Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Génius elektromotorů a vynálezce bezsáčkových vysavačů staví elektroauto

  14:03aktualizováno  14:03
Britský miliardář James Dyson, vynálezce bezsáčkového vysavače a majitel firmy Dyson na výrobu vysavačů a ventilátorů, hodlá do roku 2020 uvést na trh vlastní elektrický vůz. Počáteční investice do designu vozu a baterií má činit dvě miliardy liber (59,4 miliardy Kč).

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Dyson je tak podle Reuters další firmou, která se rozhodla konkurovat na rozvíjejícím se trhu elektrických aut tradičním automobilkám. Trh s elektrickými vozy mimo jiné převrátila naruby americká společnost Tesla.

Firma Dyson již 20 let vyvíjí nové technologie pro baterie a elektromotory svých vysavačů a dalších produktů, upozornil podnikatel. „Technologie baterií je pro společnost Dyson velmi důležitá, elektromotory jsou pro Dyson velmi důležité, ochrana životního prostředí je pro nás velmi důležitá,“ uvedl jedenasedmdesátiletý Dyson. „Vyvíjel jsem tyto technologie důsledně, protože jsem viděl, že jednoho dne budeme moci dělat auto.“ 

O projektu jsme na iDNES.cz psali už loni v dubnu (čtěte zde). Důležitým impulsem k stavbě elekromobilu byl nákup start-upu Sakti3, který s pomocí michiganské univerzity vyvíjel akumulátory. Dyson navíc dostane na start projektu peníze od britské vlády, která přispěje 218 miliony eur, což je bezmála šest miliard korun.

Tým 400 techniků již podle Dysona strávil prací na tajném projektu dva a půl roku. Ve městě Malmesbury vyvíjí baterie, které budou pohánět doma vyrobený elektrický motor pro auto. Zatím však nebyl postaven prototyp vozů a firma se musí také rozhodnout, kde bude vůz vyrábět. Dyson vyloučil spolupráci s některou z existujících automobilek.

Žádné další detaily o projektu Dyson neposkytl. Poznamenal, že konkurence v automobilovém průmyslu je silná a že je potřeba učinit vše pro utajení detailních informací o novém vozu.

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Najdete na iDNES.cz