Velká auta = velké zisky. Toto pravidlo automobilového průmyslu neplatí plošně, jak vyplynulo z výsledků studie profesora Ferdinanda Dudenhöffera z institutu CAR (Center Automotive Research) v německém Duisburgu, které zveřejnil magazín Motor Talk.
Ferrari vydělalo za první pololetí letošního roku na každém prodaném voze 69 tisíc eur (1,8 milionu korun), oproti tomu Jaguar Land Rover přinesl zisk pouhých 800 eur (necelých 21 tisíc korun) za jeden prodaný vůz. U britské automobilky snížily zisky podle informací firmy investice do vývoje nových spalovacích motorů.
Ještě horší jsou výsledky u značek Tesla a Bentley. Jak naznačují výsledky Dudenhöfferovy studie, oba jmenovaní výrobci na každé auto dokonce dopláceli.
Ve studii byla propočítána marže EBIT, tedy rozdíl mezi skutečnými náklady a prodejní cenou (pozn.: earnings before interest and taxes, zisk před odečtením úroků a daní, což je ekvivalent českého provozního výsledku hospodaření). Tato částka je pak propočtena na průměrnou hodnotu vozidla konkrétního výrobce. Ve studii je zohledněn pouze zisk z prodeje vozidel, žádné jiné parametry.
Průměrné ceny za auto se u značek Mercedes, BMW a Audi pohybují mezi 33 a 38 tisíci eur (850 tisíci a milionem korun), přičemž zisk u BMW činí 3 057 eur, to je asi 80 tisíc korun (s marží EBIT 9,2 procenta). Zisk u Mercedesu je
3 343 eur - 87 tisíc korun (marže EBIT 8,7 procent). Volvo za těmito značkami podle studie poněkud zaostává. Tesla naopak vykazuje s každým prodaným elektromobilem ztrátu 11 tisíc eur (280 tisíc korun).
Jak informuje Motor Talk, u Porsche je prodejní marže obzvlášť vysoká. Podle výsledků studie je výrobce sportovních vozů v porovnání s Mercedesem, Audi a BMW dokonce dvakrát tak ziskový. V přepočtu na jeden vyrobený vůz vykázal výrobce obrat ve výši 91 tisíc eur (2,4 milionu korun), přičemž zisk činí 17 tisíc eur (440 tisíc korun).
Průměrný vůz značky Maserati je o něco výhodnější, přináší však svému výrobci zisk pouze pět tisíc eur (130 tisíc korun). S odstupem nejvíce vydělává Ferrari. I díky ziskům ze sponzoringu ve formuli 1 utrží Italové s každým prodaným vozem 280 tisíc eur (7,224 milionu korun), přičemž zisk činí 69 tisíc eur (1,8 milionu korun). Nejlevnější ferrari je za 200 tisíc eur (model Portofino), to je 5,2 milionu korun bez daně, nejdražší je LaFerrari za dva miliony eur (52 milionů).
Efektivita automobilky z Maranella je ohromující. Auta prodává za obrovské peníze, ale kromě toho, že na nich skvěle vydělává, si ještě platí velmi drahou kratochvíli v podobě špičkové stáje formule 1. A navíc investuje nepředstavitelné částky do vývoje - velkou část vývojových prací dělá „doma“.
Do hlubokých červených čísel se se svými luxusními vozy dostává značka Bentley. Inženýr Dudenhöffer propočítal, že obrat firmy činí v přepočtu 165 tisíc eur za vůz (4,256 milionu korun), ovšem výsledná ztráta za první pololetí roku 2018 je 17 tisíc eur (440 tisíc korun) na každém prodaném voze. Podle informací výrobce investovala firma Bentley enormní částky do elektrifikace.
Zajímavé by jistě byly i výsledky u značek Rolls-Royce a Lamgborghini, ty ovšem informace o hospodaření nedaly Dudenhöfferovi k dispozici.
První pololetí 2018 | odbyt (v tisících vozů) | obrat (miliony eur) | zisk EBIT (mil. eur) | zisk EBIT na 1 vůz (eur) | obrat na 1 vůz (eur) | EBIT marže (%) |
---|---|---|---|---|---|---|
koncern VW | 5575 | 119 377 | 9794 | 1757 | 21 413 | 8,2 |
BMW | 1243 | 41 518 | 3800 | 3057 | 33 401 | 9,2 |
Daimler (Mercedes) | 1185 | 45 573 | 3961 | 3343 | 38 458 | 8,7 |
Audi | 812 | 30 735 | 2718 | 3347 | 37 851 | 8,8 |
Jaguar Land Rover | 318 | 14 527 | 248 | 779 | 45 652 | 1,7 |
Volvo | 318 | 9775 | 771 | 2425 | 30 739 | 7,9 |
Porsche | 123 | 11 231 | 2064 | 16 780 | 91 309 | 18,4 |
Tesla | 71 | 4707 | -774 | -10 931 | 66 510 | -16,4 |
Maserati | 18 | 1322 | 88 | 4889 | 73 444 | 6,7 |
Ferrari | 5 | 1285 | 317 | 68 987 | 279 978 | 24,6 |
Bentley | 5 | 757 | -80 | -17 425 | 164 888 | -10,6 |