Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvousetkoňová 308: nové GTI od Peugeotu přijíždí

aktualizováno 
Sportovní varianty rodinných hatchbacků jsou velmi populární. Své "gétéíčko" tak má ve své nabídce většina výrobců. Nejnovějším přírůstkem je Peugeot 308 GTi, který se chce prosadit především proti německé konkurenci. Novinka také vrací do ceníku Peugeotu slavné označení GTi.

Peugeot 308 GTi | foto: Peugeot

Astra OPC, Golf GTI, Civic Type-R, Focus RS nebo Megane RS, to jsou všechno sportovní modely oblíbených rodinných hatchbacků. Někteří z nich hrají na sportovnější notu, další jsou kompromisem mezi výkonem a pohodlím a právě do druhé skupiny má zamířeno i nový Peugeot 308 GTi.

Peugeot 308 GTi

Peugeot není mezi sportovními hatchbacky žádným nováčkem. Už v osmdesátých letech si zákazníci mohli protáhnout tlumiče úzkými silničkami v oblíbených modelech 205 GTi a 309 GTi. I v dalších letech Peugeot nabízel sportovní verze svých modelů, ale obliby letité dvěstěpětky už nedosáhly.

A právě nová 308 GTi by mohla být tím správným návratem ke kořenům. Pomoct jí k tomu má především přeplňovaný motor 1,6 THP s přímým vstřikováním, variabilním časováním sacích ventilů a především vysokotlakým přeplňováním. Z poměrně skromného objemu (i když při dnešním downsizingu spíš průměrným) se technikům podařilo vydolovat 147 kW, tedy rovných 200 koní. A to je už slušná porce výkonu.

Peugeot 308 GTi

Ve své podstatě se výkonovými parametry Peugeot těsně blíží populárnímu Golfu GTI, který má ale dvoulitrový přeplňovaný motor. Golf je o fous výkonnější, rozdíl je jen osm kilowattů, točivý moment včetně průběhu je pak u obou vozů téměř srovnatelný. V praxi se golf na stovku dostane o osm desetin sekundy rychleji (6,9 sekundy proti 7,7 sekundám). Mégane s Focusem a se starší Astrou mají výkon vyšší. Běžnému použití auta pro rodinné účely v jejich případě ale překáží třídveřová karoserie.

Výrobce se chlubí, že s nízkoobjemovým motorem lze jezdit i velmi úsporně. Papírová hodnota průměrné spotřeby je opravdu krásná, podle výrobce stačí novému sporťáku jen 6,9 litru paliva na sto kilometrů. Jenže takové spotřeby půjde dosáhnout jen při velmi klidné jízdě. Při využití dynamického potenciálu motoru odhadujeme reálnou průměrnou spotřebu okolo 10 litrů na sto kilometrů.

Peugeot 308 GTi

Verze GTi se samozřejmě odlišují od běžného provedení jednotlivých automobilů a u Peugeotu tomu není jinak. Podvozek je upraveny a zesílený. Je i snížený o deset milimetrů, což srazilo celkovou výšku auta a i jeho těžiště. Standardní kola mají rozměr 225 x 40 R18 a o zpomalení se starají velké brzdové kotouče 340 x 30 mm vpředu a 290 x 12 mm vzadu. Navíc lze vypnout stabilizaci podvozku i další podpůrné elektronické systémy.

Správný sporťák musí i sportovně vypadat. 308 GTi proto má zadní křídlo, přední nárazník z modelu 308 CC, zadní nárazník s difuzorem, nezbytnou chromovanou koncovku výfuku a také samozřejmě označení GTi na zadních dveřích a bocích auta. Změn doznal i interiér. Řidiče potěší kožený volant, hliníková hlava řadicí páky a také sportovní pedály.

Peugeot 308 GTi se ve Francii začne prodávat už tento měsíc, u nás do prodeje přijede pravděpodobně až po prázdninách. Ve Francii byla základní cena GTi stanovena v přepočtu na přibližně 680 000 korun. Za obdobnou sumu by se pak mělo gétéíčko prodávat i u nás. Kdo by však nechtěl čekat, může si dopřát nový motor 1,6 THP již nyní a to v kupé-kabrioletu modelu 308 CC.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.