Génius elektromotorů a vynálezce bezsáčkových vysavačů staví elektroauto

  14:03aktualizováno  14:03
Britský miliardář James Dyson, vynálezce bezsáčkového vysavače a majitel firmy Dyson na výrobu vysavačů a ventilátorů, hodlá do roku 2020 uvést na trh vlastní elektrický vůz. Počáteční investice do designu vozu a baterií má činit dvě miliardy liber (59,4 miliardy Kč).

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Dyson je tak podle Reuters další firmou, která se rozhodla konkurovat na rozvíjejícím se trhu elektrických aut tradičním automobilkám. Trh s elektrickými vozy mimo jiné převrátila naruby americká společnost Tesla.

Firma Dyson již 20 let vyvíjí nové technologie pro baterie a elektromotory svých vysavačů a dalších produktů, upozornil podnikatel. „Technologie baterií je pro společnost Dyson velmi důležitá, elektromotory jsou pro Dyson velmi důležité, ochrana životního prostředí je pro nás velmi důležitá,“ uvedl jedenasedmdesátiletý Dyson. „Vyvíjel jsem tyto technologie důsledně, protože jsem viděl, že jednoho dne budeme moci dělat auto.“ 

O projektu jsme na iDNES.cz psali už loni v dubnu (čtěte zde). Důležitým impulsem k stavbě elekromobilu byl nákup start-upu Sakti3, který s pomocí michiganské univerzity vyvíjel akumulátory. Dyson navíc dostane na start projektu peníze od britské vlády, která přispěje 218 miliony eur, což je bezmála šest miliard korun.

Tým 400 techniků již podle Dysona strávil prací na tajném projektu dva a půl roku. Ve městě Malmesbury vyvíjí baterie, které budou pohánět doma vyrobený elektrický motor pro auto. Zatím však nebyl postaven prototyp vozů a firma se musí také rozhodnout, kde bude vůz vyrábět. Dyson vyloučil spolupráci s některou z existujících automobilek.

Žádné další detaily o projektu Dyson neposkytl. Poznamenal, že konkurence v automobilovém průmyslu je silná a že je potřeba učinit vše pro utajení detailních informací o novém vozu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

EU se dohodla na emisích, do roku 2030 se musí snížit o 37,5 procenta

Ilustrační foto

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Najdete na iDNES.cz