Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvoutaktním motorem za čistší ovzduší

aktualizováno 
Dvoutaktní motor řve pod duroplastovou kapotou nesmrtelného trabantu. Že by v namodralém dýmu, který voní po spáleném oleji, bylo něco ekologického, nikdo nepředpokládá. Dvoutaktní motor ale zapomenutý není, alespoň pro vývojáře firmy Ricardo a brightonské univerzity.

Motor Ricardo 2/4SIGHT | foto: Ricardo

Někdy je opravdu velmi zábavné a příjemné sledovat, co všechno je schopen člověk vymyslet. Do kategorie těchto nápadů patří i motor, který kombinuje dvoutaktní a čtyřtaktní cyklus. Tento nápad si jistě vysnilo mnoho technicky nadaných, realizaci jako první provedla firma Ricardo.

Představila testovací verzi revolučního motoru, který lze za chodu bez přerušení toku výkonu přepínat mezi čtyřtaktním a dvoutaktním režimem chodu. Prototyp, na jehož vývoji se podílela i společnost Denso a University of Brighton, má šest válců a objem 2,1 litru.

Výkonově je však srovnatelný s 3,5 litrovým šestiválcem. Oproti němu uspoří podle testů Ricarda motor 27 % paliva. V automobilu s hmotností 1 800 kilogramů a pětistupňovou automatickou převodovkou to znamená, že emise CO2 klesnou z 260 g/km na 190 g/km.

Motor s názvem 2/4SIGHT používá propracované časování a variabilní zdvih ventilů a přímé vstřikování paliva. Díky tomu nejsou pro dvoutaktní režim zapotřebí žádné přepouštěcí kanály, a motor se tak prakticky na první pohled neliší od běžného čtyřtaktu. Teprve pokročilé řízení časování, zdvihu a zapalování dělá ty pravé divy.

Motor Ricardo 2/4SIGHT

Schéma fungování motoru 2/4SIGHT ve dvou a čtyřtaktním režimu

Motor může prakticky kdykoli přepnout ze čtyřtaktního chodu na dvoutaktní, aniž by se to jakkoli projevilo na plynulosti toku výkonu. A to jak v režimech konstantního zatížení, tak v přechodových režimech. Čtyřtaktní režim se kvůli větší plynulosti chodu využívá při ustálených jízdních režimech a nízkých zatíženích.

V současné době připravují autoři projektu zástavbu motoru do reálného automobilu, tak aby se mohla novinka podrobit skutečným jízdním testům. V případě, že budou úspěšné, prakticky nic nebrání rozšíření konceptu 2/4SIGHT do sériové výroby. Podle Ricarda by neměla být použitá technologie nikterak výrazně drahá, a s podobným motorem bychom se tak mohli setkat v běžných automobilech.



Témata: Trabant


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.