích si nemyslím, že by to byli příklady bezohlednosti, jenom se jejich případnému a celkem výjimečnému selhání věnuje mimořádná publicita. Vztahům mezi lidmi by pomohlo opustit monarchistické manýry ...VÍCE

Blata: Za vzor vezměte motocykl

Situace na českých silnicích vyžaduje velmi schopného ekonomického poradce nebo kouzelníka ...VÍCE

 

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.