Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavitelé vozidel budoucnosti, pozor: génius elektromotorů chystá auto

aktualizováno 
Postavit elektromobil je v mnoha směrech jiná práce než postavit klasické auto. Proto se do takových dobrodružství pouštějí i firmy, které o autoprůmysl dosud nezavadily. K „exotům“, kteří se o něco takového pokoušejí, se po Applu a Googlu přidává výrobce domácích spotřebičů Dyson.

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Elektromobil může vypadat jako mixér nebo třeba splašená pračka, tak proč by nemohl vozit značku vysavačů.

Autodesignéři jsou podle vlastních slov z rozmachu elektromobilů nadšeni. Úplně jiná architektura auta, jiné rozměry agregátů a nové možnosti jejich rozmístění ve vozidle jim rozvazují ruce. Prý se máme na co těšit, slibují. Zatím jejich kreace v zápalu šlechtění aerodynamiky (prospívá dobrému dojezdu) vypadají spíš nehezky.

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Autonomní elektromobil od Googlu tak vypadá jako panda oblečená do prezervativu. S čím se vytasí Dyson, výrobce futuristicky tvarovaných a v mnoha ohledech revolučních vysavačů, se lze jen domýšlet.

Britský Guardian vyštrachal, že po podzimním nákupu start-upu Sakti3, který s pomocí michiganské univerzity vyvíjel akumulátory, se Dyson pouští do vývoje elektromobilu. Do startu mu přidá peníze britská vláda, která přispěje 218 miliony eur, což je bezmála šest miliard korun.

Hitachi Ropits

Elektromobily přebírají velmi bizarní tvary. Výtvor japonského Hitachi připomíná spíš mixér než auto.

Auto se má vyvíjet přímo v Malmesbury, kde Dyson sídlí. Právě vytvoření pěti set nových pracovních míst, hlavně pro vývojáře, bylo argumentem, proč britská vláda Dysonu dotaci přiklepla.

Sir James Dyson je v oboru elektrotechniky celosvětově respektovaná osobnost. K jeho nejdůležitějším vynálezům vůbec patří takzvaný digitální elektromotor. Ten se obejde bez měděného vinutí, je řízený mikroprocesorem a točí se třikrát rychleji než konvenční elektromotory, umí až 110 000 ot./min.

Dyson se proslavil jako vynálezce (sám prý přihlásil na 1600 patentů) a úspěšný podnikatel. Srdcem jeho výrobků jsou malé výkonné elektromotory, které pohánějí jeho slavné bezsáčkové vysavače, fény nebo vysoušeče rukou. Z jeho dílny je také speciální vysavač pro pejskaře, se kterým vyluxujete z línajícího psa chlupy, ještě než z něj opadají.

Společnost Sakti3, založenou před osmi lety, koupil Dyson za 90 milionů dolarů (2,2 miliardy korun). Původně vyvíjela lithiové baterie pro přenosné přístroje a také pro vysavače Dysonu, ovšem britská firma plánuje v příštích pěti letech do jejího rozvoje zainvestovat 1,4 miliardy dolarů (34 mld korun). Stejně jako americká Tesla chce i Dyson postavit obří fabriku, kde mají kromě baterií pro luxy, fény a smartphony vznikat také akumulátory pro elektromobily.

James Dyson prohlásil, že baterie od Sakti3 s tuhým elektrolytem by už dnes mohly zdvojnásobit dojezd elektromobilů.

Společnosti, které se do automobilového byznysu vrhají, mají často blízko k moderním technologiím, a tak si k úkolu postavit elektromobil, což neobnáší výraznější úskalí (kromě mizerného dojezdu), přibírají ještě učení aut jezdit bez řidiče. Právě Dyson má ke stavbě autonomních vozidel slušnou startovní pozici. Jeho vývoj aut bez řidiče by totiž mohl čerpat ze zkušeností se stavbou robotických vysavačů, které bez dozoru vyluxují byt.

Dysonova otevřená mysl může automobilismu dát možná i něco více, než jen další elektromobil. Jeden z jeho nejslavnějších vynálezů, který představil už v roce 1974, se totiž obejde bez elektromotoru. Je to stavební kolečko, u kterého Dyson nahradil kolo gumovým míčem.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů




Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Najdete na iDNES.cz