Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavitelé vozidel budoucnosti, pozor: génius elektromotorů chystá auto

aktualizováno 
Postavit elektromobil je v mnoha směrech jiná práce než postavit klasické auto. Proto se do takových dobrodružství pouštějí i firmy, které o autoprůmysl dosud nezavadily. K „exotům“, kteří se o něco takového pokoušejí, se po Applu a Googlu přidává výrobce domácích spotřebičů Dyson.

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Elektromobil může vypadat jako mixér nebo třeba splašená pračka, tak proč by nemohl vozit značku vysavačů.

Autodesignéři jsou podle vlastních slov z rozmachu elektromobilů nadšeni. Úplně jiná architektura auta, jiné rozměry agregátů a nové možnosti jejich rozmístění ve vozidle jim rozvazují ruce. Prý se máme na co těšit, slibují. Zatím jejich kreace v zápalu šlechtění aerodynamiky (prospívá dobrému dojezdu) vypadají spíš nehezky.

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Autonomní elektromobil od Googlu tak vypadá jako panda oblečená do prezervativu. S čím se vytasí Dyson, výrobce futuristicky tvarovaných a v mnoha ohledech revolučních vysavačů, se lze jen domýšlet.

Britský Guardian vyštrachal, že po podzimním nákupu start-upu Sakti3, který s pomocí michiganské univerzity vyvíjel akumulátory, se Dyson pouští do vývoje elektromobilu. Do startu mu přidá peníze britská vláda, která přispěje 218 miliony eur, což je bezmála šest miliard korun.

Hitachi Ropits

Elektromobily přebírají velmi bizarní tvary. Výtvor japonského Hitachi připomíná spíš mixér než auto.

Auto se má vyvíjet přímo v Malmesbury, kde Dyson sídlí. Právě vytvoření pěti set nových pracovních míst, hlavně pro vývojáře, bylo argumentem, proč britská vláda Dysonu dotaci přiklepla.

Sir James Dyson je v oboru elektrotechniky celosvětově respektovaná osobnost. K jeho nejdůležitějším vynálezům vůbec patří takzvaný digitální elektromotor. Ten se obejde bez měděného vinutí, je řízený mikroprocesorem a točí se třikrát rychleji než konvenční elektromotory, umí až 110 000 ot./min.

Dyson se proslavil jako vynálezce (sám prý přihlásil na 1600 patentů) a úspěšný podnikatel. Srdcem jeho výrobků jsou malé výkonné elektromotory, které pohánějí jeho slavné bezsáčkové vysavače, fény nebo vysoušeče rukou. Z jeho dílny je také speciální vysavač pro pejskaře, se kterým vyluxujete z línajícího psa chlupy, ještě než z něj opadají.

Společnost Sakti3, založenou před osmi lety, koupil Dyson za 90 milionů dolarů (2,2 miliardy korun). Původně vyvíjela lithiové baterie pro přenosné přístroje a také pro vysavače Dysonu, ovšem britská firma plánuje v příštích pěti letech do jejího rozvoje zainvestovat 1,4 miliardy dolarů (34 mld korun). Stejně jako americká Tesla chce i Dyson postavit obří fabriku, kde mají kromě baterií pro luxy, fény a smartphony vznikat také akumulátory pro elektromobily.

James Dyson prohlásil, že baterie od Sakti3 s tuhým elektrolytem by už dnes mohly zdvojnásobit dojezd elektromobilů.

Společnosti, které se do automobilového byznysu vrhají, mají často blízko k moderním technologiím, a tak si k úkolu postavit elektromobil, což neobnáší výraznější úskalí (kromě mizerného dojezdu), přibírají ještě učení aut jezdit bez řidiče. Právě Dyson má ke stavbě autonomních vozidel slušnou startovní pozici. Jeho vývoj aut bez řidiče by totiž mohl čerpat ze zkušeností se stavbou robotických vysavačů, které bez dozoru vyluxují byt.

Dysonova otevřená mysl může automobilismu dát možná i něco více, než jen další elektromobil. Jeden z jeho nejslavnějších vynálezů, který představil už v roce 1974, se totiž obejde bez elektromotoru. Je to stavební kolečko, u kterého Dyson nahradil kolo gumovým míčem.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Další z rubriky

Ostravská firma uvede elektrododávku z Číny. Co kus, to originál

Ostravská společnost Velor-X-Trike (VXT) se chystá na český trh uvést první...

Ostravská společnost Velor-X-Trike se chystá na český trh uvést první velkokapacitní dodávky na elektrický pohon. Na...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz