Tři roky po koupi a auto najednou přestane jet, třeba kvůli poruše motoru nebo převodovky. Jestli jezdíte třeba v Seatu Altea s dvouletou zárukou, čeká vás oprava v servisu, kterou budete muset draze zaplatit. Pokud máte Hyundai i30 s pětiletou garancí, můžete být v klidu.
Auto vám opraví zadarmo, můžete ušetřit i desítky tisíc korun. Nadstandardní záruky začala nabízet spousta výrobců i prodejců. Někde jsou zadarmo, jinde si garanci za pár tisíc můžete o další roky prodloužit.
Základ jsou dva roky, nadstandard až sedm
Dvouletá záruka bez omezení počtu najetých kilometrů je základ, který je stanoven zákonem. Pokud se v této době na autě objeví jakýkoliv problém, za nějž nemůže jeho majitel, nebo nejde o běžné opotřebení, musí se prodejce postarat o bezplatnou opravu.
Může se hoditNové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz |
Odbytová krize nutí stále další výrobce garance prodlužovat. Pětiletou tak nabízí třeba Hyundai, šestiletou Opel a sedmiletou Kia – poslední dva roky však ručí jen za motor a převodovku. Jen pro zajímavost, v USA začal od ledna korejský Hyundai nabízet desetiletou záruku omezenou ujetím asi 250 tisíc kilometrů. To je zatím světový rekord.
Velkou výhodou je, že delší záruky bývají přenositelné na nového majitele, což se dá zohlednit vyšší cenou při dalším prodeji. Za pár let tak budeme vídat inzeráty nabízející „čtyři roky starý vůz v záruce“.
I s prací zdarma
Zajímavou nabídku mají prodejci značek Mercedes-Benz, Jeep, Dodge a Chrysler. Majitelé všech aut koupených v Česku od ledna loňského roku ušetří desítky tisíc korun za práci v servisu. Kromě záruky totiž dostali i službu, v jejímž rámci mají na šest let veškeré předepsané servisní práce zdarma.
Nemusí tak platit za výměnu filtrů, olejů, brzdové kapaliny a samu práci, která s tím souvisí. Například
u Mercedesu třídy B to znamená, že v průměru ušetří 60 tisíc korun.
Záruku lze prodloužit
Tam, kde je základní záruka pouze dvouletá, prodejci nabízejí její prodloužení o další roky. Někde automaticky, někde to stojí trochu smlouvání a téměř vždy to jde za příplatek.
Jako zájemci o nový vůz jsme se zeptali v prodejně Ford Charouz v Kladně a prodejce nám prodlouženou
tříletou záruku za 3 825 korun na Ford Focus nabídl zadarmo jako bonus. Kdybychom chtěli ještě delší, už bychom museli platit. Až na sedm let nebo 150 tisíc kilometrů by nás to stálo 14 000 korun.
Investice na první pohled možná vysoká, ale v případě zásadnějších problémů vzhledem k cenám práce v servisech a hlavně náhradních dílů se velmi rychle vrátí.
Rez: jen zevnitř ven
Dalším poměrně častým bonusem výrobců a prodejců aut bývá tříletá záruka na vady laku. Jakmile tedy objevíte kaz, o němž se dá předpokládat, že vznikl chybou při výrobě, auto reklamujte. V tomto případě jde nejčastěji o takzvané puchýřky nebo strupy, které mohou způsobit, že se lak časem odchlípne a plech pak začne reznout.
Nejdelší garance bývá poskytována právě na prorezivění karoserie. Ta u nových aut obvykle trvá 12 let.
Vypadá to sice lákavě, ale prodejci ve smlouvě mají poznámku, že se vztahuje jen na reznutí směrem zevnitř ven. Tím se brání tomu, aby auto kvůli korozi karoserie nereklamoval někdo, kdo s autem boural, odřel ho a ťuknuté místo pak začalo rezivět. Při korozi zevnitř ven je téměř jisté, že jde o chybu automobilky při výrobě.
Čtěte podmínky smlouvy
Délka základní záruky nemusí být tak dlouhá, jak se na první pohled zdá z reklamních prospektů. Příkladem je Kia cee’d, pyšnící se sedmiletou zárukou. Ta však platí jen na motor a převodovku; na ostatní části vozu prodejce nabízí záruku pětiletou. Ale i to je velmi dobré. Podobně je na tom například Opel, který u většiny modelů nově zavedl záruku na šest let nebo 120 tisíc ujetých kilometrů. Její prodloužení se však vztahuje pouze na nejdražší části auta, tedy motor, převodovku a rozvodové ústrojí.
Častou podmínkou pro platnost garance také bývá fakt, že na autě nesmějí být provedeny žádné zásahy, které by vadu mohly způsobit. To se týká hlavně zasahování do motoru při chiptuningu, kdy se dodatečně zvyšuje jeho výkon. U některých značek prodejce platnost prodloužené záruky podmiňuje servisními prohlídkami.
Majitelé nových mercedesů dostanou garanci na prorezivění karoserie sice na 30 let, ale po celou dobu musí každé čtyři roky do značkového servisu. Součástí záruky obvykle bývá ještě jeden bonus. A to asistenční služba pro situace, že se auto porouchá.
Stačí pak zavolat na nonstop infolinku a její pracovníci zajistí opravu na silnici, případně odtah
k nejbližšímu servisu a někdy i poskytnutí náhradního vozu nebo nocleh v hotelu zdarma.
Záruky |
Audi – Záruka trvá 2 roky, na lak 3 a 12 let na prorezivění karoserie. |
BMW – Záruka trvá 2 roky, na lak 3 roky, na prorezivění 12 let. |
Citroën – Záruka trvá 2 roky. Na lak 3, na prorezivění 12 let. |
Dacia – Záruka trvá 3 roky, při leasingu 5 let nebo 120 000 km. |
Fiat, Alfa Romeo, Lancia – Záruka trvá 2 roky, na lak 3, na prorezivění karoserie 8 let. |
Ford – Celková záruka i záruka na lak na většinu modelů trvá 2 roky. Na prorezivění 12 let. |
Honda – Záruka trvá 3 roky nebo do ujetí 100 000 km. Záruka na lak je 3 roky. Na prorezivění |
Hyundai – Modely i10, i20, i30 a i30CW mají záruku 5 let. Ostatní 3 roky. |
Chevrolet – Záruka trvá 5 let nebo 120 000 km. |
Kia – Záruka na modely c’eed a Sportage je 5 let nebo 150 000 km. Na motor a převodovku je záruka 7 let nebo 150 000. Záruky na ostatní vozy se liší. |
Mitsubishi – U modelů Colt a Outlander záruka trvá 5 let nebo 150 000 km. U ostatních modelů 3 roky nebo 100 000. |
Opel – Záruka trvá 6 let nebo 120 000 km (modely GT, Vectra mají záruku 2 roky). |
Peugeot – Záruka trvá 2 roky. Na lak 3 a na prorezivění 12 let. |
Renault – Záruka trvá 2 roky, na lak 3 a na prorezivění 12 let. |
Seat – Záruka trvá 2 roky, na lak 3 a 12 let na prorezivění. |
Subaru – Záruka trvá 3 roky nebo do ujetí 100 000 km. Na prorezivění je záruka 12 let. |
Suzuki – Záruka trvá 3 roky nebo do ujetí 100 000 km. Záruka na lak jsou 3 roky, záruka na prorezivění je 12 let. |
Škoda – Záruka trvá 2 roky, na lak 3 roky a na prorezivění 12 let (10 let u modelu Octavia Tour). |
Toyota – Záruka trvá 3 roky nebo do ujetí 100 000 km. Záruka na lak jsou 3 roky, na prorezivění karoserie 12 let. |
VW – Záruka trvá 2 roky (modely Passat 3 roky), záruka na lak je 3 roky. |