Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

aktualizováno 
Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce 2018 neměly z prodeje luxusních aut žádný zisk, naopak na jejich výrobu dokonce doplácely.

Ferrari SP35 | foto: Ferrari

Velká auta = velké zisky. Toto pravidlo automobilového průmyslu neplatí plošně, jak vyplynulo z výsledků studie profesora Ferdinanda Dudenhöffera z institutu CAR (Center Automotive Research) v německém Duisburgu, které zveřejnil magazín Motor Talk. 

Ferrari vydělalo za první pololetí letošního roku na každém prodaném voze 69 tisíc eur (1,8 milionu korun), oproti tomu Jaguar Land Rover přinesl zisk pouhých 800 eur (necelých 21 tisíc korun) za jeden prodaný vůz. U britské automobilky snížily zisky podle informací firmy investice do vývoje nových spalovacích motorů.

Ještě horší jsou výsledky u značek Tesla a Bentley. Jak naznačují výsledky Dudenhöfferovy studie, oba jmenovaní výrobci na každé auto dokonce dopláceli.

Ve studii byla propočítána marže EBIT, tedy rozdíl mezi skutečnými náklady a prodejní cenou (pozn.: earnings before interest and taxes, zisk před odečtením úroků a daní, což je ekvivalent českého provozního výsledku hospodaření). Tato částka je pak propočtena na průměrnou hodnotu vozidla konkrétního výrobce. Ve studii je zohledněn pouze zisk z prodeje vozidel, žádné jiné parametry.

Průměrné ceny za auto se u značek Mercedes, BMW a Audi pohybují mezi 33 a 38 tisíci eur (850 tisíci a milionem korun), přičemž zisk u BMW činí 3 057 eur, to je asi 80 tisíc korun (s marží EBIT 9,2 procenta). Zisk u Mercedesu je
3 343 eur - 87 tisíc korun (marže EBIT 8,7 procent). Volvo za těmito značkami podle studie poněkud zaostává. Tesla naopak vykazuje s každým prodaným elektromobilem ztrátu 11 tisíc eur (280 tisíc korun).

Jak informuje Motor Talk, u Porsche je prodejní marže obzvlášť vysoká. Podle výsledků studie je výrobce sportovních vozů v porovnání s Mercedesem, Audi a BMW dokonce dvakrát tak ziskový. V přepočtu na jeden vyrobený vůz vykázal výrobce obrat ve výši 91 tisíc eur (2,4 milionu korun), přičemž zisk činí 17 tisíc eur (440 tisíc korun).

Průměrný vůz značky Maserati je o něco výhodnější, přináší však svému výrobci zisk pouze pět tisíc eur (130 tisíc korun). S odstupem nejvíce vydělává Ferrari. I díky ziskům ze sponzoringu ve formuli 1 utrží Italové s každým prodaným vozem 280 tisíc eur (7,224 milionu korun), přičemž zisk činí 69 tisíc eur (1,8 milionu korun). Nejlevnější ferrari je za 200 tisíc eur (model Portofino), to je 5,2 milionu korun bez daně, nejdražší je LaFerrari za dva miliony eur (52 milionů). 

Efektivita automobilky z Maranella je ohromující. Auta prodává za obrovské peníze, ale kromě toho, že na nich skvěle vydělává, si ještě platí velmi drahou kratochvíli v podobě špičkové stáje formule 1. A navíc investuje nepředstavitelné částky do vývoje - velkou část vývojových prací dělá „doma“.

Do hlubokých červených čísel se se svými luxusními vozy dostává značka Bentley. Inženýr Dudenhöffer propočítal, že obrat firmy činí v přepočtu 165 tisíc eur za vůz (4,256 milionu korun), ovšem výsledná ztráta za první pololetí roku 2018 je 17 tisíc eur (440 tisíc korun) na každém prodaném voze. Podle informací výrobce investovala firma Bentley enormní částky do elektrifikace.

Zajímavé by jistě byly i výsledky u značek Rolls-Royce a Lamgborghini, ty ovšem informace o hospodaření nedaly Dudenhöfferovi k dispozici.

První pololetí 2018odbyt (v tisících vozů)obrat (miliony eur)zisk EBIT (mil. eur)zisk EBIT na 1 vůz (eur)obrat na 1 vůz (eur)EBIT marže (%)
koncern VW5575119 3779794175721 4138,2
BMW124341 5183800305733 4019,2
Daimler (Mercedes)118545 5733961334338 4588,7
Audi81230 7352718334737 8518,8
Jaguar Land Rover31814 52724877945 6521,7
Volvo3189775771242530 7397,9
Porsche12311 231206416 78091 30918,4
Tesla714707-774-10 93166 510-16,4
Maserati18132288488973 4446,7
Ferrari5128531768 987279 97824,6
Bentley5757-80-17 425164 888-10,6
Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Čech pečuje o vůz mistra světa rallye. Ogierovi radí a nastavuje mu auto

V rallye týmu pětinásobného mistra světa Sébastiena Ogiera pracuje jako „car...

Leze po skalách, má rád fotbal a když má chvilku, tak doma, kousek od Kyjova, pomáhá na vinohradu a ve sklípku....

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Najdete na iDNES.cz