Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvoutaktní nostalgie: sedmimístný kombík Saab 95

aktualizováno 
Svět byl tehdy pomalý, dvoutaktní, devadesátka byla závratná rychlost, sedmdesátka akorát a se sedmimístným kombíkem se jezdilo i rallye. Kvůli Saabu 95 by stálo za to tuhle dobu navštívit.

Saab 95 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Nejnovější saab

Čtěte, jak jezdí nový Saab 9-5

Dnešní moderní auta umí jezdit rychleji, než je pro chabé smysly a reakce člověka dobré a bezpečné. Namasírují vám pomalu i ušní lalůčky a udělají za vás první poslední. A většina řidičů ani neví, co všechno jejich auto umí. Ale pocit, že se po otočení klíčku v zapalování opravdu něco děje a ta radost, když se vám podaří rozjet...

Saab 95

Saab 95 je praprapradědeček letošní novinky švédské automobilky, která měla loni namále. Sedmimístný třídveřový kombík, který jakoby právě vyjel z výrobní linky, opečovávají přímo v Trolhattanském muzeu Saabu. Jezdí jak zamlada, jen se o něj v provozu mezi dravými moderními auty hodně bojíte. Jízda je jistá, pohodová. Jen kdyby ostatní tak nespěchali.

Saab 95

Vyráběl se od roku 1959 do roku 1978, poslední dva roky už jenom jako pětimístný.

Saab 95

Celkem jich vzniklo přes 110 tisíc. Kromě osobáků vznikaly také dvoumístné nákladní verze a dokonce i pick-upy.

Saab 95

V roce 1967 dostal Saab 95 čtyřtakt z Fordu Taunus. Karoserii namaloval Sixten Sason, švédská designérská legenda, která namalovala i prvního prasaaba.

Technicky vychází ze Saabu 93, který se představil v roce 1955. Saab 95 ale dostal některé díly z novějšího modelu 96, který je o rok mladší.

Saab 95 - červený je ročník 1959, béžový 1978

"Pětadevadesátka" se představila koncem padesátých let, to ještě u Saabu panovaly dvoutaktní časy. Dvoutakt má úplně stejný zvuk jako ve východoněmeckém wartburgu.

Tříválec s objemem 841 kubíků a 38 koňmi prý uměl 95 rozdovádět i na stodvacetikilometrovou rychlost. Zrychlení z nuly na stovku prý ale trvalo skoro tři čtvrtě minuty. Kapota se jako u všech starých saabů odklápí dopředu, jednoduchý motor šlape jako hodinky. Motor hezky bezprostředně reaguje na plyn.

Tohle auto vám ukáže, jak jsme dnes rozmazlení. Čtyřmetrový Saab 95 byl ve své době jeden z opravdu velkých kombíků. Navíc odvezl až 500 kilo cestujících a nákladu. Dnes je stejně dlouhá nejmenší škodovka, ve které se nám nechce jet ve čtyřech na dovolenou. A ještě jedna zajímavost, rozvor náprav, který určuje místo pro nohy posádky v podélném směru, je jen o necelé 2,5 centimetru kratší, než u první generace Škody Octavia.

Dost místa pro sedm

Jak se do druhé řady sedadel v stařičkém saabu vecpou vedle sebe tři, si raději nepředstavujete a to nejlepší teprve čeká na poslední dva z výpravy. Ti se totiž vejdou do kufru. Otevřete víko (mimochodem, podlaha kufru je hezky nízko a skvěle se dovnitř nakládají věci), vyklopíte opěradlo a před něj sedák, nohy máte ve vaničce a sedíte zády ke směru jízdy. Dva mají místa na nohy víc než v dnešních sedmimístňácích, ale musí mít malé zadky.

Saab 95Saab 95

Za volantem vás přivítá vůně benzinu a obrovský prostor pro řidiče a spolujezdce, nepřekáží tam totiž žádný středový tunel. Před nosem máte malinké čelní sklo. Ven je ale skvělý výhled. Takový si v dnešních autech s tlustými sloupky (mají je v zájmu bezpečnosti) neužijete.

Bezpečnostní pás si zapínáte na prsou, podobnou sponou, jakou se dnes poutáte v letadle. Tříbodové pásy, které známe dnes, tehdy právě vynalézali u Volva.

Nastartujete, ozve se drnčivý zvuk, odjistíte ručku a můžete vyrazit. Držíte obrovský tenounký volant, pod ním napravo je páčka směrovek. Pedály jsou trochu vyosené směrem do středu auta.

Stačí jen pár nejnutnějších ovladačů, zpětné zrcátko je uchycené na přístrojovce a tachometr ukazuje rychlost přirůstající ryskou jako na teploměru. Dálkovky ovládáte spojkovou nohou spínačem na podlaze.

Řadička napravo pod volantem má taky něco do sebe. Je to klasické "háčko" jako v moderních autech, akorát pootočené o devadesát stupňů, dráhy jsou kraťounké a přesné, že by dnešní auta mohla závidět. Čtyři stupně volíte tenkou páčkou, na kterou dosáhnete malíčkem i s rukou na volantu. Pro zpátečku páčku povytáhnete a řadíte dolů na místo dvojky.

Jako všechny staré saaby, má i 95 skvělý rejd, auto je lehounké, takže vám posilovač řízení nechybí. Chybí ale posilovač brzd, takže si chvílemi pomáháte očima a přemýšlíte pořádný kus dopředu.

Saab 95

"Letecká kvalita vám dává víc za vaše peníze," říkala dobová reklama na tohle auto. A sedmimístný kombík dokonce jel v roce 1961 Rallye Monte Carlo, i proto že to byl jediný saab se čtyřstupňovou převodovkou. Erik Carlsson tehdy dojel na parádním čtvrtém místě.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.