Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dveře, po kterých všichni touží, vyvíjel Ford tři roky

aktualizováno 
Dvoje boční dveře, mezi nimiž nepřekáží středový sloupek, jsou uskutečněným designérským snem. Na autosalonech obdivujeme koncepty aut, které otevřou dveře na boku a odkryjí celý interiér. Na silnicích je už ale nepotkáme. Ještě letos dorazí rodinný ford, který si tuhle parádičku dovezl do výroby.

Ford B-Max | foto: Ford

Vynechat prostřední sloupek a otevřít celý bok je lákavé a efektní. Jenže pak dorazí takové auto do sériové výroby a s parádním skvěle pohodlným nastupováním je konec.

Středový sloupek, tedy ten vedle řidiče a spolujezdce, v autohantýrce se mu říká  B-sloupek, je totiž důležitým bezpečnostním prvkem, který chrání posádku při bočních nárazech. Je velmi tuhý, kromě ochrany při nárazu se také podílí na pevnosti celé karoserie.

Peugeot HX1 Metamorphosis

Peugeot HX1 Metamorphosis

A designéři by se ho nejraději zbavili. Protože pár dveří otevírající se na boku auta od sebe je efektní a třeba pro nastupování dozadu i mnohem pohodlnější.

Vypořádali se s tím už konstruktéři japonské Mazdy. U parádního kupé RX-8 s netradičním wankelovým motorem to vyřešili tím, že zadní dveře otevírané vzad jsou menší, uvnitř mají výztuhu a celé auto je přikrčené kupé.

Může se hodit

Máte rádi auta značky Ford a uvažujete o jeho koupi? Vybírejte z nabídky na Automodul.cz/Ford.

To Ford B-MAX je malý velkoprostorák. Přední dveře se otevírají konvenčně, zadní odsouvají vzad. Nový ford připravený v sériovém provedení na premiéru do Ženevy využívá řešení se středovými sloupky karoserie integrovanými do konvenčních předních a posuvných zadních dveří.

Kategorie malých MPV je tak jedna z těch, kde se automobilky umí nejvíce odvázat. Opel Meriva má dveře otevírané od sebe, kvůli tomu musel výrobce dokonce žádat o výjimku z německých předpisů. Škoda nabízí nekonvenčně tvarovaný roomster, který dokonale polarizuje veřejnost v názoru, zda je hezký, nebo ošklivý. Citroën C3 Picasso a další premiéra chystaná do Ženevy v podobě Fiatu 500L jsou v této společnosti nakonec víceméně konvenční, zdobí je aspoň parádní design.

Opel Meriva

Opel Meriva

Tři roky práce

Systém Easy Access Door, jak Fordovi vývojáři novince říkají (dveře se snadným přístupem), usnadňuje nastupování a vystupování v úzkých parkovacích místech.

Fotogalerie

"Toto převratné uspořádání bez klasického bočního sloupku mohlo vzniknout jen díky dlouhodobé a intenzivní spolupráci mezi designéry a konstruktéry," uvádí automobilka.

Na každé straně karoserie tak vzniká nástupní otvor o šířce 1,5 metru. U vozů s konvenčními dveřmi bývá tato hodnota sotva poloviční. Například Opel Meriva se dveřmi otevíranými jako u skříně a mezi nimi zachovaným B-sloupkem má vzadu nástupní otvor široký asi 0,7 m.

"O takovémto řešení dveří sní designéři už celé roky," přiznává Stefan Lamm, ředitel exteriérového designu v evropském vývojovém centru Fordu.

Při vývoji konceptu strávil jeho tým několik dní pozorováním řidičů v každodenních situacích, jako jsou cesty na nákup nebo vyzvedávání dětí ze školy.

Konstruktéři přemístili vysokopevnostní prvky skeletu karoserie ze středových sloupků přímo do dveří, kde zajišťují ochranu posádky, zejména při bočním nárazu.

Mazda RX-8

Mazda RX-8

"V klíčových místech karoserie byly použity speciální druhy oceli, jež jsou až pětkrát pevnější než běžná ocel. Výsledkem je extrémně tuhá nosná struktura bez nežádoucího nárůstu hmotnosti," uvádí tvůrci.

"Během tří let provedl vývojový tým víc než tisíc detailních počítačových simulací k optimalizaci bočního nárazu," popisuje Ford. "Každá simulace přitom trvala 24 hodin a vyžadovala výpočetní výkon odpovídající osmi výkonným PC." Simulace pak následně ověřili v padesáti skutečných bariérových testech.

V Česku na podzim

Zadní sedadla a přední sedadlo spolujezdce půjdou v B-MAXu sklopit. "Díky této koncepci můžete nakládat bočními dveřmi opravdu velké předměty, dlouhé až 2,3 m," popisuje Ernst Reim, šéfdesignér interiérů u evropského Fordu.

Ford B-MAX
Ford B-MAX

Ford B-MAX

Malé MPV dostane jako jedno z prvních v nabídce Fordu nový litrový přeplňovaný tříválec Ecoboost. Pro B-MAX jsou připravené dvě výkonové varianty se 100 a 125 koňmi. Ty doplní naftový čtyřválec 1,6 TDCI s 95 koňmi výkonu.

Ford B-MAX by měl nahradit, nebo možná spíše doplnit, v Česku veleúspěšný Ford Fusion. Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky totiž upozorňuje: "B-MAX není nový fusion!" Podle Linharta se nový ford na českých silnicích objeví na podzim letošního roku.

Nic nového pod sluncem

Všechno už tu bylo, řekl by skeptik. Stejný koncept s předními otevíracími a zadními odsouvacími dveřmi představil už v roce 1981 Nissan Prairie. Také ten postrádal B-sloupek, o nějaké velké péči o bezpečnost v té době ale nemůže být ani řeč. Však taky další generace velkoprostorového nissanu už prostřední sloupek měly. Princip otevírání dveří ale konstruktéři zachovali.

Nissan Prairie je vůbec zajímavé auto. Je považováno za vůbec první novodobé MPV, které se dostalo do sériové výroby. Nissan předběhl i Renault a Chrysler, kteří jsou s espacem a voyagerem považováni za zakladatele této automobilové odrůdy. 

Aby to nebylo tak jednoduché, uvádí se, že se Japonci při návrhu prairie inspirovali konceptem Giorgetta Giugiara. Jeho Lancia Megagamma, představená v roce 1978 na autosalonu v Turíně, se ale tehdejšímu šéfovi Fiatu (majiteli značky) zdála příliš odvážná a do výroby nedojela.

Prairie byl na pohled takový hodně zvýšený hranatý kombík. Měl sklopnou zadní řadu sedadel a k mání byla i verze s pohonem všech kol.

Hledání prvního MPV

Najít prvního, kdo vymyslel jako první rodinné velkoprostorové auto označované dnes běžně jako MPV (z anglického Multi Purpose Vehicle), je dnes těžké.

Jako vůbec první MPV historie bývá uváděn americký bachratý Stout Scarab z třicátých let. Po něm přišlo třeba DKW Schnellaster.

Zdá se to jako šílenost, ale koncept jakéhosi MPV s předním pohonem vznikl i v Sovětském svazu ve vývojových dílnách automobilky na moskviče. To se psal rok 1964. Jmenovalo se nejprve PT, později NAMI-107 Vasilek a nechyběla mu řada progresivních řešení, jako vpředu napříč uložený motor, prostorový rám s uchycenými vnějšími plastovými panely (za toto řešení je od začátku své kariéry oslavován právě Renault Espace) a sedadla ze vstřikované polyuretanové pěny. Zajímavostí byly posuvné pedály.





Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.