Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dvoutaktním nafťáku pro Renault pracovalo české ČVUT

  9:11aktualizováno  9:11
České vysoké učení technické v Praze má výrazný podíl na vzniku dvoutaktního naftového motoru, jehož prototyp v prosinci představila automobilka Renault. Tato univerzita byla jedním z partnerů evropského projektu Powerful, který probíhal od ledna 2010 do června 2014.

Renault chystá auto za sto tisíc a do něj naftový dvoutakt, motor je určený především pro indický trh, který má podle automobilek velký potenciál. Koncept Eolab (na obrázu) naznačuje podobu příští generace Renaultu Clio. | foto: Renault

Na vývoji motoru se na Českém vysokém učení technickém v Praze dále pracuje a s francouzskou automobilkou je tým vývojářů podle Pavla Brynycha z Fakulty strojní ČVUT stále v kontaktu.

Tým z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulty strojní ČVUT pod vedením Jana Macka pracoval na návrhu plnění motoru. Vedle dalších součástí vyvíjel také turbodmychadlo a mechanicky hnané dmychadlo (kompresor). Brynych považuje vývoj plnicí skupiny za zásadní pro úspěch motoru. 

Dvoutaktní turbodiesel s objemem 730 centimetrů krychlových má být pohonnou jednotkou malých osobních případně užitkových vozidel. Jeho hlavní výhodou má být nízká spotřeba paliva a nízké emise škodlivin ve výfukových plynech. Na rozdíl od dřívějších dvoutaktních motorů, které se používaly například ve východoněmeckých trabantech, má díky použité technologii stálou olejovou náplň v klikové skříni. Do paliva se tak už nemusí přimíchávat mazací olej. „Nepoučený uživatel vozidla tak ani nepozná rozdíl od čtyřdobého motoru,“ poznamenal Brynych.

V dvoutaktním rytmu

Motoráři rozpůlili veleúspěšný turbodiesel 1,5 dCi, který se objevuje v renaultech, nissanech i daciích, a díky partnerství francouzské značky s Daimlerem jezdí i v mercedesech.

Vzniklý lehký přeplňovaný dvouválec objemu 730 ccm navíc učí pracovat ve dvoutaktním rytmu. Motorářům se z něj podařilo dostat výkon 47 až 67 koní a 115 až 145 newtonmetrů. Výsledek je efektivnější (až o 15 procent oproti srovnatelně výkonnému čtyřválci), úspornější, jednodušší a výrobně levnější, než kdyby zvolili čtyřtaktní konstrukci s více válci. Oproti původnímu 1,5 dCi je prý až o 40 kg lehčí.

Dvoutaktní nafťáky dnes pracují třeba v lokomotivách - čtěte více

Renault předložil expertům z ČVUT jasnou představu ohledně parametrů a konstrukce motoru. „Z té jsme tedy vycházeli a v průběhu projektu ji upravovali a ladili tak, abychom byli schopni plnit požadavky na výkon a moment motoru,“ přiblížil průběh spolupráce Brynych.

Projekt Powerful spadal pod vědecké pracoviště ČVUT v Roztokách u Prahy. Začal v rámci Výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka a po dvou letech pokračoval v Centru vozidel udržitelné mobility (CVUM), což je projekt, který na první jmenované centrum navázal.

Čtyřčlenné mezinárodní konsorcium včetně ČVUT a Renaultu chce ve spolupráci pokračovat, proto podalo návrh dalšího projektu v rámci evropského dotačního programu Horizont 2020. „Tento návrh nyní čeká u Evropské komise na schválení,“ uvedl Brynych.

Centrum vozidel udržitelné mobility má celou řadu společných projektů s domácími i zahraničními automobilkami. Některé jsou spolufinancované z fondů Evropské unie, jiné jsou čistě komerční. „Nejedná se vždy pouze o aplikace pro osobní automobily, ale spolupracujeme i na vývoji motorů a celých pohonných řetězců pro užitková vozidla popřípadě autobusy,“ uvedl Brynych.

Vedle vývoje motorů probíhá v nových laboratořích tohoto centra i testování motorů, převodovek a celých vozidel. „Naše softwarové vybavení a simulační nástroje jsou srovnatelné s vývojovými odděleními automobilek,“ řekl Brynych, podle nějž nejmodernějším dostupným vybavením disponují také brzdová stanoviště.

Autoři: ,



Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Taxi dělá sexy těla

Sexy kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018

Kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018 je tu a zas je to pokoukání. Konkurence kalendáře Pirelli s umělohmotnými...

Vědci zkoumají únavu řidičů: Britové analyzují hlas, Ford má čepici

Bezpečnostní čepice Ford

Únava za volantem je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Přitom sami řidiči nejsou schopní posoudit, zda už...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Najdete na iDNES.cz