Motor Ricardo 2/4SIGHT

Motor Ricardo 2/4SIGHT | foto: Ricardo

Dvoutaktním motorem za čistší ovzduší

  • 42
Dvoutaktní motor řve pod duroplastovou kapotou nesmrtelného trabantu. Že by v namodralém dýmu, který voní po spáleném oleji, bylo něco ekologického, nikdo nepředpokládá. Dvoutaktní motor ale zapomenutý není, alespoň pro vývojáře firmy Ricardo a brightonské univerzity.

Někdy je opravdu velmi zábavné a příjemné sledovat, co všechno je schopen člověk vymyslet. Do kategorie těchto nápadů patří i motor, který kombinuje dvoutaktní a čtyřtaktní cyklus. Tento nápad si jistě vysnilo mnoho technicky nadaných, realizaci jako první provedla firma Ricardo.

Představila testovací verzi revolučního motoru, který lze za chodu bez přerušení toku výkonu přepínat mezi čtyřtaktním a dvoutaktním režimem chodu. Prototyp, na jehož vývoji se podílela i společnost Denso a University of Brighton, má šest válců a objem 2,1 litru.

Výkonově je však srovnatelný s 3,5 litrovým šestiválcem. Oproti němu uspoří podle testů Ricarda motor 27 % paliva. V automobilu s hmotností 1 800 kilogramů a pětistupňovou automatickou převodovkou to znamená, že emise CO2 klesnou z 260 g/km na 190 g/km.

Motor s názvem 2/4SIGHT používá propracované časování a variabilní zdvih ventilů a přímé vstřikování paliva. Díky tomu nejsou pro dvoutaktní režim zapotřebí žádné přepouštěcí kanály, a motor se tak prakticky na první pohled neliší od běžného čtyřtaktu. Teprve pokročilé řízení časování, zdvihu a zapalování dělá ty pravé divy.

Motor Ricardo 2/4SIGHT

Schéma fungování motoru 2/4SIGHT ve dvou a čtyřtaktním režimu

Motor může prakticky kdykoli přepnout ze čtyřtaktního chodu na dvoutaktní, aniž by se to jakkoli projevilo na plynulosti toku výkonu. A to jak v režimech konstantního zatížení, tak v přechodových režimech. Čtyřtaktní režim se kvůli větší plynulosti chodu využívá při ustálených jízdních režimech a nízkých zatíženích.

V současné době připravují autoři projektu zástavbu motoru do reálného automobilu, tak aby se mohla novinka podrobit skutečným jízdním testům. V případě, že budou úspěšné, prakticky nic nebrání rozšíření konceptu 2/4SIGHT do sériové výroby. Podle Ricarda by neměla být použitá technologie nikterak výrazně drahá, a s podobným motorem bychom se tak mohli setkat v běžných automobilech.


Témata: Trabant